مشاوره ایزو

مشاوره ایزو

مشاوره ایزو

همانطور که می‌دانید استانداردهای ایزو مجموعه‌ای از الزامات هستند که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) برای محصولات، خدمات و فرآیندهای مختلف تدوین شده‌اند. هدف از این استانداردها، بهبود کیفیت، ایمنی و کارایی محصول یا خدمات است و شرکت‌هایی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو می‌شوند، نشان می‌دهند که محصولات، خدمات و فرآیندهای آنها با بالاترین استانداردهای جهانی مطابقت دارد. بنابراین مشاوره ایزو فرآیندی است که به سازمان ها در پیاده سازی و اجرای استانداردهای ایزو کمک می کند و مشاور ایزو یا کارشناس ایزو که در زمینه اخذ استانداردهای ایزو تجربه، مهارت و دانش کافی دارد، به سازمان یا شرکت، مشاوره و راهنمایی می دهد تا استانداردهای ایزو را به طور کارآمد و موثر پیاده سازی کرده و از مزایای آن بهره ببرند. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر مطالبی نظیر مشاوره ایزو چیست، فرایند مشاوره ایزو و مزایای بهره مندی از یک مشاور ایزو با تجربه خواهیم پرداخت تا تمامی وجوه این فرآیند و این که ماهیت مشاور ایزو چیست، برای شما هرچه بهتر مشخص شود.

مشاوره ایزو یک فرآیند چند مرحله ای است که با بررسی مستندات و مشاهدات اولیه فرآیندهای مختص به سازمان یا شرکت، برنامه و فرآیند پیاده سازی استاندارد را مشخص می کند و مطابق مراحل زیر به یک رویه اجرایی تبدیل می کند:

  • ارزیابی اولیه: در این مرحله، مشاور ایزو یا شرکت مشاور ایزو، سازمان را ارزیابی می کند تا نیازها و الزامات لازم را برای پیاده سازی استانداردهای ایزو شناسایی کند.
  • برنامه ریزی: مشاور ایزو یک برنامه برای پیاده سازی استانداردهای ایزو تهیه می کند که شامل مراحل، زمان بندی و منابع مورد نیاز جهت اخذ استاندارد مشخص شده است.
  • پیاده سازی: سازمان یا شرکت، استانداردهای ایزو را پیاده سازی کرده و مشاور ایزو به سازمان کمک می کند تا این کار را به طور موثر و کارآمد انجام دهد.
  • ارزیابی مجدد: در این مرحله، مشاور ایزو سازمان را ارزیابی می کند تا اطمینان حاصل کند که استانداردهای ایزو به طور موثر پیاده سازی شده اند و سازمان از مزایای آن بهره مند می شود.

مشاور ایزو

مشاور ایزو دارای چه مشخصاتی باید باشد

پس همانطور که متوجه شدید برای انتخاب و بهره گیری هرچه بهتر از شرکت های مشاور ایزو یا یک کارشناس ایزو، در نظر داشته باشید که مراحلی که قبل تر به آن اشاره شد، باید در برنامه پیشنهادی شرکت ایزو یا شخصی که قرار است مشاوره استاندارد ایزو دهد قرار گرفته باشد ولی تنها این موارد برای اجرای یک فرآیند مشاوره ایزو حرفه ای یا موثر کفایت می کند؟ برای انتخاب یک مشاور ایزو پیشنهاد می کنیم ابتدا مشخصات زیر را در خصوص شرکت مشاوره ایزو یا مشاور ایزو  ابتدا بررسی کنید:

  1. دانش و تجربه کافی در زمینه استانداردهای ایزو
  2. توانایی برقراری ارتباط موثر با مدیران و کارکنان سازمان
  3. مهارت های رهبری و مدیریت پروژه
  4. توانایی کار در یک محیط چند رشته ای

کارشناس ایزو یا شرکت مشاور ایزو

هنگامی که تصمیم گرفتید برای پیاده سازی استانداردهای ایزو از یک مشاور استفاده کنید، زمان آن می رسد تا تصمیم بگیرید که از یک کارشناس ایزو کمک بگیرید یا یک شرکت مشاور ایزو را در کنار خود داشته باشید.

همانطور که گفته شد کارشناس ایزو فردی است که در زمینه استانداردهای ایزو تجربه و دانش لازم را دارد و می تواند به سازمان یا شرکت شما در پیاده سازی و اجرای استانداردهای ایزو کمک کند، اما ممکن است نتواند تمام نیازهای سازمان را برآورده کند. مواردی که ممکن است با توجه به گستردگی شرکت یا سازمان و فرایندهای پیچیده مرتبط به آن نیاز به توجه بیشتر و تجربه متفاوت تر ارتباطی داشته باشد که یک فرد یا مشاور ایزو به تنهایی نتواند پاسخگوی آن باشد.

بنابراین انتخاب یک شرکت مشاور ایزو که تجربه، مهارت و دانش لازم را داشته باشد، می تواند انتخاب ملاحظه شده و بهتری برای سازمان یا شرکت شما باشد. اگرچه، هزینه مشاوره استاندارد ایزو یک شرکت می تواند متفاوت تر و بالاتر از یک مشاور ایزو باشد، می توان گفت شرکت مشاوره ایزو یک انتخاب مطمئن تر و حرفه ای تر برای کسب مشاوره و پیاده سازی فرایندهای استاندارد به حساب می آید.

شرکت های مشاور ایزو

در ایران شرکت های مشاور ایزو مختلفی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و تجربه و دانش کافی را برای پیاده سازی و اجرای استانداردهای ایزو دارند. برای انتخاب هریک از آنها ابتدا سابقه، رضایت مشتریان قبلی، میزان موفقیت در اخذ انواع استاندارد را در لیست شرکت های مشاور ایزو بررسی کنید و موارد زیر را نیز بررسی نمایید.

  • تجربه و دانش شرکت مشاوره برای ایزو در زمینه استانداردهای ایزو
  • توانایی شرکت مشاور ایزو در پاسخگویی به نیازهای سازمان
  • قیمت خدمات شرکت مشاور ایزو

شرکت های صادر کننده ایزو

تفاوتی که مابین شرکت صادر کننده ایزو و شرکت مشاور ایزو وجود دارد این است که شرکت صادرکننده، مجوز ارایه استاندارد ایزو را نیز دارد که هنگام انتخاب یک شرکت صادر کننده ایزو باید به عوامل زیر توجه کنید:

  • اعتبار شرکت صادر کننده ایزو
  • توانایی شرکت صادر کننده ایزو در اخذ گواهینامه ایزو مورد نظر سازمان
  • قیمت خدمات شرکت صادر کننده ایزو

مقاله مرتبط : شرکت های صادر کننده ایزو

تعهدات مشاور ایزو با شرکت سیستم کاران

یک مشاور ایزو نمی تواند اقدام به اخذ ایزو برای شما نماید و این موضوع برعهده نهاد صدور گواهینامه (CB) است. مشاور شما وظیفه دارد شما را مطابق با استانداردهای ایزو و تصویب ممیزی کیفیت خارجی که توسط یک حسابرس شخص ثالث از یک CB انجام میشود، تنظیم کند.

لازم به ذکر است که تنها پس از گذراندن حسابرسی خارجی می توان اقدام به اخذ گواهینامه ایزو برای سازمان شما نمود. استانداردهای خاصی مانند گواهینامه ایزو برای ایجاد اعتبار و اطمینان در هر صنعتی بسیار مورد نیاز هستند. مهم نیست شرکت شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، اخذ گواهینامه ISO یک مزیت است که نه تنها به شما برتری بیشتری نسبت به دیگران می دهد بلکه به شما امکان میدهد در میان رقبا برجسته شوید.

از مهمترین مزایای گواهینامه های ایزو این است که شما می توانید به مشتری اطمینان دهید که از بالاترین استانداردهای کیفیت پیروی می کنید.

شرکت مشاور ایزو

وظایف و تعهدات مشاور ایزو

تصمیم استراتژیک هر کسب و کار برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت یا هر نوع سیستم دیگر و دستیابی به گواهینامه ایزو تصمیمی است که تأثیر به سزایی در سازمان خواهد داشت. تصمیم برای اجرای سیستم مدیریت ایزو اغلب زمانی اتخاذ می شود که شرکت در تلاش برای گسترش یا تلاش برای ورود به بازارهای جدید باشد.

مزایای استفاده از “یک مشاور ایزو ” معتبر و باتجربه که دانش خوبی در مورد استانداردهای مربوط به ایزو و بخش صنعتی دارد این است که شما توسط یک سیستم مدیریتی اجرا شده به طور موثر و در کنار افرادی که میفهمند چگونه می توانند به پیشرفت مستمر ادامه دهند، گواهینامه مورد نظرتان را کسب خواهید کرد.

خدمات مشاوره ایزو سیستم کاران

  • ارزیابی فاصله تا اهداف کیفی
  • برنامه ریزی و سازماندهی پروژه
  • شناسایی و مستند سازی فرآیند
  • توسعه و پیاده سازی سیستم
  • مستند سازی سیستم مدیریت
  • بررسی اسناد
  • پیش ارزیابی ها
  • پشتیبانی در طی مراحل صدور گواهینامه
  • روند بهبود مستمر

شرکت سیستم کاران به عنوان “مشاور ایزو” و سایر سیستم های مدیریتی فعالیت و اقدام به اخذ گواهینامه ایزو می نماید. این شرکت خدمات کامل و تخصصی و منحصر به فردی را در زمینه استانداردها مانند مشاوره ایزو 9001، ایزو 14001، ایزو 45001 ، ایزو 13485 و سایر استاندارد ها ارائه مینماید.

مزایای مشاوره حضوری ایزو در شرکت سیستم کاران

“شناسایی سازمان، فرآیندها ، چالش ها و ریسک ها از نزدیک و ارائه راه حل”
“امکان برگزاری جلسات حضوری با مدیران و مسئولین سازمان”
“امکان برگزاری دوره های آموزش استانداردهای کیفیت به صورت حضوری برای مدیران و کارکنان سازمان”
“همکاری پویا با سازمان”

مشاوره رایگان ایزو

برخی از شرکت های مشاور ایزو مشاوره رایگان ایزو ارائه می دهند. این مشاوره معمولاً شامل یک جلسه مشاوره ای است که در طی آن مشاور ایزو نیازها و الزامات سازمان را برای پیاده سازی استانداردهای ایزو شناسایی می کند و مدیران و مسئولان پروژه در میان می گذارد.

اگر تصمیم به پیاده سازی استانداردهای ایزو دارید، می توانید از مشاوره رایگان ایزو در سیستم کاران استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد استانداردهای ایزو و مزایای آن مختص به روند شرکت یا سازمان خود کسب کنید.

نتیجه گیری

مشاوره ایزو یک فرآیند مهم در روند اخذ ایزو و استاندارد مورد نظر است که می تواند به سازمان یا شرکت در پیاده سازی و اجرای استانداردهای ایزو کمک کند. هنگام انتخاب یک مشاور ایزو باید به عواملی مانند تجربه و دانش مشاور ایزو، توانایی در مشاوره ایزو در پاسخگویی به نیازهای سازمان و قیمت خدمات مشاور ایزو توجه نمایید و با بررسی این ویژگی ها نسبت به جذب و بهره گیری از یک مجری متخصص اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *