ازکجا گواهینامه ایزو بگیریم؟

ازکجا گواهینامه ایزو بگیریم؟

از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟

“از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟”منظور فقط تعیین یک مکان خاص جهت اخذ استاندارد ایزو نیست. و قبل از اینکه بدانیم از کجا باید گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟ بایستی یکسری اطلاعات مقدماتی در خصوص ایزو داشته باشیم. مقدمات اینکه بدانیم از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟ اینست که اول بدانیم:
استاندارد ایزو چیست؟
مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو کدامند؟
آیا مراجع صدور ایزو همگی اعتبار یکسان دارند؟
و سوالاتی از این قبیل، هنگامی که تاریخ کشورهای پیشرفته اکنون و “كشورهای توسعه یافته” را بررسی کنیم. به این نکته میرسیم که به منظور رشد اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی و رفتار جامعه استاندارد سازی و وضع قوانین و مقررات و نظارت بر اجرای صحیح آنها همواره از اولویت برخوردارست.

استاندارد ایزو چیست؟

“استاندارد ایزو”،مدیریت و فعالیتهای مدیران به عنوان یكی از راههای اصلی و راهکار موفقیت كشورهای پیشرفته در زمینه های مختلف بحساب میاید. همچنین حركت وسیع در سطح كشورمان به منظور استاندارد كردن مدیریت با استفاده از استانداردهای ایزو بیانگر تحولات اساسی در مقوله مدیریت است. استاندارد ایزو به عنوان استانداردهای تحول سازمانی و بهبود وضعیت اجتماعی سازمانها از مدلهای اجرایی مهم میباشد. این تحولات سازمانی در سطح سازمانهای تولیدی و خدماتی به كار گرفته می شود.

“شفاف سازی”،اطلاع رسانی واقعی در همه موارد و ایجاد نظام پاسخگو و احترام به تمامی جامعه نیازمند تدوین و اجرای دقیق یکسری قوانین هست. هیچ جامعه ای به رشد نرسیده است مگر اینكه تغییر را از دوران شروع كرده باشد. سازمانها برای تحول سازمانی، آگاهی كاركنان نسبت به اهداف سازمان و جامعه، حركت به سمت تعالی جامعه و سازمان نیازمند ایزو هستند. ایزو ، ایجاد یك نظام مدیریت مقتدر و حمایت مدیران از حركتهای بهبود كیفیت میباشد.

“ایزو چیست”؟ ایزو را اگر در یک جمله بخواهیم تعریف کنیم فرآیند تولیدی یك كالا میباشد.”سازمان بین المللی استاندارد ایزو” دارای یک ساختمان مرکزی بوده و مقر ایزو در ژنو سوئیس می‎باشد. در 24 فوریه 1947 به منظور یكپارچه كردن استاندارد در سراسر جهان، سازمان جهانی ایزو تشکیل شد. سازمان ایزو جهت ایجاد تسهیلات در تجارت بین المللی، حمایت از تولید كننده و مصرف كننده تشکیل شد. همچنین به منظور توسعه همكاری عمل تكنولوژیكی اقتصادی و با عضویت 25 كشور تاسیس شد.

از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟

حالا با شناخت تقریبی “مراجع ایزو” و استاندارد ایزو بهتر و راحتتر میتوان بدین سوال پاسخ داد که از کجا گواهی ایزو بگیرم؟ البته شناختی نسبی کفایت نمیکند. زیرا اخذ استاندارد ایزو تنها دریافت گواهی کاغذی ایزو نیست. اعتبار گواهی ایزو حتی از خود کاغذ ایزو مهم تر است. به همین دلیل مراجع صدور ایزو را بیشتر توضیح میدهیم تا در کنار شناخت ایزو بتوان استاندارد ایزو را اعتبار سنجی نیز کرد.

سازمان جهانی ایزو ISO

“سازمان بین المللی استاندارد ” را که به طور مخفف ISO مینامند، تدوین کننده ایزو ها هست. سازمان ایزو وظایفی را بر عهده دارد. وظایف سازمان ایزو در حیطه های مختلف و متفاوت است. مهمترین وظیفه سازمان ایزو تعیین و تدوین سری قوانین و پروتکل هایی برای بهتر شدن یک مجموعه است. قطعا اگر مدیر مجموعه بدنبال بهتر شدن مجموعه خود باشد آنها را بطور کامل اجرا کرده و تاثیر به سزای آن را در مجموعه خواهد دید.

ایزو مجموعه را در مسیر رشد و تلقی قرار میدهد.”گواهی ایزو “توسط مراکزی صادر میگردد که به اختصار “CB” نام دارد. با نام کامل CERTIFICATTION BODY که به معنی موسسه صادر کننده گواهی ایزو هست. مراکز مشاوره و صدور گواهی ایزو یکی از اعضای مهم CB ها در ایران هستند. CB ها در جهان زیر نظر یک سری موسسه فعالیت میکنند که بنوعی زیر مجموعه آنها به حساب میایند. به این موسسات به اختصار AB گفته میشود که مراجع بالاتر و اعتبار دهنده CB ها هستند. AB با نام کامل ACCREDITY BODY به معنی موسسه اعتباردهنده هست.

“هر کشور AB”مجزا و مخصوص به خود را دارد که همگی زیر مجموعه “انجمن بین المللی” واحد با نام اختصاری “IAF” هستند. به معنی انجمن اعتبار دهندگان بین المللی است. انجمن IAF برای هر کشور AB های مخصوصی با نامهای گوناگونی را تعریف کرده است. با مراجعه به سایت مربوط میتوان لیست کامل کشورها به همراه ABآن کشور را مشاهده کرد. در ایران NACI تنها AB تعریف شده این انجمن است. که CB هایی تحت نظارت آن در کشور فعالیت میکنند. AB کشور انگلیس UKAS نام دارد، AB کشور سوییس SAS و غیره.

از کجا گواهینامه ایزو بگیرم؟ مراحل اخذ استاندارد ایزو

“مرجع صدور گواهینامه ایزو” و اینکه از کجا گواهی ایزو بگیریم؟به مراحل “اخذ استاندارد ایزو” نیز مربوط میشود. مراحل و پروسه دریافت ایزو با توجه به زمان و هزینه مورد نظری که منباب “اخذ گواهی ایزو” در نظر گرفته اید متفاوتست. همچنین به این امر که به چه مرجعی قصد ارائه آن را دارید متفاوت است. که با انتخاب درست مرجع میتواند شما را در جهت درست راهنمایی کند. دریافت گواهی ایزو مراجع IAF پروسه ای حداقل نزدیک به یکماه بازه زمانی دارد که این زمان در موسسات خصوصی تا کمتر از یک روز، کاهش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *