استعلام گواهینامه ایزو

استعلام گواهینامه ایزو

ایزو یا سازمان بین المللی استاندارد سازی یک سازمان غیر دولتی است که استانداردهای ملی را هماهنگ می کند و برای ارتقای کیفیت، ایمنی، کارایی و تبادل محصولات و خدمات در سطح جهانی فعالیت دارد و گواهینامه های مربوط به رعایت استانداردهای خود را به سازمان ها و شرکت های مختلف اعطا می کند. در نتیجه استعلام ایزو نشان می دهد که سازمان یا شرکت مورد نظر با استاندارد های بین المللی ایزو سازگاری دارد و فرآیندهای خود را با بهبود مستمر پیش می برد و با مراجعه به کانال های استعلام این مراجع، استعلام گواهینامه ایزو نیز معتبر خواهد بود.

اگرچه اعتبار گواهینامه ایزو باعث شده تا برخی افراد سودجو با ارایه مدارک جعلی و یا تنها با قرار دادن نشان ایزو در مدارک خود قصد فریب شرکت یا سازمان های طرف قرارداد خود را داشته باشند؛ به همین دلیل استعلام گواهینامه ایزو برای شرکت یا سازمان هایی که با شرکت دارنده ایزو همکاری دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نشان می دهد که این شرکت در انجام فرایندهای کاری خود از استانداردهای تعریف شده بین المللی و الگوهای درست کاری پیروی می کند.

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو

بهترین روش برای بررسی اعتبار و استعلام گواهینامه ایزو این است که ابتدا اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را بررسی کنید. برای درک بهتر این موضوع در ادامه، فرایند صدور و اخذ گواهینامه ایزو را مختصر شرح خواهیم داد و سپس به شرح نحوه استعلام ایزو خواهیم پرداخت.

مراجع صادر کننده یا همان Certification Body که به اختصار CB گفته می شوند، مراجع، شرکت یا سازمان هایی هستند که تحت نظارت سازمان های اعتبار دهنده ایزو یا همان Accreditation Body  یا اختصارا AB به کسب و کارها و سازمان هایی که قصد گرفتن ایزو دارند، خدمات می دهند. همانطور که متوجه شدید CB باید توسط AB تایید شده باشد و AB هر کشور نیز توسط مراجع و انجمن های اعتبار دهنده بین المللی مورد تایید قرار می گیرند و در استعلام ایزو نیز معتبر خواهند بود.

مقاله مرتبط : گواهینامه ایزو چیست؟

بررسی اصالت ایزو

برای بررسی اصالت گواهینامه ایزو یک شرکت، به چند طریق می توان اقدام کرد و به کمک آن می توان تشخیص داد که اعتبار گواهینامه ایزو یک سازمان یا شرکت واقعی و معتبر است یا خیر. برای این منظور، به روش های زیر دقت کنید:

  • نام و شماره ثبت شرکت صادر کننده گواهینامه را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که شرکت صادر کننده ایزو ، یک شرکت بازرسی و صدور گواهینامه معتبر باشد که تحت نظارت مرجع صادر کننده ایزو قرار دارد. برخی از این مراجع صادر کننده ایزو عبارتند از:

ü   IAF (International Accreditation Forum)

ü   ILAC (International Laboratory Accreditation Cooperation)

ü   EA (European co-operation for Accreditation)

ü   NABCB (National Accreditation Board for Certification Bodies)

 

  • نام و شماره ثبت شرکت یا سازمانی که گواهینامه اخذ کرده است را بررسی کنید و مطمئن شوید سازمان گواهینامه دار، یک سازمان حقوقی است که فعالیت خود را در زمینه مورد نظر گواهینامه اثبات می کند. برای مثال، اگر گواهینامه ایزو 9001 (مدیریت کیفیت) صادر شده باشد، شرکت یا سازمان دارای گواهی ایزو باید این گواهینامه را در زمینه مدیریت کیفیت اخذ کرده باشد.
  • تاریخ صدور و انقضای گواهینامه را بررسی کنید. گواهینامه ایزو معمولا به مدت سه سال اعتبار دارند و پس از انقضای آن نیاز به بررسی مجدد دارند. لذا، تاریخ صدور و انقضای گواهینامه باید در بازه زمانی مناسب قرار داشته باشد.
  • نوع و شماره استاندارد را با موضوع فعالیت شرکت دارای گواهینامه بررسی کنید. استانداردهای ایزو با کدهای عددی خاص مشخص می شوند و کد استاندارد باید با نوع فعالیت شرکت یا سازمان گواهینامه دار مطابقت داشته باشد. برای مثال، اگر سازمان دارنده ایزو، گواهینامه خود را در حوزه عملکرد خود و ارتباط با محیط زیست دریافت کرده باشد، در استعلام ایزو باید گواهینامه ایزو 14001 (مدیریت محیط زیست) اخذ کرده باشد.
  • گواهینامه های ایزو باید نماد های مرجع صادر کننده ایزو، که شرکت صادر کننده را تأیید کرده اند، در خود داشته باشند. برای مثال، نماد IAF، ILAC، EA و NABCB. این نمادها در استعلام گواهینامه ایزو نشان می دهد که این گواهینامه با استانداردهای بین المللی همخوانی داشته و قابل اعتماد است.

اعتبار گواهینامه ایزو

سایت استعلام ایزو

برای استعلام iso و بررسی استعلام اصالت گواهینامه ایزو می توانید به وبسایت هر یک از مراجع صادر کننده که قبل تر به آن ها اشاره شد، مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به شرکت گواهینامه دار را وارد کرده و اعتبار استعلام ایزو ی آن را تایید کنید. برای مثال جهت بررسی اصالت ایزو در سایت استعلام ایزو IAF ، می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.iaf.nu/

در این سایت، می توانید با وارد کردن نام و شماره ثبت شرکت صادر کننده گواهینامه، نام و شماره ثبت شرکت یا سازمان گواهینامه دار، نوع و شماره استاندارد و تاریخ صدور و انقضاء گواهینامه و اعتبار ایزو را بررسی کنید. در صورت تطابق اطلاعات موجود، اعتبار iso تایید است و در غیر این صورت، مشکوک به نظر می آید.

نحوه استعلام ایزو

همچنین از طرق دیگر نیز می توانید اقدام به استعلام گواهینامه ایزو و بررسی اعتبار گواهینامه ایزو بپردازید و با کنار هم گذاشتن این مدارک و مشاهدات از اصالت ایزوی شرکت مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

برخی از روش های دیگر استعلام مدرک ایزو عبارتند از:

  • تماس با شرکت صادر کننده گواهینامه و تأیید صحت استعلام گواهینامه ایزو.
  • تماس با مرجع صادر کننده ایزو و درخواست لیست شرکت های صادر کننده گواهینامه برای بررسی و استعلام ایزو.
  • تماس با شرکت یا سازمان گواهینامه دار و درخواست اطلاعات مربوط به فعالیت های خود در زمینه استاندارد مورد نظر.
  • مقایسه گواهینامه با نمونه های قابل اعتماد و رسمی جهت استعلام ایزو، که در سایت های معتبر قابل دسترس هستند.

 

جمع بندی

بررسی اصالت گواهینامه ایزو یک موضوع مهم و حساس است که برای حفظ اعتبار و اعتماد سازمان ها و شرکت ها در بازار رقابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این گواهینامه ها نشان دهنده تعهد سازمان ها و شرکت ها به رعایت استانداردهای بین المللی در زمینه های مختلف مانند کیفیت، محیط زیست، ایمنی، بهداشت و غیره هستند و این گواهینامه ها به سازمان ها و شرکت ها کمک می کنند تا با بهبود مستمر فرآیندهای کاری و گسترش بازار، همواره در جلب اعتماد مشتریان خود کوشش داشته باشند.

اما متأسفانه، برخی از سازمان ها و شرکت ها برای جلب توجه و اعتماد مشتریان، از گواهینامه های ایزوی جعلی یا غیر معتبر استفاده می کنند که این گواهینامه ها ممکن است توسط شرکت های صادر کننده جعلی یا غیر مجاز صادر شده باشند. این گواهینامه ها علاوه بر این که باعث کاهش اعتبار و اعتماد سازمان ها و شرکت های مورد نظر می شوند، در استعلام گواهینامه iso مشخص می شوند و ممکن است به آن ها ضرر جدی وارد کنند. برای مثال، در صورت بروز حادثه یا شکایت، سازمان ها و شرکت های دارای گواهینامه جعلی یا غیر معتبر، ممکن است با پیگیری قانونی، جریمه، تعلیق فعالیت یا حتی تعطیلی کسب و کار روبرو شوند.

مقاله مرتبط : ایزو تقلبی و جعلی

همچنین، مشتریان و ذینفعان نیز باید قبل از خرید یا همکاری با سازمان ها و شرکت های دارای گواهی ایزو، به استعلام گواهی ایزو اهمیت دهند. این کار کمک می کند تا از خرید یا همکاری با سازمان ها و شرکت های نامعتبر یا جعلی پرهیز کرده و از کیفیت و ایمنی محصولات و خدمات دریافتی یا ارایه شده، مطمئن شوند.

در نهایت بنابراین برای حفظ منافع شرکت یا سازمان، لازم است که سازمان ها و شرکت هایی که ایزو دارند یا قصد دریافت آن را در برنامه کاری خود قرار داده اند، به استعلام گواهینامه ایزو اهمیت دهند. همچنین، مشتریان و ذینفعان نیز باید قبل از خرید یا همکاری با سازمان ها و شرکت های دارای گواهینامه، استعلام ایزو را در دستور کار خود قرار دهند و به بررسی اعتبار گواهینامه ایزو بپردازند. این کار کمک می کند تا از خرید یا همکاری با سازمان ها و شرکت های نامعتبر یا جعلی پرهیز کرده و از کیفیت و ایمنی محصولات و خدمات مطمئن شوند.

بهترین روش و نحوه استعلام گواهینامه ایزو کدام است؟

sistemkaran

بهترین روش و نحوه استعلام گواهینامه ایزو مراجعه به وبسایت هر یک از مراجع صادر کننده ایزو و بررسی اطلاعات مربوط به شرکت گواهینامه دار و استعلام اعتبار ایزوی آن است. برخی از این مراجع در زیر لیست شده اند و با وارد شدن به وبسایت رسمی این مراجع می توانید اعتبار گواهینامه ایزو شرکت مدنظر خود را استعلام کنید. ü IAF (International Accreditation Forum) ü ILAC (International Laboratory Accreditation Cooperation) ü EA (European co-operation for Accreditation) ü NABCB (National Accreditation Board for Certification Bodies)

برای استعلام گواهینامه iso در وبسایت مرجع صادر کننده به چه اطلاعاتی نیاز دارم؟

sistemkaran

برای استعلام گواهینامه iso در وبسایت مرجع صادر کننده می توانید با وارد کردن نام و شماره ثبت شرکت صادر کننده گواهینامه، نام و شماره ثبت شرکت یا سازمان گواهینامه دار، نوع و شماره استاندارد و تاریخ صدور و انقضاء گواهینامه و اعتبار ایزو را بررسی کنید. در صورت تطابق اطلاعات موجود، اعتبار isoتایید است و در غیر این صورت، مشکوک به نظر می آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *