ایزو مخفف چیست؟

ایزو مخفف چیست؟

کلمه ایزو مخفف چیست؟

در پاسخ به سوال ایزو مخفف چیست باید گفت ایزو یا همان  ISOدر واقع مخفف ایزو International Organization for Standardization است که به فارسی به معنی سازمان بین‌المللی استاندارد است. ایزو یک سازمان غیردولتی است که از نمایندگان 165 کشور تشکیل شده و هدف از تاسیس آن توسعه و ارایه استانداردهای بین‌المللی در زمینه‌های مختلف صنعتی، تجاری، علمی و فناوری است.

یکی از پدیده‌های انقلاب صنعتی تولید انبوه بود که در قرن هجدهم در انگلستان آغاز و باعث پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان شد. این پدیده سبب شد که تولید کالاها از کارگاه‌های کوچک به کارخانه‌های بزرگ منتقل شود و همین امر نیازمند کنترل کیفیت، قبل از ارسال کالا یا ارایه خدمات به مشتریان شد. در حقیقت کنترل کیفیت ابتدا به صورت بازرسی انجام می‌شد که به نوبه خود بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر بود. بعدتر صاحبان کارخانه‌ها و متخصصان مدیریت روش‌های آماری، برای کنترل فرایند‌های تولید به کار گرفته شدند تا ضایعات و دوباره‌کاری را کمتر کنند. این روش با نام کنترل کیفیت آماری شناخته می‌شود.

در مراحل بعدی، مدیریت فرآیند‌های پشتیبانی و مدیریت ارتباط با محیط نیز به عنوان بخش‌های مهم سازمان در نظر گرفته شدند و این منجر به ایجاد انواع سیستم‌ مدیریت کیفیت شد. این سیستم‌ها تمام فرایند‌های سازمان را در برمی‌گیرند و با ذینفعان سازمان هماهنگ می‌کنند. این سیستم‌ها همچنین از دیدگاه فرآیندی و چرخه دمینگ برای بهبود مستمر استفاده می‌شوند.

ایزو به زبان ساده

بنابراین می‌توان گفت، ایزو به زبان ساده به معنی یک سری قواعد و معیارهای مشترک است که برای ارتقای کیفیت، ایمنی، کارآمدی و سازگاری محصولات و خدمات در سطح جهانی طراحی و ارایه شده‌ و به هر سازمان یا کسب‌وکاری کمک می‌کند تا مطابق الزامات تعریف شده در هر استاندارد و به صورت همسو و یکپارچه با دیگر موسسات و سازمان‌های بین‌المللی عمل کند.

برای مثال یکی از استانداردهای جهانی که برای سیستم‌های مدیریت کیفیت توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (مخفف iso) تهیه شده است، استاندارد ایزو سری 9000 است که یک استاندارد فرآیندی است و نه محصولی. این استاندارد با نام سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO 9001  شناخته می‌شود.

کارایی ایزو چیست به زبان ساده

ایزو برای هر نوع سازمان، کسب‌وکار و یا موسسه‌ای که قصد دارد کیفیت، ایمنی، کارآمدی و سازگاری محصولات و خدمات خود را با استانداردهای بین‌المللی ارتقا دهد، کارایی دارد. در واقع ایزو به سازمان‌ها و موسسات کمک می‌کند تا:

  • رضایت مشتریان خود را افزایش دهند.
  • ریسک‌ها و هزینه‌های خود را کاهش دهند.
  • توان رقابتی خود را در بازار جهانی افزایش دهند.
  • مسئولیت زیست‌محیطی و اجتماعی خود را بهبود دهند.

لیست انواع ایزو بر اساس نوع سازمان

ایزو دارای استانداردهای مختلفی است که بر اساس نوع سازمان و فعالیت‌های آن‌ها تعریف شده‌اند. بسته به هدف سازمان یا کسب‌وکار برای استانداردسازی فرآیندها و ارایه محصولات و خدمات، استاندارد مربوطه انتخاب می‌شود. برای مثال برخی از مهم‌ترین استانداردهای ایزو عبارتند از:

  • ایزو 9000 استاندارد مدیریت کیفیت
  • ایزو 14000 استاندارد مدیریت زیست‌محیطی
  • ایزو 27000 استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات
  • ایزو 22000 استاندارد مدیریت ایمنی غذایی
  • ایزو 31000 استاندارد مدیریت ریسک

برای آشنایی بیشتر با لیست انواع ایزو در مرکز مشاوره سیستم کاران بر اساس نوع سازمان می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

مقاله مرتبط : انواع ایزو

جمع‌بندی

در نهایت برای جمع‌بندی ایزو مخفف چه کلماتی است، تعریف ایزو به زبان ساده عبارت سازمان بین‌المللی استاندارد و مخفف iso یا همان International Organization for Standardization مخفف کلمه iso است که استانداردهای مشترکی را برای کیفیت، ایمنی، کارآمدی و سازگاری محصولات و خدمات در سطح جهانی و برای تمامی سازمان‌ها و کسب‌وکارهای دنیا ارایه می‌دهد. هدف اصلی ایزو از معرفی این استانداردها، کمک به سازمان‌ها و موسسات برای افزایش رضایت مشتریان، توان رقابتی، توجه به مسئولیت زیست‌محیطی و اجتماعی در عرصه کار و تجارت بین‌المللی است. همچنین ارایه یک ساختار استاندارد و یکپارچه برای کنترل فرآیندهای تولید و ارایه خدمات توسط ایزو، سبب جلوگیری از آسیب‌ دیدن موسسات، ذینفعان و نهایتا جامعه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *