ایزو 29990 چیست ؟
“ایزو 29990 “کدام استانداردها را دنبال میکند؟ISO”سازمان بین المللی استاندارد “،یک فدراسیون جهانی از سازمانهای استاندارد ملی (سازمانهای عضو (ISO در سراسر جهان است. کار تهیه استانداردهای بین المللی معمولاً از طریق کمیته های فنی ISO انجام می شود. هر یک از اعضاء علاقمند به موضوعی که کمیته فنی برای آن تشکیل شده است حق دارد در آن کمیته نماینده داشته باشد. سازمانهای بین المللی اعم از دولتی و غیردولتی در ارتباط با ISO نیز در این کار مشارکت دارند. ISO با کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) درمورد تمام موارد استاندارد سازی الکتروتکنیکی همکاری نزدیک دارد.”
“وظیفه اصلی کمیته های فنی تهیه استانداردهای بین المللی است. پیش نویس استانداردهای بینالمللی که توسط کمیتههای فنی تصویب شدهاند برای رأیگیری در اختیار نهادهای عضو قرار میگیرد. انتشار به عنوان یک استاندارد بین المللی مستلزم تأیید حداقل 75 درصد از اعضایی است که رأی می دهند.”
“توجه به این امکان جلب میشود که برخی از عناصر این سند ممکن است موضوع حقوق ثبت اختراع باشد.”ISO” مسئولیتی در قبال شناسایی هیچ یک یا همه این حقوق ثبت اختراع نخواهد داشت.ISO 29990 توسط کمیته فنی ISO/TC 232، خدمات آموزشی برای آموزش و پرورش غیررسمی تهیه شده است.”
هدف از ارائه ی گواهی ایزو 29990
“این استاندارد بین المللی بر شایستگی LSPها تمرکز دارد. در نظر گرفته شده است که به سازمانها و افراد کمک کند تا یک LSP را انتخاب کنند که نیازها و انتظارات سازمان را برای توسعه شایستگی و قابلیت برآورده کند و بتواند برای تایید LSP ها مورد استفاده قرار گیرد. استاندارد ایزو 29990 بین المللی شباهت هایی با بسیاری از استانداردهای سیستم مدیریت منتشر شده توسط ISO، به ویژه ISO 9001 دارد. به عنوان مثال، مقایسه محتوای این استاندارد بین المللی با ISO 9001 در پیوست E آورده شده است.”
آیا ISO 29990 جایگزین ISO 9001 می شود؟
“ISO 9001 استاندارد اصلی “مدیریت کیفیت ” است و باقی می ماند. ایزو 29990 حاوی عناصری مشابه ISO 9001 است، اما عمدتاً بر طراحی فرآیندهای آموزشی تمرکز دارد. به این ترتیب، مکمل قوی است، اما جایگزینی ندارد.”
محدوده اجرایی گواهی 29990
” ایزو 29990″ استانداردبین المللی الزامات اساسی را برای ارائه دهندگان خدمات یادگیری در آموزش و پرورش غیررسمی مشخص می کند. در مواردی که ارائه دهنده خدمات یادگیری بخشی از سازمانی باشد که علاوه بر خدمات آموزشی، محصولات (کالاها و خدمات) را ارائه میکند، این استاندارد بین المللی فقط برای واحد ارائه دهنده خدمات آموزشی اعمال میشود.2نمونه هایی از آموزش و پرورش غیررسمی میتواند شامل آموزش فنی و حرفه ای، یادگیری مادام العمر و آموزش درون شرکتی (به صورت برون سپاری یا درون سازمانی) باشد.
آیا ISO 29990 می تواند به عنوان یک استراتژی ورود استفاده شود؟
بله! برای مؤسسات آموزشی که “سیستم مدیریتی” را پیاده سازی نکرده اند،ISO 29990″ راهنمای مدیریت کیفیت” است که به طور خاص به بخش آموزش، از جمله مدیریت منابع عمومی، مالی و “مدیریت ریسک” می پردازد.
چرا گواهی یادگیری مهم است؟
تعداد زیادی “LSP” وجود دارد که برنامه های مشابهی را ارائه می دهند. با اینحال، همه ارائه دهندگان صالح و مؤثر نیستند. با “صدور گواهینامه ایزو 29990″،شفافیت و مقایسه برنامه های مختلف ارائه شده توسط بسیاری از ارائه دهندگان افزایش می یابد. ISO 29990 نه تنها برای سازمان هایی که به دنبال شریک معتبر برای همکاری هستند مفید است، بلکه برای اطمینان از ثبات آنها در ارائه خدمات با کیفیت و بهبود اثربخشی سازمانی، به LSP ها نیز تحمیل میشود.
علاوه بر حصول اطمینان از اینکه ارائه دهندگان آموزش ارزشی را برای دانش آموزان خود ارائه میدهند، فرآیند “صدورگواهینامه” IEE به مدارس کمک میکند تا مشکلات را زودتر شناسایی کنند تا امکان حل سریع و به حداقل رساندن خطرات بالقوه اعتبار و مالی را فراهم کنند. میتواند به عنوان یک ابزار مدیریتی موثر برای اطمینان از برتری در تمام سطوح عملیات موسسه شما استفاده شود.
اصطلاحات و تعاریف
برای اهداف سند ایزو 29990، اصطلاحات و تعاریف زیر اعمال می شود:
“Associate”: نهاد یا شخصی که توسط ارائه دهنده خدمات آموزشی استخدام نشده است، اما تحت نظارت آن برای ارائه خدمات یادگیری کار می کند. کاردان جزو کارکنان شرکت ارائه دهنده خدمات آموزشی نیست. مثال: سازمان ها یا پیمانکاران مستقل، مانند مدرسان، طراحان آموزشی، ارزیابان، مدیران پروژه، یا مشاوران شغلی با عنوان Associate در “سند ایزو 29990” نقش دارند.
“award”: تعیینی که از طرف ارائه دهنده خدمات یادگیری به یک یادگیرنده داده میشود تا سطح عملکرد یا موفقیت یا تکمیل یک برنامه یادگیری را نشان دهد.
“business plan: برنامه عملیاتی که برای دست یابی به اهداف تجاری طراحی شده است.”
“competency: دانش،درک،مهارت یا نگرش قابل مشاهده یا اندازهگیری، یا هر دو قابل مشاهده و اندازهگیری، که دریک موقعیت کاری معین و در پیشرفت حرفهای یا در توسعه شخصی یا در توسعه حرفهای و شخصی به کار گرفته میشود و تسلط پیدا میکند.”
“continuous professional development: افزایش عمدی دانش حرفه ای یا صلاحیت حرفه ای.”
“curriculum: طرح مطالعه تهیه شده توسط ارائه دهنده خدمات یادگیری که اهداف، محتوا، نتایج یادگیری، روشهای آموزش و یادگیری، فرآیندهای ارزیابی و غیره را در رابطه با یک سرویس یادگیری توصیف میکند. در سند ایزو 29990 با عنوان برنامه تحصیلی نام برده میشود.”
“evaluation of learning: رویکرد هنجاری برای تجزیه و تحلیل فرآیند یادگیری، یا نتایج یادگیری با اهداف یادگیری اندازه گیری میشود.”
“facilitator: فردی که با فراگیران (دانشجویان یا هنرآموزان) کار میکند تا به آنهادر یادگیری کمک کند، تسهیل کننده اغلب به عنوان معلم، مربی یا استاد نیز شناخته میشود.”
“key process: فرآیند ضروری برای خدمات یادگیری و مدیریت آنها.”
“learner: فردی که درگیر یادگیری است.”
ارائه دهنده” خدمات یادگیری “LSP: سازمانی با هر اندازه یا فردی که خدمات آموزشی در زمینه آموزش و پرورش غیررسمی ارائه می دهد، شامل کلیه همکارانی که در ارائه خدمات آموزشی دخیل هستند. در گواهی ایزو 29990 مفهموم LSP به شرح بالا است.
کلام آخر
در این مقاله تلاش کردیم شما را مزیت های گواهی ISO به خصوص “سند ایزو 29990″،امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. سپاسگزاریم که تا پایان مقاله همراه ما بوده اید.
همچنان بخوانید: انواع سندهای ایزو