گواهینامه ایزو 18001

گواهینامه ایزو 18001

گواهینامه ایزو OHSAS 18001 چیست؟

“گواهینامه ایزو OHSAS 18001 “یکی از استانداردهای بین المللی برای “سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت” شغلی بود. چارچوبی برای مدیریت مؤثر OH&S شامل تمام جنبه‌های مدیریت ریسک و انطباق قانونی ارائه می‌کند و به جای هر موضوع ایمنی محصول خاص، به سلامت و ایمنی شغلی می‌ پردازد. ایمن نگه داشتن کارکنان خود در محل کار بسیار مهم است. یکی از موثرترین روش ها برای برنامه ریزی و مدیریت برنامه ایمنی شما، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OHSMS) است.

تاریخچه گواهینامه ایزو OHSAS 18001              

این مدرک بین المللی در تاریخ ژوئن 1999 منتشر شد و در سال 2007 آخرین ویرایش آن شکل گرفت. قوانین موجود در این قرار داد فرآیند توسعه را با معرفی الزامات مهارت و بهبود سازگاری با سایر “استانداردهای سیستم مدیریت” ، افزایش می­دهد. با توجه به نبود استانداردی بین المللی در خصوص ایمنی و بهداشت شغلی در سال 1998 در کمیته ای با نظارت و رهبری انیستیتو استاندارد بریتانیا (BSI) تشکیل شد.

این کمیته با همکاری شرکتهای انگلیسی “صدور گواهینامه” مشغول تدوین استانداردی در زمینه “ایمنی و بهداشت شغلی” شدند. کسانی که با “OHSAS 18001 “در سال 1999 آشنا هستند موافق هستند که این استاندارد در کنار هم قرار دادن الزامات از منابع مختلف در یک مشخصات و شفاف سازی الزامات OH&S بسیار پیشرفت کرده است؛ که منجر به تصویب آن توسط چندین سازمان و کشور شد. با این حال، از طرف دیگر ، ماهیت عمومی استاندارد شاید به اندازه کافی آن را به عنوان یک نیاز خاص بخش OH&S متمایز نکرده باشد.

استاندارد ایزو 18001

منظور از OHSAS 18001 مدیریت بهداشت و ایمنی چیست؟

“گواهینامه ایزو OHSAS 18001 “شامل استانداردهای جهانی است که الزامات لازم برای مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را معین می کند، بهترین تمرین برای هر سازمانی می باشد. این مدرک بین المللی این امکان را فراهم میکند که به شما  کمک و راهنمایی میکند برای طراحی چارچوب بهداشت و ایمنی خود، همچنین به شما اجازه می دهد تمام کنترل ها و فرآیندهای مربوطه را به یک سیستم مدیریتی بهم مرتبط کنید.

“OHSAS 18001 “همچنین میتواند برای انواع سازمانها برای کمک به از بین بردن یا به حداقل رساندن خطرات و خطرات عملیاتی سازگار باشد. این استاندارد برای کمک به ایجاد بهترین شرایط کاری در سازمان شما طراحی شده است. و به شما برای برآوردن نیازهای قانونی، صنعت و الزامات مشتری کمک میکند.

مزایای گواهینامه ایزو OHSAS 18001

  • ایجاد شرایط بهینه به صورت یکپارچه در کل شرک و سازمان گواهی شده
  • آنالیز شرایط ایمنی و بهداشتی و ارائه روش های روشهای کنترلی برای جلوگیری از هرگونه احتمال خطری
  • به حداقل رساندن حوادث و بیماریها در محیط سازمان و کنترل هزینه های مربوطه و خرابی همه جانبه
  • ایجاد انگیزه در میان کارگران با بهبود شرایط امنیتی و بهداشتی
  • ایجاد انطباق با مشتریان و تامین کنندگان

شرایط دریافت گواهینامه

1- تجزیه و تحلیل

این سرویس پیش ارزیابی در “گواهینامه ایزو OHSAS18001 “اختیاری است که درآن نگاهی دقیق تر به “نظام مدیریت ایمنی شغلی” می شود و ما آن را با الزامات OHSAS 18001 مقایسه می کنیم. این کمک می کند تا مناطقی را شناسایی کنیم که قبل از انجام ارزیابی رسمی، نیاز به کار بیشتری دارند. (صرفه جویی در وقت و هزینه)

2- ارزیابی رسمی

این اتفاق در دو مرحله انجام میشود. ابتدا آمادگی سازمان شما برای ارزیابی را با بررسی اینکه آیا الزامات” گواهینامه ایزو OHSAS 18001 ضروری است، بررسی می کنیم. ما جزئیات یافته هایمان را از طریق پورتال اطمینان به اشتراک می گذاریم، بنابراین اگر شکاف ها را پیدا کنیم، می توانید آنها را ببندید. دیگر اینکه، اگر همه الزامات در محل مستقر باشند، ما اجرای رویه ها و کنترل ها را در سازمان شما ارزیابی می کنیم تا مطمئن شویم که آنها به طور موثر در “صدور گواهینامه OHSAS 18001 “تاثیر دارند.

3- صدور گواهینامه 

هنگامی که شما ارزیابی رسمی را پشت سر گذاشته اید، یک “گواهینامه OHSAS 18001 ” دریافت خواهید کرد که برای 3سال معتبر است. مدیر سرویس شما در این زمان با شما در تماس باقی می ماند لذا اطمینان حاصل شود که به طور منظم سیستم شما بهبود مییابد. در این راستا شما میتوانید با پشتیبانهای سیستم کاران تماس بگیرید.

آخرین به روز رسانی گواهینامه ایزو OHSAS 18001

لطفا توجه داشته باشید که در سال 2017 “گواهینامه ایزو OHSAS 18001 “با ISO 45001 جایگزین شده است و دیگر نمی توانید برای “گواهینامه OHSAS 18001 “درخواست دهید. در سال  2018   سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی گواهینامه ایزو 45001 منتشر شد که سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت BS OHSAS 18001 را منسوخ کرد.

چرا BS OHSAS 18001 پس گرفته شده است؟

هر پنج تا هشت سال یکبار “استانداردهای بین‌ المللی “توسط تمام نهادهای عضو ISO که تصمیم می‌گیرند که آیا استاندارد نیاز به بازنگری یا پس گرفتن دارد، بررسی می‌ شود. این ملاحظات بر اساس بازخورد دریافتی است و اگر استانداردی به طور کامل بازنگری یا پس گرفته شود ،به این دلیل است که اکنون قدیمی در نظر گرفته شده است.

آیا شما برای مدیریت بهداشت و ایمنی محل کار خود آماده هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *