ایزو تقلبی و جعلی

ایزو تقلبی و جعلی

گواهینامه ایزو تقلبی و جعلی!

آیا حقیقت دارد که شرکت هایی هستند که مدارک تقلبی، مخصوصا ایزو تقلبی و جعلی به افراد متقاضی میدهند؟ از کجا میتوانیم متوجه این موضوع شویم؟ چگونه یک موسسه و شرکت مورد اعتماد پیدا کنیم ؟ اصلا چگونه به شرکتی برای دریافت ایزو اعتماد کنیم ؟ از کجا متوجه شویم مدرک و گواهینامه ایزویی که دریافت کردیم معتبر است یا جعلی؟

امروزه با این سوالات ذهن مخاطبان و متقاضیان ایزو به شدت بهم ریخته و نمیدانند که از کدام موسسه میتوانند این گواهی نامه را دریافت کنند. با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید. در ضمن لطفا لطفا به هر موسسه ای اعتماد نکنید و گول آنها را نخورید.

مقاله مرتبط : گواهینامه ایزو چیست؟

صدور گواهینامه تقلبی

“ایزو تقلبی” صادر شده توسط کلاهبرداران، به مراجع بین المللی متصل نبوده و مشتریان نا آگاه یا بی اعتقاد به سیستمهای مدیریتی از گواهینامه تقلبی ایزو استفاده می نمایند. به‌ منظور آگاهی مدیران جهت انتخاب شرکت گواهی دهنده معتبر، ترفندهایی که کلاهبرداران جهت فروش ایزو تقلبی و فریب برخی از مدیران و سازمان‌ ها بکار می گیرند در این مقاله برای شما ارائه داده شده.

صدور ایزو تقلبی و روش های تشخیص آن | اخذ ایزو معتبر

“ایزو تقلبی” با فراگیر شدن استفاده از استانداردهای ایزو در کلیه سازمانها، شرکتها و اصناف، بر تعداد مراجع صدور گواهینامه های ایزو نیز افزوده شد. اما درحال حاضر در ایران و جهان با پدیده ای روبرو هستیم مبنی بر اینکه مراکزی جعلی و فاقد اعتبار اقدام به صدور گواهینامه های ایزو مینمایند. مراکزی تحت اعتبار ASCB یا IAF نیستند یا به دروغ به مشتریان خود ابراز میکنند که دارای تاییدیه های فوق میباشند.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که برخی از این شرکتها کوچکترین اطلاع و درکی در مورد گواهینامه های ایزو معتبر نداشته و صرفا با دیدگاه سود جویی به آن می نگرند. با توجه به درخواست های مکرر شما مشتریان عزیز این مقاله را برای شما آماده کردیم تا روش های تشخیص گواهینامه جعلی و ایزو تقلبی را بشناسید و فریب افراد سودجو را نخورید.

“گواهینامه ایزو” در واقع یک دارایی با ارزش برای تمامی سازمانهایی میباشد که سیستمهای مدیریتی را استقرار نموده اند، سازمانها با داشتن استاندارد ایزو، به مشتریان خود آرامش و اطمینان خاطر میدهند متاسفانه مانند هر دارایی با ارزش برخی تلاش میکنند بدون انجام پیاده سازی ایزو و ممیزی خارجی، ایزو جعلی را تهیه و به مشتریان خود نمایش دهند ایزو توسط مراکز صدور استاندارد ایزو صادر میگردد این مراکز، برای هر یک از استانداردهای بین المللی، ممیزان آموزش دیده دارند .

سازمانها برای اثبات ادعای خود پس از پیاده سازی ایزو و سیستم های مدیریتی، میبایستی با شرکتهای گواهی دهنده ایزو قرارداد بسته و از شرکت گواهی دهنده ایزو جهت انجام ممیزی خارجی دعوت نمایند .پس از انجام ممیزی خارجی در سازمان بر اساس استاندارد ایزو، درصورتی که سیستم مدیریتی با الزامات استاندارد ایزو درخواستی انطباق داشته باشد برای آن سازمان گواهینامه ایزو توسط مراکز گواهی دهنده ایزو مانند سیستم کاران صادر میگردد.

صدور گواهینامه تقلبی

گواهینامه ایزو تقلبی و جعلی!

“ایزو جعلی” متاسفانه در ایران برخی از افراد سودجو و کلاهبردار از طریق دکان ایزویی که برای خود راه انداخته اند، از بی اطلاعی سازمانها و مدیران متقاضی استاندارد ایزو سوء استفاده نموده و اقدام به صدور ایزو تقلبی و جعلی مینمایند. بدین ترتیب که به سادگی با راه اندازی سایت اینترنتی به زبان انگلیسی و اعلام به مشتریان که این سایت شرکت گواهی دهنده خارجی میباشد و همچنین ثبت شرکت دروغین در خارج از کشور بدون ارتباط با مراجع بین المللی، اقدام به صدور گواهینامه ایزو تقلبی مینمایند که متاسفانه این گواهینامه ایزو تقلبی در بسیاری از رستوران ها، فست فودها، شیرینی فروشی ها، بنگاه املاک، نمایندگیهای مجاز خودرو … مشاهده میگردد.

در ترفندی جدید، این اشخاص با راه‌ اندازی چندین سایت در اینترنت با عنوان صدور ایزو ،شانس خود را در به دام انداختن افراد ناآگاه جهت فروش ایزو تقلبی را افزایش می‌دهند. به‌طوری که این افراد سودجو با معرفی چندین شرکت گواهی دهنده غیر معتبر با نامهای مختلف و سایت های مجزاء به مشتریان در اینترنت،‌ احتمال موفقیت خود را در فروش ایزو تقلبی افزایش می‌دهند.

در واقع شما با جستجو در اینترنت، تصور میکنید که چند شرکت گواهی دهنده ایزو را شناسایی نموده‌اید و از هر کدام از آن‌ها قیمت و سایر موضوعات را پیگیری مینمایید در حالی که تمامی این سایت‌ ها و شرکت‌ های معرفی شده مربوط به یک شخص خاص میباشد. این اشخاص یا شرکت ها حتی برای برخی از استانداردهای مدیریتی که جنبه راهنما دارد نیز ایزو صادر مینمایند. حسابی حواستان را جمع کنید تا در دام این افراد کلاهبردار نیفتید.

“ایزو تقلبی” سازمانها و شرکتهای دریافت کننده  ایزو تقلبی، بدون زحمت در پیاده سازی ایزو، ایزو تقلبی را دریافت مینمایند و در تبلیغات خود از این نشان استفاده مینمایند. برخی از فروشندگان ایزو تقلبی به منظور جلب اعتماد مشتریان و انتقال این موضوع به مشتریان نا آگاه که فقط گواهینامه نمی فروشند، همراه با گواهینامه یک بسته از مستندات آماده شده ایزو را به سازمانهای متقاضی ارائه.

معمولا ایزو تقلبی در سازمانهای زیر مشاهده میگردد :

  • “سازمان هایی که مدیران آن اعتقادی به استقرار سیستم مدیریتی ندارند.”
  • “سازمان هایی که مدیران آن از نحوه دریافت ایزو معتبر و مزایای ایزو آگاهی ندارند و به دلیل بی اطلاعی در دام کلاهبرداران بدون تخصص (شرکت های که ادعای صدور ایزو تقلبی، ایزو بی نام و نشان میکنند) قرار می‌ گیرند.”

“ایزو معتبر” اگر میخواهید سیستم مدیریتی را در سازمان خود استقرار دهید و سپس جهت اثبات ادعای خود ایزو معتبر دریافت نمایید حتما اعتبار شرکت گواهی دهنده ایزو و ارتباط آن با مراجع بین المللی را بررسی نمایی .در ایران تعداد کمی شرکت گواهی دهنده ایزو معتبر و خوش نام فعالیت می نمایند و سایر شرکت های گواهی دهنده در ایران ناشناخته و تازه کار میباشند و برخی از شرکت ها نیز با ادعای، مرکز صدور ایزو و نماینده یک شرکت گواهی دهنده خارجی اقدام به فروش ایزو تقلبی و کلاهبرداری مینمایند .

همچنین کلاهبرداران با اضافه نمودن پسوند یا پیشوند به نام شرکتهای گواهی دهنده معتبر معروف، خود را به عنوان شرکت گواهی دهنده در قالب یک سایت اینترنتی (به زبان خارجی) معرفی نموده و مشتریان را فریب میدهند. متاسفانه برخی از این افراد کلاهبردار ، با اخذ مجوز های قانونی از مراکز و سازمان های دولتی درحال فعالیت میباشند. پس جهت انتخاب شرکت گواهی دهنده معتبر ایزو باید حسابی مراقب باشید جهت دریافت و اخذ ایزو معتبر همین حالا با سیستم کاران تماس بگیرید.

اکثر شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات ثبت شرکت‌ ها یا برند نیز به شرکت‌ های که تمایل به ثبت شرکت یا برند دارند، پیشنهاد خرید چندین ایزو همزمان با ثبت شرکت داده و ایزو جعلی می‌ فروشند. جهت دریافت گواهینامه معتبر ایزو ،شما باید ابتدا جهت استقرار سیستم مدیریتی، مشاور با تجربه ایزو را انتخاب نموده و پس از استقرار سیستم مدیریتی، شرکت گواهی دهنده ایزو را جهت ممیزی خارجی و اخذ ایزو انتخاب نمایید. همین حالا جهت مشاوره ایزو رایگان با مشاوران حرفه ای و خبره تیم سیستم کاران تماس بگیرید.

ایزو جعلی

گواهینامه ای که از طریق مرجع صادر کننده صادر می شود باید توسط نهادهای مستقل و معتبر مورد تایید قرار گیرد که این نهادها تحت نظارت و اعتباردهی سازمان های بالادستی قرار دارند. برخی از این سازمان های بالادستی که اصالت ایزو را تایید می کنند و از صدور ایزو جعلی جلوگیری می کنند عبارتند از:

  • IAF (International Accreditation Forum) انجمن جهانی اعتباردهی که عضویت در آن نشان دهنده رعایت الزامات بین المللی در زمینه صدور گواهینامه است.
  • ASCB (Accreditation Service for Certifying Bodies) خدمات اعتباردهی برای نهاد های صادر کننده گواهینامه که یک سازمان خصوصی و مستقل است و با بسیاری از کشور ها و نظام های قانونی همکاری دارد.

با این حال با وجود این سازمان های معتبر، متاسفانه برخی افراد و شرکت های سودجو با بهره گیری از عدم آگاهی و کم اطلاعی برخی مشتریان، ایزو جعلی و فاقد اعتبار را به عنوان گواهینامه اصلی و معتبر در اختیار آن ها قرار می دهند. این ایزو تقلبی هیچ ارزش و اعتبار قانونی ندارد و صرفا با شباهت ظاهری به گواهینامه های واقعی، مشتریان را فریب می دهند.

تشخيص ايزو جعلي

تشخيص ايزو جعلي

برای تشخيص ايزو جعلي، راهمارهای مختلفی وجود دارد که با دقت و در کنار هم قرار دادن این شواهد می توانید اعتبار ایزو را ارزیابی کرده و ایزو تقلبی را از اصل تشخیص دهید. برخی روش های تشخیص ایزو جعلی از ایزوی معتبر و نشانه هایی که می توانید به ان توجه کنید عبارتند از:

بررسي لوگو و نام سازمان صادر كننده

لوگو و نام سازمان صادر كننده گواهينامه يكي از مواردی است که با توجه به آن می توانید در تشخيص ایزو جعلي از اصل اطلاعات موثقی کسب کنید. بسياري از شركت هاي جعلي با شبيه سازي يا تغيير كمي در لوگو و نام سازمان هاي معتبر، سعي در ايجاد اشتباه در مشتريان دارند. براي مثال، برخي از شركت هاي صادرکننده ایزو جعلي از تلفيق نام دو سازمان IAF و  ASCB  به نام IAFCB استفاده كرده اند كه هيچ ارتباطي با اين دو سازمان ندارد. يا برخي از شركت ها با استفاده از نام هاي مشابه به سازمان هاي معروف مانند TUV، سعي در جلب اعتماد مشتريان دارند. بنابراین قبل از پذيرش گواهينامه، لوگو و نام سازمان صادر كننده را با سازمان هاي معتبر مقايسه كنيد و در صورت شك، به وب سايت آن ها مراجعه كنيد.

بررسی شماره ثبت و تاریخ صدور گواهینامه

هر گواهینامه اصلی و معتبر دارای یک شماره ثبت و یک تاریخ صدور است که بر روی گواهینامه قابل مشاهده است. این شماره ثبت و تاریخ صدور باید با اطلاعات ثبت شده در سامانه های اینترنتی سازمان صادر کننده گواهینامه منطبق باشد. بسیاری از شرکت های صادر کننده ایزو تقلبی با تولید شماره های تصادفی یا کپی کردن شماره های واقعی، سعی در سردرگمی شما و جلوگیری از بررسی صحیح گواهینامه دارند. بنابراین یک راه دیگر بررسی گواهینامه، شماره ثبت و تاریخ صدور آن با سامانه های مورد تایید سازمان صادر کنندهبرای تشخیص ایزو جعلی از اصل است.

بررسی نوع و محتوای گواهینامه

نوع و محتوای گواهینامه نیز می تواند نشان دهنده جعلی بودن ایزو باشد. برخی از صادرکننده های ایزو جعلی با صدور گواهینامه های عجیب و غریب، مثل استاندارد ایزو ۱۰۰۰۰۰ یا ایزو برای فروش خودرو، سعی در جذب مشتریان دارند. در حالی که این نوع گواهینامه وجود ندارد و فقط به عنوان تبلیغات استفاده می شود. همچنین برخی از شرکت های جعلی با صدور گواهینامه های خلاصه و فشرده، که حتی نام و آدرس شرکت درخواست کننده را نمایش نمی دهند، سعی در پنهان کردن جزئیات دارند. 

بررسی مهر و امضای گواهینامه

مهر و امضای گواهینامه نیز می تواند راهنمایی برای تشخیص ایزو تقلبی باشد. برخی از انواع ایزو جعلی با استفاده از مهر و امضای ساده و یکنواخت، که حتی نام و لوگو سازمان صادر کننده را نشان نمی دهد، سعی در شبیه سازی گواهینامه های واقعی دارند. در حالی که مهر و امضای گواهینامه های اصلی و معتبر دارای جزئیات و خصوصیات خاص خود هستند که قابل تقلید نیستند. 

نشانه های ایزو تقلبی و جعلی

از طریق نشانه هایی که در ادامه به شما میگوییم میتوان به جعلی بودن گواهینامه های ایزو پی برد. البته نشانه های زیر صدور گواهینامه تقلبی را به شدت تقویت میکند اما 100%دلیل بر قطعی بودن این موضوع نیست. شما میتوانید از مشاورین حرفه ای تیم ما (سیستم کاران) برای تشخیص این موضوع راهنمایی بگیرید.

صدور ایزو بسیار ارزان قیمت  اخذ گواهی نامه ایزو ارزان قیمت

“ایزو معتبر” جهت صدور میبایست از مراکز CB تحت اعتبار ABها صادرشود. بعضا مشاهده شده است که برخی شرکت ها با ارائه قیمت های بسیار نازل اقدام به صدور گواهینامه های ایزو مینمایند. حال آنکه پروسه صدور حداقل سه هزینه مشاور، CB و AB را در برداشته و با توجه به اینکه بسیاری از مراکز در خارج ایران هستند با احتساب ارز و قیمت دلاری، امکان ندارد بتوان این گواهینامه ها را با این چنین قیمت های نازل دریافت کرد. همین موضوع باید برای شما شک برانگیز باشد.

در نتیجه اگر جایی مشاهده کردید که گواهینامه های ایزو در مرحله ی تحویل به مشتری، هزینه ای بسیار نا چیز دارد به صورت جدی به اعتبار آنها شک کنید و یا با سیستم کاران تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

شرکت هایی که پروانه رسمی فعالیت دولتی ندارند

“ایزو تقلبی ” اهمیت بسیار ویژه ای دارد که شرکت و سازمان مربوطه دارای پروانه رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد تا کارفرما بتواند پیگیری لازم را به عمل آورد. شرکت مشاور و مجری می بایست پروانه خدمات فنی و مهندسی در زمینه سیستم های مدیریت و بهبود کیفیت از سازمان صنعت، معدن و تجارت اخذ کرده باشد.

دارا بودن نشان ای نماد | داشتن نماد اینماد enamad | نشان پروانه رسمی دولتی

“نشان اینماد ” اینماد یا نشان ساماندهی به دلیل عمومیت و مرتبط نبودن با کیفیت صدور در اولویت نیستند و حتما از شرکت مشاور درخواست پروانه رسمی در زمینه بهبود کیفیت کنید. اگر شرکتی بدون پروانه اقدام به فعالیت کند احتمال صدور گواهینامه های فاقد اعتبار به دلیل اینکه به جایی پاسخگو نمی باشند و مجوز معتبر و مرتبطی هم ندارد بسیار بالا میرود. پس حتما از جایی اقدام به دریافت خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو نمایید که آن مرکز پروانه رسمی دولتی در حوزه مدیریت و بهبود کیفیت را از سازمان صنعت، معدن و تجارت داشته باشد.

با همه اینها البته موسسه سیستم کاران به دلیل کیفیت بالای خدمات، رضایت مشتریان و حجم بالای پروژه ها در طول همه سالهایی که فعالیت میکند، ارائه خدمات به شرکتها و سازمان ها، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان واحد برتر فنی مهندسی و رتبه اول شرکت های مشاور ایزو در کشور انتخاب شده است.

مراکز صدور بی هویت و فاقد پشتوانه

“مراجع صدور گواهینامه های ایزو “جهت صدور گواهینامه معتبر میبایست حتما تحت اعتبار یک مرجع اعتبار دهی AB قرار بگیرند. این مراکز AB هستند که به CB ها اعتبار میبخشند. توجه داشته باشید که صدور ایزو از یک مرکز که صرفا در یک سایت انگلیسی اقدام به رجیستر گواهینامه ها میکند کافی نیست و حتما باید در کنار وب سایت مذکور اعتبارات آن CB که تحت اعتبار چه نهادهای معتبر AB میباشد ذکر شود.

درصورت نیاز به راهنمایی تیم مشاوره و فنی سیستم کاران آماده راهنمایی شما مشتریان عزیز و گرانقدر میباشد.

پس حتما گواهینامه هایی که دریافت میکنید میبایست از مرجع صدوری تحت اعتبار AB معتبر صادر شود که در بالا ذکر شد و همچنین گواهینامه مذکور باید دقیقا در سایت اصلی مرجع صدور رجیستر گردد. در آخر اینکه تا پیش از عقد قرارداد، اطمینان کامل از مجوزهای ملی و بین المللی مرکز طرف قراردادتان کسب کنید.
متقاضیان و مشتریان بسیاری به سیستم کاران مراجعه و در مورد گواهینامه های خود اطلاعات کسب میکنند و علی رغم تقلبی بودن بسیاری از این گواهینامه ها به دلیل اینکه به شرکتی فاقد مجوز و اعتبار لازم پرداخت داشته اند دیگر امکان باز پسگیری وجوه خود راهم ندارند. لذا از مشتریان عزیز میخواهیم دقت بسیاری در مورد اخذ گواهینامه های ایزو به خرج دهند.

فراموش نکنید حتما اعتبار سنجی های بالا دستی را انجام داده و صرفا به یک برگه لاتین و رجیستر کد آنلاین اکتفا نکنید. اگر در این مورد مهارت ندارید میتوانید طی تماس با ما، از کارشناسان و مشاوران حرفه ای سیستم کارن کمک بگیرید.

سیستم کاران برترین مرکز و موسسه صدور مدارک بین المللی ایزو (ایزو معتبر) و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت میباشد.

شرکت سیستم کاران با کادر مجرب و فوق حرفه ای و پشتیبانی 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما مشتریان عزیز است.

استعلام ايزو تقلبی

استعلام ايزو

بهترین رویکرد برای اطمینان از اصالت گواهینامه و تشخيص ایزو جعلي از اصل، استعلام ایزو از مراجع معتبر است. این استعلام به معني بررسي صحت و اعتبار گواهينامه ايزو توسط سازمان صادر كننده آن است. برخي از سازمان هاي صادر كننده ايزو، سامانه هاي الكترونيكي را براي این منظور در نظر گرفته اند كه با وارد كردن شماره ثبت يا شماره باركد گواهينامه، مي توانید صحت و اعتبار گواهی را بررسي کنید. برخي از اين سامانه ها عبارتند از:

سامانه استعلام گواهینامه ASCB: https://ascb.co.uk/verify-a-certificate/

سامانه استعلام گواهینامه TUV: https://www.tuv.com/iran/fa/certificate-check.html

سامانه استعلام گواهینامه DQS: https://www.dqs-holding.com/en/certificates/

از برخی دیگر از سازمان های صادر کننده گواهینامه ایزو، که سامانه الکترونیکی ندارند، برای استعلام ایزو، می توانید با ارسال فکس یا ایمیل، و ارتباط مستقیم با مسئولان مربوطه، درخواست خود را به آن‌ها اطلاع دهید تا در تشخیص ایزو جعلی به شما کمک کنند.

برای اطلاع بیشتر از راهکارهای استعلام ایزو، اعتبارسنجی ایزو و استفاده از آن برای تشخیص ایزو جعلی می توانید مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

مقاله مرتبط : استعلام ایزو

برای تشخیص ایزو جعلی از اصل چه راهکارهایی وجود دارد؟

✔ برای نتشخیص ایزو جعلی نشانه و راهکارهای مختلفی وجود دارد. برخی از نشانه های تشخیص ایزو جعلی عبارتند از: بررسي لوگو و نام سازمان صادر كننده بررسی شماره ثبت و تاریخ صدور گواهینامه بررسی نوع و محتوای گواهینامه بررسی مهر و امضا گواهینامه

ایزو تقلبی هم وجود دارد؟

✔ متاسفانه برخی افراد و شرکت های سودجو با سوء استفاده از عدم آگاهی و کم اطلاعی برخی مشتریان، ایزو تقلبی و فاقد اعتبار را به عنوان گواهینامه اصلی و معتبر در اختیار آن ها قرار می دهند. این ایزو تقلبی هیچ ارزش و اعتبار قانونی ندارد و صرفا با شباهت ظاهری به گواهینامه های واقعی، مشتریان را فریب می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *