هزینه ایزو

هزینه ایزو

هزینه اخذ گواهینامه ایزو

سازمان بین المللی استانداردسازی ISO یک سازمان غیر دولتی است که بیش از 24000 استاندارد را در زمینه های مختلف مانند تولید، خدمات، فناوری، محصولات و سلامت تدوین کرده است. استانداردهای ایزو به عنوان الگو و راهنمای برای بهبود فعالیت ها و فرآیندهای شرکت ها و سازمان ها در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند.
برخلاف تصور عموم، خود سازمان ایزو گواهینامه صادر نمی کند، بلکه تنها استانداردها و الزامات آن را تعریف می کند. برای دریافت گواهی ایزو، هر شرکت باید با یک سازمان صادرکننده گواهینامه (CB) مرتبط شود و درخواست خود را اعلام کند. سپس سازمان صادر کننده گواهینامه، بازرسان خود را به شرکت می فرستد تا بررسی کنند که آیا شرکت از الزامات استاندارد مورد نظر پیروی می کند یا خیر. در صورت تایید، پس از صرف هزینه ایزو، گواهی به شرکت اعطا می شود.

مقاله مرتبط : گواهینامه ایزو چیست؟

بنابراین، برای دریافت هر یک از استانداردها نیاز به پرداخت هزینه ایزو خواهد بود. هزینه گرفتن ایزو به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند:

  • نوع استاندارد
  • حجم و فعالیت شرکت
  • سطح آمادگی و پشتیبانی شرکت
  • مشاوره و آموزش
  • ممیزی و صدور گواهینامه
  • نگهداری و بهبود مستمر

در این مقاله قصد داریم، به بررسی تاثیر هر یک از این عوامل بر هزینه اخذ ایزو بپردازیم و به نکاتی برای کاهش هزینه ها نیز اشاره خواهیم کرد.

نوع استاندارد

برخلاف تصور رایج، نوع استاندارد تاثیر زیادي بر هزینه ایزو ندارد. قيمت صادور گواهي ISO در حقيقت به تعداد روزهاي مميزي بستگي دارد و تعداد روزهاي مميزي نیز به حجم و فعاليت شرکت مرتبط است. بنابراین، هر چه شرکت بزرگتر و پیچیده تر باشد، نیاز به روزهای بیشتری برای ممیزی دارد و در نتیجه هزینه گرفتن گواهینامه ایزو بیشتری برای شرکت در بر خواهد داشت.
اگرچه بعضی از استانداردهای ISO ممکن است با هم سازگار باشند و امکان اخذ گواهینامه یکپارچه را فراهم کنند. برای مثال، استانداردهای ISO 9001 (مدیریت کیفیت)، ISO 14001 (مدیریت زیست محیطی) و ISO 45001 (مدیریت سلامت و ایمنی شغلی) ساختار مشابه و الزامات همسو دارند. در این صورت، شرکت ها می توانند با گذراندن یک ممیزی چندگانه، چندین گواهینامه را در یک قالب دریافت کنند. در این صورت، هزینه دریافت ایزو در کل کمتر خواهد بود.

حجم و فعاليت شرکت

حجم و فعاليت شرکت يکي از عوامل تاثيرگذار بر هزينه گرفتن ايزو است. هر چه شرکت بزرگتر و پيچيده تر باشد، نياز به روزهای بيشتري برای مميزي دارد و در نتيجه هزينه بيشتري برای اخذ گواهی نیاز است.

فعاليت شرکت به ميزان پيچيدگي و تنوع فرآيندها، خروجي ها و مشتريان شرکت اشاره دارد. برای تعيين سطح فعاليت شرکت، از عوامل زير استفاده مي شود:

  • تعداد و نوع فرآيندها
  • تعداد و نوع خروجي ها
  • تعداد و نوع مشتريان
  • تعداد و نوع ذینفعان
  • تعداد و نوع خطاها و شکایات
  • تعداد و نوع قوانین و مقررات

بنابراین، برای کاهش هزینه گرفتن ایزو، بهتر است فعالیت را ساده تر و مشخص تر کرد. این کار باعث می شود که فرآیندها، خروجی ها، مشتریان و ذینفعان شرکت روشن تر و قابل اندازه گیری تر شوند.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو

سطح آمادگي و پشتيباني شرکت

سطح آمادگي و پشتيباني شرکت يکي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر هزينه گرفتن ايزو است. هر چه شرکت آماده تر و پشتيباني بيشتري از سوي مديريت و کارکنان داشته باشد، نياز به زمان و هزينه کمتري برای دريافت گواهينامه خواهد داشت.
برای اخذ گواهینامه ISO، شرکت باید الزامات استاندارد مورد نظر را در فعالیت ها و فرآیندهای خود اجرا کند. این کار نیاز به تغییرات و بهبود در سیستم مدیریت شرکت دارد.

برای انجام این تغییرات و بهبودات، شرکت نیاز به آمادگی و پشتیبانی دارد. آمادگی به معنای داشتن منابع لازم برای پذیرش و پیاده سازی استاندارد است. منابع مورد نظر عبارتند از:

  • منابع انسانی: تعداد، دانش، مهارت و توانایی کارکنان شرکت
  • منابع مالی: بودجه، سرمایه و درآمد شرکت
  • منابع فیزیکی: تجهیزات، ابزار، مواد و محیط کار شرکت
  • منابع اطلاعاتی: داده ها، اسناد، نرم افزارها و سیستم های اطلاعاتی شرکت

به طور کلی، هر چه شرکت آماده تر و پشتیبانی بیشتری داشته باشد، روند دریافت گواهی ایزو برای آن ساده تر و سریع تر خواهد بود. در نتیجه، شرکت نیاز به زمان و صرف هزینه ایزو کمتری برای مشاوره، آموزش، ممیزی و صدور گواهینامه خواهد داشت.

مشاوره و آموزش

هر چه شرکت نياز به مشاوره و آموزش بيشتري داشته باشد، زمان بیشتری صرف خواهد شد و هزينه صدور گواهينامه ایزو افزایش خواهد یافت.

بنابراین، برای کاهش هزینه گرفتن ایزو، شرکت ها باید سعی کنند نیاز به مشاوره و آموزش خود را کم کنند. این کار باعث می شود که شرکت به توانایی خودکفایی و خلاقیت بالاتری برسد. برخی از راه های کاهش نیاز به مشاوره و آموزش بهره‌گیری از موارد زیر برای هر استاندارد است:

  • منابع علمی و آموزشی موجود در رابطه با استاندارد، مانند کتاب ها، مقالات، فیلم، پادکست، سایت ها و بلاگ ها
  • تجربه و دانش داخلی شرکت در رابطه با استاندارد، مانند کارکنان، بازرسان، مشتریان یا ذینفعان قبلی
  • شبکه های اجتماعی و حرفه ای در رابطه با استاندارد، مانند انجمن ها، گروه ها، کانال ها یا وبینارها
  • خدمات مشاوره و آموزش رایگان یا ارزان در رابطه با استاندارد، مانند سازمان های دولتی، غیر دولتی، بین المللی یا خصوصی

مميزي و صدور گواهينامه

مميزي و صدور گواهينامه نیز يکي دیگر از عوامل موثر بر تعیین هزينه ايزو است. نياز به تکرار مميزي بیشتر در صدور گواهينامه، هزينه بيشتري برای دريافت گواهينامه در بر خواهد داشت.

بنابراین، برای کاهش هزینه اخذ گواهینامه ایزو ، شرکت ها باید سعی کنند نیاز به ممیزی و صدور گواهینامه خود را کمتر کنند. این کار باعث می شود که شرکت به راحتی به الزامات استاندارد پاسخ دهد و عملکرد خود را بهبود بخشد. برخی از راه های کاهش نیاز به ممیزی و صدور گواهینامه عبارتند از:

  • انتخاب یک سازمان صادر کننده گواهینامه مناسب و با تجربه در رابطه با استاندارد
  • مقایسه قیمت ها و شرایط خدمات مختلف سازمان های صادر کننده گواهینامه و انتخاب بهترین گزینه
  • برقراری ارتباط و همکاری با سازمان صادر کننده گواهینامه و پاسخگویی به نظرات و پیشنهادات آن
  • تسریع در فعالیت های ممیزی و صدور گواهینامه با رعایت دقت و کیفیت

نگهداري و بهبود مستمر

نگهداری و بهبود مستمر نیاز به صرف زمان و هزینه دارد که زمان مورد نظر بستگی به فرکانس و مدت زمان این فعالیت و هزینه بستگی به منابع مورد نیاز برای انجام فعالیت های نگهداری و بهبود مستمر دارد.
بنابراین، برای کاهش هزینه گرفتن ايزو، بهترین رویکرد برای هر شرکت این است که آگاهی و دانش مجموعه خود را در این خصوص با استفاده از منابع مفید و موثر برای بهبود مستمر بالاتر ببرد تا هزینه های آتی خود را در این خصوص کاهش دهد.

نتيجه گيري

همانطور که گفته شد هزینه دریافت ایزو به تک تک عواملی، مانند نوع استاندارد، حجم و فعاليت شرکت، سطح آمادگی و پشتیبانی شرکت، مشاوره و آموزش، ممیزی و صدور گواهینامه و نگهداری و بهبود مستمر بستگی دارد. در این مقاله، به بررسی تاثیر هر یک از این عوامل بر هزینه صدور گواهینامه ایزو پرداخته شد و راهنمایی برای کاهش هزینه ها ارائه شد. همچنین برای بررسی بیشتر هر یک از این موارد می توانید با کارشناسان متخصص ما در سیستم کاران تماس گرفته و در این خصوص مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *