تعلیق ابطال ایزو

تعلیق ابطال ایزو

شرایط تعلیق ابطال ایزو

“تعلیق و ابطال ایزو” دارای اصول و قواعدی مشخص است اما برای تعلیق گواهینامه باید دلایلی واضح و مشخصی وجود داشته باشد. این روزها دریافت ایزو برای سازمان هایی که مبادلاتی در سطح جهانی یابین الملل انجام میدهند نشان دهنده ی اعتبار است و بسیار مهم تلقی میشود. سازمان بین المللی ISO استانداردهای یکپارچه برای مشاغل صنعتی و اقتصادی در نظر میگیرد و بر تمام سازمان های گواهی شده نظارت میکند.

این سازمان یک ارگان و “نهاد غیردولتی” است و به دلیل اینکه قوانین تعیین شده از طرف این سازمان مهم و معتبر است میتوان گفت که استانداردهای آن از بسیاری از قوانین دولتی قدرت بیشتری دارد. بنابراین شرکت های بازرگانی تلاش زیادی برای اخذ این گواهی بین المللی می کنند، زیرا داشتن آن نشان اعتبار سازمان خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم شرایط و روند ”ابطال گواهینامه ی بین المللی ISO” به طور کامل در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم.

دلایل تعلیق گواهینامه

تعلیق ایزو به معنای محروم شدن شرکت یا سازمان دارای گواهی استاندارد در حق استفاده از نشان ایزو و تبلیغ آن به عنوان شرکت دارای گواهینامه می باشد و ابطال آن، لغو کامل حقوق و منافع شرکت یا سازمان به عنوان دارنده این مدرک در بردارد. بنابراین، تعلیق استاندارد ایزو و باطل شدن ایزو می‌تواند برای سازمان‌ عواقب منفی داشته باشد و سبب محروم شدن از مزایای استفاده از این گواهینامه شود. پس بهتر است قبل از وقوع این امر، شرکت یا سازمان نسبت به شفاف سازی و برطرف نمودن عوامل ابطال ایزو اقدام نماید. از جمله مواردی که می تواند سبب این تعلیق شود عبارتند از: 

  1. اگرسازمانی که  دارای “استاندارد ایزو” است، ممیزی نظارت را طبق توافق نامه صادر شده انجام ندهد.
  2. اگر مشخص و ثابت شود که سازمان یا مشتری دارنده گواهینامه، از نشان واژه ISO در حال سوء استفاده و انتشار بیانه های غیر قانونی و گمراه کننده است.
  3. اگر شکایتی از جانب مشتریان یک سازمان صورت بگیرد؛ و هیئت های نظارتی اثبات کنند که سازمان دارنده گواهینامه مقصر است، تعلیق استاندارد ایزو و ابطال ایزو مشمول سازمان خاطی تا زمان حل قطعی مشکل خواهد شد.
  4. اگر شرکت یا سازمانی طبق قرارداد هزینه های تعیین شده را پرداخت نکند “سازمان بین المللی استاندارد” نیز نسبت به تعلیق ایزو اقدام خواهد نمود.
  5. شرکتهایی که دارای “مدرک ایزو” هستند از طرف سازمان مورد حسابرسی نظارتی قرار خواهند گرفت. اگر در این سیستم نظارتی مشخص شود که شرکت یا سازمان الزامات و مقررات را رعایت نکرده است؛ گواهینامه بین المللی از دسترس سازمان متخلف خارج میشود و به ابطال ایزو منتج می شود.

دلایل تعلیق گواهینامه

اگر سازمان یا شرکت فعالیت های خود را تحت عنوان دارنده ی “استاندارد ایزو” ادامه دهد؛ طبق شواهد و مدارک، سازمان بین المللی ایزو می تواند تخلفات مشتری را طبق قرارداد، مورد پیگرد قانونی قراردهد.

  1. سازمانی که “ایزو” یا استاندارد اخذ نموده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به سازمان گواهی کننده ندهد. سازمان گواهی شده میتواند با خواسته ی خود جهت تعلیق و ابطال ایزو خود اقدام کند.

مدت زمان تعلیق استاندارد ایزو بستگی به شدت و تعداد عدم انطباق‌های مشاهده شده دارد. حداکثر مدت زمان تعلیق ۶ ماه است و در طول دوره تعلیق، سازمان باید علل تعلیق را برطرف کرده و اقدامات اصلاحی را انجام دهد. اگر این اقدام از سوی شرکت دارای مجوز صورت پذیرد، پس از آن، شرکت صادرکننده گواهینامه، یک ممیزی برای بررسی و تایید رفع عدم انطباق‌ها و بازگشت گواهینامه به شرکت یا سازمان برگزار می‌کند.

در نظر داشته باشید که دارنده گواهینامه همواره باید با شرکت صادرکننده همکاری کند و ممیزی‌های مراقبتی را دستور کار خود قرار دهد و عدم انطباق‌های خود را رفع کند. در غیر این صورت، این امر ممکن است به تعلیق ایزو و در حالت بدتر به ابطال ایزو بیانجامد که برای سازمان پیامد منفی دارد. بنابراین، سازمان‌ باید به ارزش این گواهینامه احترام بگذارد و آن را به عنوان یک فرصت برای بهبود عملکرد خود ببیند.

برای بررسی شرایط و اقدامات تمدید ایزو می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

مقاله مرتبط : تمدید ایزو

به طور خلاصه شرایط تعلیق استاندارد ایزو و ابطال ایزو عبارتند از:

شرایط تعلیق استاندارد ایزو

شرکت صادرکننده گواهینامه با مشاهده موارد زیر گواهی را تعلیق می کند:

  • عدم اجرا و نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت توسط سازمان دریافت کننده ایزو
  • عدم اجازه اجرای ممیزی‌های مراقبتی صادر کننده از طرف سازمان دریافت کننده گواهینامه
  • متعهد نشدن سازمان دریافت کننده ایزو به رعایت بندهای قرارداد ایزو
  • سازمان دریافت کننده تمام فعالیت‌های دامنه کاربرد را متوقف کند
  • سازمان از انجام ممیزی‌های لازم در زمان‌های مقرر سر باز زند.
  • سازمان به صورت داوطلبانه خواستار تعلیق گواهینامه شود.

شرایط تعلیق ابطال ایزو

شرایط ابطال استاندارد ایزو

شرکت صادرکننده گواهینامه با مشاهده موارد زیر جهت ابطال ایزو اقدام می کند:

  • عدم رفع علل تعلیق گواهینامه در مدت زمان مشخص شده
  • عدم پذیرش ممیزی تأیید کننده پس از دوره تعلیق
  • عدم پرداخت هزینه‌های قابل پرداخت به شرکت صادرکننده
  • علاقه‌مند نبودن سازمان به حفظ گواهینامه
  • استفاده نادرست و خلاف قوانین از نشان ایزو و گواهینامه

پس از ابطال ایزو، سازمان باید هرگونه استفاده و تبلیغات مربوط به گواهینامه را متوقف کرده و نشان ایزو و گواهینامه را به شرکت صادرکننده بازگردانده و یا معدوم نماید. همچنین، سازمان نمی‌تواند درخواست جدید برای دریافت این گواهی را قبل از پایان دور قراردادی خود انجام دهد. در صورتی که سازمان بخواهد دوباره استاندارد ایزو را دریافت کند، باید مراحل اولیه ممیزی را از نو طی کند.

توضیحات تکمیلی

گواهینامه صادر شده ممکن است براساس موارد دیگری نیز پس گرفته و ابطال شود:

اگر شرکت یا سازمانی که “ایزو” دارد، اخطاریه ای مبنی بر هر مورد یا تذکری دریافت کند؛ و بعد از گذشت سه ماه در جهت اصلاح آن اقدامی نکند، سازمان ایزو می تواند در جهت تعلیق و ابطال ایزو شرکت مذکور اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین اگر اصلاحات خواسته شده به طور تمام و کمال اجرا نشود و تطابقی میان عمل و قرارداد سازمان و مشتری مشاهده نشود؛ نیز گواهینامه تا زمان انجام کامل اصلاحات به تعلیق و سپس به مرحله ی ابطال خواهد رسید.

برای مثال: همانطور که در بالاتر اشاره کردیم اگر هزینه ها طی زمانبندی طبق قرارداد، پرداخت نشود و سازمان دارنده ی نشان واژه ایزو اخطار نامه ای دریافت کند و ظرف سه ماه بعد از اعلام اخطار به سبب تسویه و پرداخت برنیاید، موجب تعلیق و ابطال ایزو خود خواهد شد. بنابراین تمامی اخطاریه ها دارای تاریخ و مهلتی برای اقدام و رسیدگی هستند اما اگر سازمان ها اخطاریه ها را جدی تلقی نکنند ،پاسخ قطعی و جدی دریافت خواهند کرد.

هیچ شرکت یا سازمانی اجازه استفاده از اعتبار سازمان جهانی استاندارد به منظور منتشر کردن اخبار و اعلامیه های سود جویانه و یا مسائلی از این قبیل را ندارد. به همین خاطر اگر دارنده “ایزو” قوانین و شرایط را نقض کند، علاوه بر اینکه از لیست سازمان های دارنده ی گواهینامه بین المللی ایزو حذف خواهد شد؛ شامل پیگیری قضایی و قانونی از طرف سازمان ایزو نیز می شود؛ زیرا اعتبار سازمان را زیر سوال برده است.

کلام آخر

در این میان لطفا حتما مراقب کلاهبرداران باشید چون”ایزو تقلبی“ به شدت در جامعه ما زیاد شده است. زمانی که سازمانی جهت اخذ گواهینامه بین المللی خود اقدام میکند، باید نسبت به بخش های ممیزی و نظارتی سازمان ایزو توجه داشته باشد؛ و طبق دستورالعمل های ذکر شده معاملات را صورت ببخشد.

 سازمان گواهی شده باید تمامی بند های قرارداد را به درستی اجرا کند؛ زیرا هدف از گرفتن این “گواهینامه اعتبار سنجی” شرکت در سطح بین الملل و یکپارچگی قوانین در معاملات میباشد. شرکت های بازرگانی باید بدانند که با دریافت گواهینامه به این سازمان بین المللی حق نظارت و تجسس را به سامان گواهی دهنده میدهند، بنابراین تمامی اصول را باید رعایت کنند تا از تعلیق و ابطال ایزو جلوگیری شود.

در این مقاله تلاش کردیم تمامی مواردی که منجر به از دست دادن این مدرک میشود را با شما به اشتراک بگذاریم، امیدواریم که این مطلب برای شما مفید و مورد استفاده قرارگرفته باشد. با سیستم کاران همراه باشید.

دلایل ابطال ایزو چیست؟

✔ از دلایل ابطال ایزو می توان به موارد زیر اشاره کرد: عدم رفع علل تعلیق گواهینامه در مدت زمان مشخص شده عدم پذیرش ممیزی تأییدی از سوی صادرکننده مدرک پس از دوره تعلیق عدم پرداخت هزینه‌های جاری به صادرکننده ایزو عدم علاقه به حفظ گواهینامه استفاده نادرست و خلاف قوانین از نشان ایزو و گواهینامه

چه دلایلی به تعلیق استاندارد ایزو منجر می شود؟

✔ موارد زیر می تواند به تعلیق استاندارد ایزو منجر شود: عدم اجرا و نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت توسط سازمان دریافت کننده ایزو عدم اجازه اجرای ممیزی‌های مراقبتی صادر کننده از طرف سازمان دریافت کننده گواهینامه متعهد نشدن سازمان دریافت کننده ایزو به رعایت بندهای قرارداد سازمان دریافت کننده تمام فعالیت‌های دامنه کاربرد را متوقف کند سازمان از انجام ممیزی‌های لازم در زمان‌های مقرر سر باز زند. سازمان به صورت داوطلبانه خواستار تعلیق گواهینامه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *