گواهینامه ایزو 9000 چیست؟
“گواهینامه ایزو 9000″سازمان بین المللی استاندارد سازی است و تاکنون بیش از هفده هزار استاندارد از طرف این سازمان تدوین و ارائه شده است، اما مهم ترین و شناخته ترین و پرکاربردترین استاندارد تعیین شده از سوی ایزو، ایزو 9000 است. ایزو 9000 یا همان مدیریت کیفیت برای هر کسب و کار در هر صنفی مناسب است و شامل کسب و کارهای کوچک، بزرگ، خدماتی و تولیدی میشود. نکتهی مهم این است که ۱۶۰ کشور عضو این سازمان هستند و تمامی استانداردهای تعریف شده از سوی سازمان به قانون تبدیل میشوند. وظیفهی اصلی استاندارد سازی ایجاد تبادلات بین المللی است.
آشنایی با گواهینامه ایزو ۹۰۰۰ استاندارد ایزو به چه معناست؟
“گواهینامه ایزو ۹۰۰۰” ایزو یا همان ISO، امروزه در عرصه صنایع مختلف و کسب و کارهای زیادی به گوش میخورد. جالب است بدانید که ISO از عبارت یونانی ISOS به معنی هم شکل و یکسان مشتق شده است. دلیل انتخاب این نام هم در نوع خودش مفهوم جالبی دارد. هدف سازمان ایزو یکسان سازی استانداردها در سطح جهانیست تا از این طریق ارتباط بین کشورها در تجارت و ارتباطات آسانتر شود.
“سازمان ایزو” موسسان این سازمان وقتی متوجه شدند که حروف مخفف نام سازمان در زبانهای مختلف با یکدیگر یکسان نیست، ISO را به عنوان نام اصلی انتخاب کردند و همین مطلب هم نشان دهنده هدف این سازمان یعنی برابری و استانداردسازی است.سازمان بینالمللی استاندارد در واقع مجمعی بین المللی از سازمانهای استاندارد کشورهای عضو آن است .این سازمان به ترویج جهانی استانداردهای اقتصادی و صنعتی میپردازد تا مبادلات صنایع و فنون مختلف را در یک راستا هماهنگ کند.
“وظیفه سازمان ایزو” توسعه استانداردها و فعالیتهای مرتبط در جهان با نگرشی تسهیل كننده نسبت به تبادلات بین المللی كالاها و خدمات، بهبود همكاری در محدوده علمی، فنی، اطلاعاتی و فعالیت های اقتصادی و حمایت از تولیدكننده و مصرفکننده است. سازمان بین المللی استاندارد ایزو تدوین استانداردهای فنی و اختیاری را برعهده دارد.
“استاندارد ایزو” این استانداردها تقریبا شامل كلیه موارد مربوط به تكنولوژی میشود و به ساخت و عرضه كالاها و خدمات موثرتر، ایمنتر و بهداشتی تر نیز كمك میکند. استانداردهای ایزو به دنبال تسهیل روابط تجاری بین کشورها هستند و با هدف آسایش و ارتقا ارائه خدمات به مصرف کنندگان توسعه مییابد. امروزه رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی، استانداردهای ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بینالمللی قرارگرفته است.
مزایای ایزو 9000
“مزایای ایزو 9000 “ اولین و مهمترین مزیت ایزو 9000 اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت است، هرسازمان با استاندارد ایزو 9000 به درک صحیحی از اهداف و فرصتهای جدید دست می یابد، خطرات مرتبط با سازمان را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی می کند، سازمان را ملزم به رعایت قانون و استاندارد ها می سازد، بهره وری و کارایی سازمان را بهبود و افزایش می دهد و در جذب رضایت مشتری بسیار موثر است. با گواهینامه ایزو 9000، اعتبار سازمان افزایش مییابد و شما پیشرفت کاری خود را به وضوع میبینید.
استاندارد ایزو ۹۰۰۰
“استاندارد ایزو 9000” همانطور که از تعریف سازمان بین المللی استاندارد (ISO) بر میآید، این سازمان دارای هزاران استاندارد در زمینه های مختلف است. معروف ترین این استانداردها، استانداردهای ISO ۹۰۰۰ میباشد. این سری از استانداردها، استانداردهای مدیریتی می باشند که بیان کننده مبانی یک سامانه مدیریت کیفیت هستند. عدد ۹۰۰۰ در این استاندارد به این جهت به این سری استاندارد الصاق شده که تا آن زمان ۹۰۰۰ استاندارد در ISO تدوین شده بود.
ازجمله مزایای به کارگیری استاندارد ایزو ۹۰۰۰
“مزایای گواهینامه ایزو 9000” میتوان به بررسی مجدد فعالیت های سازمان بر اساس اهداف سازمان و رفع کاستی ها، شفافیت فرآیند ها و شاخص ها در سازمان، جلوگیری از دوباره کاری ها به واسطه تعریف فعالیت های برنامه ریزی شده و سیستماتیک، کاهش هزینه ها، ایجاد اطمینان و اعتماد در درون سازمان، ایجاد اطمینان و اعتماد درون سازمان (مشتری) و افزایش توان رقابت در عرصه بین الملل را نام برد .لازم به ذکر است که این استاندارد در کلیه سازمان های تولیدی، خدماتی و پژوهشی و آموزشی کاربرد دارد.
نکات مهم در مورد گواهینامه و استاندارد ایزو 9000
- “استاندارد بین المللی است.”
- “سیستم مدیریتی کیفیت را توصیف میکند.”
- “شامل الزامات سیستم مدیریت کیفیت است”.
- “استاندارد های زیر در گروه خانوادگی ایزو 9000 قرار میگیرند: ایزو 9001 و ایزو 90004.”
- “ایزو 9000 واژگان و اصول اساسی، ایزو 9001 الزامات و ایزو 9004 نیز دستور العملها را توصیف میکند. ( از بین ایزوهایی که نام برده شد ایزو 9001 کاربرد بیشتری دارد)”
- “برطرف کنندهی نیاز مشتریان و سهامداران، مطابق با الزامات قانونی است.”
- “پایه و اساس آن، هفت اصل است.”
- “هستهی اصلی استانداردهای خانواده، ایزو 9000 است و به چگونگی و شرایط اعطای استاندارد و زیر شاخه های آن میپردازد.”
- “بدون در نظر گرفتن نوع سازمان و یا اندازه ی آن قابل اعمال بر هر سازمان است.”
- “رابطه ای با متد کاربردی ندارد و تنها به استانداردهای الزامات مربوط می شود.”
سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000
“سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000” در واقع همان ایزو 9001 است، که بیش از نه میلیون سازمان در سرتاسر جهان این گواهینامه را دریافت کردهاند و همین امر باعث شده است که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000 به عنوان بزرگترین سیستم مدیریتی شناخته شود. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000 ( ایزو 9001) به تدوین استانداردهایی در زمینهی الزامات میپردازد، الزامات میتواند شامل مواردی باشد که در ادامه مقاله به آن اشاره میکنیم با ما همراه باشید.
- بخش های رشد و بهره وری سازمان
- بخش های تولید
- طراحی و نصب سیستم ها
- ارائه هر گونه خدمات
- تامین هرگونه خدمات در سازمان مورد نظر
لازم به ذکر است که “سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000” هر آنچه که برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها و شرکتها و دیگر صاحبین کسب و کار لازم دارد را در بر میگیرد. سیستم مدیریت کیفیت ایزو 7 اصل بسیار مهم دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.
- تمرکز مشتری
- رهبری
- ارتقاء سازمان
- مدیریت رویکرد فرآیند
- بهبود عملکرد های سازمان
- تصمیم گیری های موثر و قابل قبول
- مدیریت روابط و برقراری ارتباطات کشوری
تمرکز مشتری : تلاش و کوششی مستمر و پایدار برای بالا بردن مدیریت کیفیت که نتیجهی بارز آن برآوردن انتظارات مشتریان و متقاضیان است.
رهبری : با کمک سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000 میتوان به رهبران و صاحبان کسب و کار و شرکتها و سازمانها کمک کرد تا در میان تمامی سطوح و شرایط سازمان یکپارچگی ایجاد کنند و کیفیت محصول را ارتقا دهند. تا به رضایت مشتریان خود برسند.
ارتقاء سازمان : با سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000 به راحتی میتوان طبق استانداردها به جذب افراد و نیروهای کاری توانمند و دارای صلاحیت رسید و داشتن چنین افرادی خود به خود توانایی سازمان را ارتقا میدهد و باعث پیشرفت چشمگیر آن مجموعه میشود.
مدیریت رویکرد فرآیند : چنین اصلی باعث انجام فعالیت های موثر، کارآمد و قابل قبول خواهد بود و سیستم را منسجم نگه میدارد. از این رو تمامی مسائل سازمان یا شرکت را میتوان به راحتی مدیریت کرد.
بهبود عملکرد های سازمان : با سیستم مدیریت کیفیت، میتوان به طور مداوم در جهت بهبود عملکردهای سازمان متمرکز شد و تمامی عملکردهای سازمان و شرکت را زیر نظر گرفت.
تصمیم گیری های موثر و قابل قبول : سیستم مدیریت کیفیت ایزو با استفاده از اصل تجزیه و ارزیابی دادهها و اطلاعات، سازمان را به تصمیم گیریهای موثر و قابل قبول خواهد رساند.
مدیریت روابط و برقراری ارتباطات کشوری : با استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 9001 به آسانی میتوان بر تمامی ارتباطات کشوری، بین المللی، سازمان ها، شرکا، رقبا و فروشندگان و متقاضیان نظارت کامل و چشمگیر داشت و تمامی روابط را مدیریت کرد.
آشنایی بیشتر با گواهینامه ایزو ۹۰۰۰
“گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت 9000” متعلق به سازمانهایی است که نیاز های شرکت و سازمان مطابق استاندارد های ایزو باشند و الزامات آن ها با الزامات مشتریان و الزامات قانونی تطبیق داشته باشند و قادر باشند عمل کرد خود را مستند سازی کند. در یک کلام می توان گفت؛ ایزو 9000 یک استاندارد بین المللی بر پایه و اصل سیستم مدیریت کیفیت است و گواهی می کند که سازمان، کارآمد است و برای رضایت مشتری به استاندارد بین المللی دست یافته و کلیهی الزامات مورد نیاز سازمان را کسب نموده است.
چرا به استانداردهای ایزو نیاز داریم؟
چرا داشتن “استاندارد ایزو 9000 “مهم است؟ امروزه پیشرفت و بهبود کیفیت در ارائه خدمات و محصولات نقش مهمی در موفقیت یک سازمان ایفا میکند. رقابت در جلب نظر مشتری، باعث شده است که سازمان ها و شرکت ها به فکر بهبود کیفیت و مدیریت منابع و اصلاح گردش کارها بیفتند. در این راستا، برای بررسی نحوه کار، دستور العمل ها و چرخه های موجود در سازمان های مختلف و قیاس آن ها، وجود استاندارد های مربوطه و تدوین قوانین نیازی ضروریست. چرا که بر اساس این چهارچوب ها می توان به نتیجه صریح تر و صحیح تری دست یافت و باعث پیشرفت چشمگیر سازمان میشود.
استقرار استانداردهای ایزو 9000 در چرخه تولید چه تاثیراتی دارد؟
پیشرفت تجارت : پذیرش عمومی استانداردهای بین المللی باعث میشود که تولید کننده اساس توسعه محصولات و سرویسهای خود را بر این اساس گذاشته و در نتیجه به مقبولیت عمومی دست پیدا کند. همچنین باعث میشود که کسب و کارهایی که براساس استانداردهای بین المللی ایجاد شده اند به راحتی در نقاط مختلف دنیا قابل رقابت باشند. در نتیجه تجارت آن سازمان یا شرکت پیشرفت میکند.
خریداران : مطابقت و سازگاری عمومی محصولات در جهان که در اثر پیروی از استانداردهای بین المللی به وجود آمده باعث شده است تا مصرف کنندگان دارای قدرت انتخاب بیشتر شوند و همچنین از قیمت پایین تر که در اثر رقابت به وجود آمده سود ببرند.
دولت ها : استانداردهای بین المللی پایه های علمی و فناوری لازم را فراهم میکنند که به نوبه خود باعث پایه ریزی شالودههای سلامتی، امنیت و حفظ طبیعت میشود. باسیستم کاران همراه باشید.
کشورهای توسعه یافته : استانداردهای بین المللی به کشورهای توسعه یافته این امکان را میدهد که با سرمایه گذاری صحیح روی منابع کمیاب خود از اتلاف آنها جلوگیری کنند.
مصرف کنندگان : انطباق محصولات و سرویسها با استانداردهای بین المللی مصرف کننده را ازکیفیت، امنیت و راحتی مطمئن میسازد.
برای تمامی عموم : استانداردهای بین المللی به همه کمک می کند تا از امنیت حمل و نقل، دستگاه ها و لوازمی که استفاده میکنند مطمئن باشند.
محیط زیست : برای محیط زیستی که در آن ساکن شدیم،استاندارد های بین المللی برای هوا، آب و کیفیت خاک و انتشار گازها و تشعشعات میتواند به ما در حفظ محیط زیست کمک کند.
از دیگر مزایای گواهینامه معتبر ایزو 9000 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- “تمرکز بر روی مشتری (برطرف سازی نیازهای مشتریان)”
- “فراهم نمودن رهبری (امکان مدیریت بهتر پروژه ها و شرکت ها)”
- “استفاده از امکان رویکرد فرآیندگرا”
- “اتخاذ یک رویکرد سیستمی”
- “تشویق بهبود مستمر”
- “تشخیص حقایق قبل از تصمیم گیری”
- “حرکت رو به جلوی شرکت”
- “امکان رشد کسب و کار”
- “اعتماد سازی و بالا بردن اعتبار شرکت / شخص”
آیا استاندارد های ایزو و ایزو 9000 همان استانداردهای کیفیت و مدیریت کیفیت هستند؟
“استانداردهای ایزو” مقوله ای مجزا از استانداردهای کیفیت دارند. استانداردهای ایزو، استانداردهای تضمین کیفیت مربوط به کیفیت یک سازمان یا شرکت هستند و به محصول تولیدی آن مربوط نیستند بلکه مربوط به عوامل تاثیر گذار بر کیفیت هستند و شامل کیفیت در فرآیندهای مختلف اجرایی در سازمان مانند طراحی، تولید و … میباشد. در حقیقت این استانداردها رهنمودهایی برای اصلاح و پیشرفت روند انجام فرآیندها در همه ابعاد شرکت و یا سازمان هستند.
“استاندارد محصول” کیفیت محصول بیان کننده حداقل مشخصه های فنی لازم برای کیفیت یک محصول است.
به عنوان مثال: این گونه استانداردها مانند استاندارد ایزو 9000 تعیین کننده حداقل استحکام، دوام، ابعاد و غیره برای یک محصول با کیفیت است.که همین امر باعث اطمینان خاطر مشتری شده و فروش آن شرکت که دارای ایزو است را بالا می برد و در نتیجه باعث پیشرفت شرکت در جهت توسعه و سودآوری میشود.
طبقه بندی استاندارد ایزو ۹۰۰۰ به چه شکل است؟
- “استاندارد های مربوط به مدیریت کیفیت و عناصر سیستم کیفیت (سری ایزو ۹۰۰۴)”
- “استاندارد های مربوط به الگو های تضمین کیفیت (ایران-ایزو ۹۰۰۱، ۹۰۰۲ و ۹۰۰۳)”
- “سایر استاندارد های راهنما و حمایت کننده (ایزو ۸۴۰۲، سری ایزو ۹۰۰۰ و سری ایزو ۱۰۰۰۰)”
“اخذ استاندارد ایزو ۱–۹۰۰۰ در شرکت سیستم کاران” در واقع مدیران یک سازمان را چه تولیدی باشد یا خدماتی در انتخاب و کاربرد استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت راهنمایی میکند، از آن جمله که مناسب ترین الگوی تضمین کیفیت برای آنان کدام است. استانداردهای ایزو ۱ – ۹۰۰۴ و ۲ – ۹۰۰۴ مدیران سازمان را یاری میدهد که چگونه سیستم مدیریت کیفیت را در سازمان خود برقرار نمایند. در این میان استانداردهای ایزو ۹۰۰۱، ۹۰۰۲، ۹۰۰۳ (۱۹۹۴) معادل با استانداردهای ایران-ایزو(۱۳۷۴) بوده و تحت عنوان الگوهای تضمین کیفیت، پذیرفته شدهاند که صدور گواهینامه ایزو برای سیستم های کیفیت بر حسب انطباق با یکی از این استاندارد ها صورت میگیرد.
عناوین کامل این استاندارد ها به شرح زیر است :
- “استاندارد ایران ایزو ۹۰۰۱ (۱۳۷۴)، سیستم کیفیت، الگو برای تضمین کیفیت در طراحی، توسعه، تولید، نصب و ارائه خدمات”
- “استاندارد ایران ایزو ۹۰۰۲ (۱۳۷۴)، سیستم کیفیت، الگو برای تضمین کیفیت در تولید، نصب و ارائه خدمات”
- “استاندارد ایران ایزو ۹۰۰۳ (۱۳۷۴)، الگو برای تضمین کیفیت در بازرسی و آزمون نهایی”
شرایط اخذ ایزو برای شرکتها با شرکت سیستم کاران
“اخذ ایزو با سیستم کاران “: بدون شک برای دریافت گواهی معتبر ایزو نیاز است بدانید که چه نوع گواهی ایزویی میخواهید داشته باشید. برای نمونه اگر شما خواهان دریافت ایزو مرتبط با استاندارد فنی خودرو هستید، باید مراحل کاملا متفاوتی را با شرکتی که میخواهد ایزو مرتبط با محیط زیست را دریافت کند بپیمایید. پس در قدم اول باید تعیین کنید چه نوع ایزویی را می خواهید دریافت کنید و سپس بر اساس آن نسبت به پیمودن مراحل اخذ ایزو اقدام کنید و از مشاورین مجرب و حرفه ای ما استفاده کنید.
“گواهی نامه ایزو تقلبی”: حواستان به شرکتهای کلاه بردار در زمینه اخذ گواهینامه باشد! متاسفانه درحال حاضر خیلی از شرکتهای ارائه دهنده ایزو در ایران دارای اعتبار نبوده و صرفا برگهای بدون اعتبار را به عنوان گواهینامه معتبر به متقاضیان ارائه می نمایند. دریافت استاندارد ایزو بیشتر از آنکه به ارائه روالهای استاندارد به مراجع ذی صلاح برای صدور ایزو بستگی داشته باشد، به پیاده سازی روال های ارائه شده بستگی دارد.
از شرایط اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :
- تعداد نفرات شاغل
- تعداد فرآیند های در حال اجرا
- اهتمام مدیریت سازمان برای پیاده سازی ایزو
- گواهینامه های پیشین ایزو
“طرز فکر متقاضیان گواهینامه ایزو”: بسیاری از متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو در موتورهای جستجوگر، شرایط اخذ ایزو برای شرکت ها را جستجو می کنند چون به اعتقاد آنها اخذ ایزو برای شرکت دارای شرایط خاص و پیچیده ای است. البته نمی توان گفت شرایط اخذ ایزو برای شرکت ها اصلا وجود ندارد. اما سطح پیاده سازی استاندارد ها بسیار مهمتر است. برای مراجع معتبر صدور گواهی ایزو ، فقط مستندات کفایت نمیکند، بلکه این مراجع خواهان پیاده سازی استاندارد ها در شرکت شما هستند تا از صحت نحوه پیاده سازی ایزو، اجرای فرآیندها و چگونگی اجرای آن در سازمان مطمئن شوند و بدانند که آیا در کیفیت نهایی خدمات و محصول شما تاثیری داشته است یا خیر.
“دریافت ایزو با سیستم کاران”: برای دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت شما لازم است تا شرایط قید شده برای هر ایزو را در شرکت خود ایجاد کنید؛ برای مثال با بهبود کیفیت محصولات و دیگر المان های لازم، شما میتوانید گواهینامه ایزو ۹۰۰0 را حتی بدون نیاز به کار خاصی تنها با مشاوره و پیاده سازی با مشاوران ما دریافت کنید. شما تنها چند قدم با دریافت گواهینامه ایزو فاصله دارید. برای بهره مندی از خدمات مشاوره در زمینه دریافت گواهینامه ایزو با کارشناسان ما تماس بگیرید و از راهنمایی های تخصصی آنها بهره مند شوید.