اخذ ایزو
نحوه اخذ ایزو یا دریافت ایزو برای شرکت با گواهینامه استاندارد بینالمللی متناسب با فعالیت آن، یکی از روش های افزایش کیفیت و رقابتپذیری محصولات و خدمات در سازمان یا شرکت است و اعتبار و قدرت تعامل آن را با دیگر شرکت یا سازمان ها افزایش می دهد.
اما برای گرفتن ایزو لازم است به چه نکاتی توجه کنید؟ آیا صدور ایزو با هر استانداردی برای شما لازم است یا اولیت خاصی وجود دارد؟ دریافت ایزو چطور به شما کمک می کند؟ هزینه صدور گواهینامه ایزو چقدر است و ارزش طی کردن مراحل اخذ ایزو را دارد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم با توضیح الزامات گرفتن iso به سوالات شما پاسخ بگوییم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
مقاله مرتبط : گواهینامه ایزو چیست؟
اخذ ایزو معتبر
برای اخذ ایزو معتبر، اولین قدم مشخص نمودن هدف سازمان از دریافت ایزو برای شرکت است. مقصود از هدف، این است که ساختار هر یک از استانداردهای ایزو بسته به الزامات قرار گرفته در آن مشخص می شود. به طور مثال اگر سازمان در زمینه تولید محصولات یا ارایه خدمات فعالیت میکند نیاز به دریافت استاندارد ISO 9001 دارد و اگر از ماموریت های شرکت، توجه و اهمیت به حفاظت از محیط زیست است، می تواند اخذ ایزو ISO 14001 نیز در دستور کار خود قرار دهد. بنابراین قبل از اقدام به گرفتن iso باید به هدف از صدور ایزو توجه کرد.
در قدم دوم و پس از مشخص شدن استاندارد مورد نظر برای اخذ انواع ایزو، باید چک لیست استاندارد مورد نظر تهیه و بررسی شده و مطابق با آن نقصهای شرکت شناسایی و رفع شود. برای این منظور، ممکن است نیاز باشد تغییراتی در فرآیندها، ساختار، دستورالعمل، فرمها و … برای مستندات موجود اعمال شود.
در قدم سوم لازم است از یک گروه حسابرس خارج از شرکت، دعوت به همکاری شود تا حسابرسی درجه دو در شرکت انجام گیرد. برای این منظور باید از یک گروه حسابرس مورد تأييد كه توسط كشور عضو كنفرانس جهاني حسابرسي (IAF) تأييد شده استفاده شود. اهمیت اعتبار این گروه حسابرس می تواند در صدور ایزو با اعتبار مناسب تاثیرگذار باشد. حسابرس خارج از سازمان یا همان مرجع صدور ایزو با بررسي فعاليت های شرکت، فرایندها، مستندات و غیره كيفيت سازمان و صلاحيت آن را در نحوه اخذ ایزو معتبر تایید یا رد می کند.
در قدم چهارم نحوه گرفتن ایزو برای شرکت و در نهایت اگر حسابرس خارج از شرکت، تایید نماید كه شرکت یا سازمان مطابق با استاندارد مورد نظر عمل ميكند، صدور گواهی ایزو صورت می پذیرد و در صورت رد شدن، نیاز است اصلاحات یا اقداماتی برای بازبینی صورت گیرد و یا مجددا نیاز باشد تمامی مراحل از ابتدا صورت پذیرد.
صدور گواهینامه iso معمولا به صورت سه ساله صورت می پذیرد و برای حفظ اعتبار آن باید هر سال یک بار حسابرسی نظارتی انجام شود تا تمدید و اعتبار آن حفظ شود.
اهیمت گرفتن ایزو
در جواب این سوال که صدور ایزو چه مزایای برای شرکت دارد باید گفت که صدور ایزو و موفقیت در کسب این گواهی معتبر نه تنها باعث می شود تا اعتبار شرکت شما به واسطه اخذ انواع ایزو در عرصه بین الملل بالاتر رود، بلکه مزایای فراوانی در پویایی و بهینه سازی ساختار داخلی شرکت شما و انجام فعالیت ها دارد و می تواند هزینه های مربوط به این فرایندها را کاهش دهد. از مزایای اخذ ایزو بطور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش کیفیت و بهبود عملکرد سازمان
- کاهش هزینهها و ضایعات و بهرهوری بالاتر
- رضایت بیشتر مشتریان و بازاریابی بهتر
- رعایت قوانین و مقررات ملی و بینالمللی
- کسب اعتبار و اعتماد در جامعه و صنعت
- حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی
- افزایش رضایت و تعهد کارکنان و همکاران
مقاله مرتبط : اهمیت اخذ ایزو
شرایط گرفتن ایزو
حال که با اعتبار، فواید و شرایط دریافت ایزو بیشتر آشنا شدید و از کیفیت این استاندارد بین المللی آگاهی پیدا کردید نوبت به آن رسیده تا در خصوص شرایط گرفتن ایزو و مدارک لازم جهت اخذ ایزو بیشتر صحبت کنیم.
برای صدور ایزو ابتدا لازم است شرکت شما به عنوان یک شرکت با مدارک رسمی ثبت شده باشد. پس از آن باید در نظر داشته باشید که درایفت ایزو یک فرایند قانونمند و مستلزم فراهم سازی مدارک و مستندات متنوع است. پس برای گرفتن ایزو لازم است که تمامی مجموعه برای دستیابی به این هدف همسو شده و در تهیه و فراهم نمودن ملزومات با یکدیگر همکاری کنند. از جمله مواردی مانند:
- داشتن تعهد و حمایت مدیریت بالا در راستای استانداردهای ایزو
- منابع لازم از جمله نیروی انسانی، مالی، فنی و … برای پیادهسازی استانداردهای ایزو
- داشتن و فراهم کردن فرآیندها، روشها، دستورالعملها، فرمها و … مناسب برای پاسخگویی به الزامات استانداردهای ایزو
- قراردادن سامانههای نظارت، بازخورد، پیشگیری، تصحیح و بهبود مستمر در سطوح مختلف شرکت یا سازمان
- داشتن فرهنگ کار گروهی، همکاری، همافزایی و گفتگو در سطح شرکت یا سازمان
مدارک لازم جهت صدور ایزو
حال باید مدارک لازم برای گرفتن ایزو فراهم و فایل بندی شده تا در اختیار مرجع صادر کننده ایزو قرار گیرد. مدارکی مانند.
- درخواست صدور گواهينامه با ذكر نام و کد استاندارد
- معرفی سازمان با ذکر نام، آدرس، تلفن، فکس، ایمیل، وبسایت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، شناسه ملی، نوع فعالیت، تاریخ تاسیس و …
- کپی مجوزها و اجازهنامههای مربوط به فعالیت سازمان
- کپی قراردادها و تفاهمنامههای مربوط به همکاری با سایر سازمانها
- کپی گواهینامههای دیگر که سازمان دریافت کرده است
- کپی گزارشهای حسابرسی داخلی و خارجی که سازمان انجام داده است
- کپی گزارشهای رضایت مشتریان و شکایات و انتقادات دریافتی
- کپی گزارشهای عملکرد و نتایج اندازهگیریهای کلیدی
- کپی برنامهها و بودجههای سالانه و چندسالانه سازمان
- کپی سند راهبردی و بیانیه ماموریت، چشمانداز و ارزشهای سازمان
- کپی ساختار سازمانی و شرح وظایف کارکنان
- کپی دفترچه راهنمای استانداردهای ایزو و دستورالعملهای مربوط به آن
مزایای اخذ ایزو
همانطور که قبل تر نیز به آن اشاره شده اخذ مدرک ایزو مزایای زیادی برای شرکت یا سازمان می تواند به ارمغان آورد. از چمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اعتلای اعتبار شرکت
اخذ ایزو به سازمان یا شرکت کمک میکند تا اعتبار و شناخت خود را در بین مشتریان، سهام داران، همکاران، رقبا، نظامه ای قانونی و نظارتی و سایر ذی نفعان افزایش دهد. دلیل این امر و از فواید گواهینامه ایزو iso این است که این گواهینامه نشان دهنده تعهد و تلاش سازمان یا شرکت برای رعایت استانداردهای بین المللی است.
از دغدغه های اصلی سهامداران و سرمایه گذاران هر شرکتی، بالا بردن اعتبار و قدرت شرکت در بین رقبا و کسب فرصت های بیشتری برای درآمدزایی است. اخذ مدرک ایزو تاییدی بر این امر است که شرکت یا سازمان پیوسته تعهد بر پیشرفت و استانداردسازی فرایندها و فعالیت های خود دارد و برای رقابت در بازار از الزامات و ساختاری استاندارد جهت همکاری و تعامل با دیگر شرکت ها بهره می برد که این گواهی بر حرفه ای بودن شرکت دارد.
بالا بردن سهم بازار
شرکت ها و سازمانهای ملی و بین المللی تمایل دارند با شرکتی که پویا، قدرتمند و متعهد به انجام امور به شیوه استاندارد آن است طرف قرارداد باشند و از دردسر و تلفات ناشی از غیراستاندارد بودن رویه، تولید و ارایه خدمات دوری کنند. لذا اخذ ایزو فرصت های زیادی پیش روی شما قرار می دهد تا در رقابت با رقبای خود پیشی گرفته و سهم بیشتری از قرادادها و تعامل با شرکت ها و سازمان های بزرگ دیگر داشته باشید.
فرهنگ همکاری
اخذ ایزو نشان دهنده يك زبان مشترك و يك الگوي مشابه براي انجام هرگونه فعاليت درون شرکت یا سازمان با دیگر شرکت ها و سازمان هاست. برای همکاران، ذینفعان و شرکت های طرف قرارداد حیاتی است که شرکت شما از ساختار و الگوهای استاندارد در تعامل با دیگران بهره گرفته باشد و از اتلاف زمان و هزینه و بروز خطرات و ریسک های احتمالی جلوگیری کند. همچنین دریافت گواهینامه های ایزو فرهنگ همکاری درون شرکت شما ایجاد می کند که سبب افزایش رضایت، تهد و وفاداری کارمندان و ذی نفعان شما می شود و رضایت مشتریان شما را در پی خواهد داشت.
مقاله مرتبط : مزایای اخذ ایزو
مراحل دریافت ایزو
برای دریافت ایزو، نیاز است چند مرحله در ابتدا پشت سر گذاشته شود.
- تصمیمگیری برای درخواست صدور گواهینامه با توجه به نوع فعالیت، نوع استاندارد، هزینه، زمان و …
- تشکيل تيم پروژة با تعيين نقش ها، مسئوليت ها، منابع و زمانبندي
- آموزش كاركنان برای دریافت ایزو برای شرکت
- بررسی وضعیت فعلی سازمان و شناسایی نقصها و اختلافات با استانداردهای ایزو
- اصلاح و بهبود فرآیندها، روشها، دستورالعملها، فرمها و … برای رفع نقصها و اختلافات
- اجرای آزمایشها، کنترلها، بازخوردها و ارزیابیها برای اطمینان از کارایی و کارآمدی فرآیندها
- حسابرسی داخلی برای تأييد مطابقت با فعاليت های سامانة كيفيت سازمان با استاندارد
- رفع نواقص و اختلافات مشاهده شده در حسابرسی داخلی
- حسابرسی خارجی برای تأييد مطابقت فعاليت های سامانة كيفيت سازمان با استاندارد مورد نظر
- رفع نواقص و اختلافات مشاهده شده در حسابرسی خارجی
- دریافت ایزو از طرف حسابرس خارجی
- نگهداری و بهبود مستمر کیفیت فعالیت های سازمان با توجه به بازخوردهای دریافتی
همچنین برای گرفتن مجوز ایزو در سیستمکاران نیز مراحل دریافت ایزو زیر گام به گام طی می شود:
- “تکمیل فرم پرسشنامه توسط سازمان متقاضی جهت بررسی وضعیت و ماهیت سازمان جهت برآورد هزینه مشاوره”
- “ارسال نامه اعلام قیمت یا پیش فاکتور و عقد قرارداد با شرکت مشاور ایزو”
- “آشنایی مشاور با مدیران و برگزاری جلسه برای شناخت اهمیت و نحوه عملکرد استاندارد مشخص شده”
- “طراحی الزامات و مستندات سیستم مدیریت کیفیت و تدوین راهکاری اجرایی برای مستقر کردن سیستم در نظر گرفته شده و تعیین مسئولیت کلیه اشخاص مسئول در سیستم به طور شفاف”
- “آموزش کلی ایزو و سیستم مدیریت کیفیت به کلیه پرسنل سازمان و پیاده سازی سیستم و الزامات ایزو توسط کلیه واحدهای مربوطه سازمان”
- “پیش ممیزی برای بررسی میزان آمادگی سازمان”
- “انتخاب مرجع صدور گواهینامه و عقد قرارداد”
- “تعیین روز ممیزی با کمک مرجع صدور جهت اخذ ایزو”
- “انجام ممیزی صدور ایزو در 2 مرحله”
هزینه اخذ ایزو
هزینه اخذ ایزو بستگی به عوامل مختلفی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:
- نوع استاندارد و تعداد استانداردهای مورد نظر
- حجم و پیچیدگی فعالیتهای سازمان
- تعداد و مکان واحدهای سازمان
- تعداد و تخصص کارکنان سازمان
- نوع و تعداد حسابرسهای خارج از سازمان
- زمان مورد نظر برای دریافت گواهینامه
بنابراین، هزینه اخذ مجوز ایزو متفاوت است و باید با حسابرس خارج از سازمان مذاکره شود. به طور کلی، هزینه اخذ ایزو شامل هزینههای زیر است:
- هزینه آموزش کارکنان در خصوص استانداردهای ایزو
- هزینه تغییرات و بهبودهای لازم در فرآیندها، روشها، دستورالعملها، فرمها و …
- هزینه آزمایشها، کنترلها، بازخوردها و ارزیابیهای لازم برای کارآمدی فرآیندها
- هزینه حسابرسی داخلی و خارجی
- هزینه صدور و تمدید ایزو
اخذ ایزو ارزان
برای بهبود فرایند اخذ ایزو و گرفتن ایزو برای شرکت با کمترین هزینه باید هزینه ریز عملیات دقت کنید و تک تک عملیات و هزینه های آن را به دقت زیر نظر گرفته و برآورد هزینه کنید. در سیستمکاران برای کاهش هزینه های جاری شما و اخذ مجوز ایزو ارزان ترین حالت آن، تمهیداتی در نظر گرفته ایم تا رضایت شما عزیزان در کنار دریافت خدمات با کیفیت بالا برآورده شود. از جمله:
- پیاده سازی رایگان
- مشاوره تلفنی و حضوری
- سرعت در کارسازی
- اخذ گواهی ایزو فوری
- پرداخت کمترین هزینه جهت اخذ گواهی ایزو
- صدور فوری گواهینامه
- احترام به حاکمیت قانون
- گرفتن مشاوره از مشاورین فوق حرفه ای در زمینه صدور گواهینامه های ایزو
- پشتیبانی و پاسخگویی 24 ساعته
- استفاده از تجربیات متخصصین ایزو
- جذب مشتری و افزایش مشتری و در نتیجه رشد کسب و کار
جهت دریافت و اخذ مجوز iso انواع گواهینامه های ایزو میتوانید از مجموعه مشاوره سیستم کاران مشاوره رایگان بگیرید. تیم سیستم کاران آماده اخذ گواهینامه iso معتبر برای شما مشتریان عزیز بوده و میتوانید فرایند گرفتن ایزو خود را به ما بسپارید. با افتخار آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.
اخذ ایزو فوری
هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه، باید به نکات خیلی مهمی توجه کرد. از مهمترین فاکتورهایی که در انتخاب یک مرجع صدور ایزو و طی مراحل اخذ ایزو باید به آن توجه نمود، سرعت در جمع آوری مدارک و اجرایی نمودن الزامات استاندارد در فرایندها و فعالیت های داخلی شرکت و سرعت در آموزش کارکنان شرکت است. پس برای انتخاب مرجع مناسب جهت اخذ گواهینامه ایزو فوری، عوامل زیر را در کنار سابقه و سرعت عمل آن در نظر داشته باشید.
- چندین مرجع صدور گواهینامه را ارزیابی کنید.
- بررسی کنید که آیا سازمان صدور گواهی از استاندارد CASCO مربوطه استفاده میکند یا خیر.
- بررسی کنید که آیا معتبر است یا خیر.
- اعتبار بخشی تاییدیه مستقل شایستگی را فراهم می کند.
- اعتبار سنجی اجباری نیست و عدم اعتبار لزوماً به معنای معتبر نبودن نهاد صدور گواهینامه نیست.
- سوابق کاری آن شرکت را خوب بسنجید و در موردش تحقیق کنید.
- حواستان را خوب جمع کنید تا در دام شیادان و افراد سودجو نیفتید.
این سند الزامات مربوط به صلاحیت، عملکرد منسجم و بی طرفی نهادهای اعتبار بخشی را که سازمان های ارزیابی انطباق را ارزیابی و تأیید میکنند، مشخص می کند.
در این راستا اگر تهیه مدارک اخذ انواع ایزو به درستی انجام شود گواهینامه برای مجموعه شما صادر میشود؛ در غیر این صورت حسابرس برای قرارگیری در مسیر درست، مراحل لازم را به شما گوشزد می کند. پس از صدور گواهی ایزو، شرکت شما سالانه حسابرسی خواهد شد تا اطمینان حاصل کنند که پیشرفت مستمر انجام می شود و استانداردها نیز حفظ می شوند.
- پیاده سازی رایگان
- مشاوره تلفنی و حضوری
- سرعت در کارسازی
- صدور گواهینامه فوری
- پرداخت کمترین هزینه جهت صدور ایزو
- صدور فوری
- احترام به حاکمیت قانون
- گرفتن مشاوره از مشاورین فوق حرفه ای در زمینه صدور گواهینامه های ایزو
- پشتیبانی و پاسخگویی 24 ساعته
- استفاده از تجربیات متخصصین ایزو
- جذب مشتری و افزایش مشتری و در نتیجه رشد کسب و کار
جهت دریافت و اخذ ایزو و بررسی شرایط اخذ ایزو برای شرکتها میتوانید از مجموعه مشاوره سیستم کاران مشاوره رایگان بگیرید. تیم سیستم کاران آماده دریافت iso معتبر برای شما مشتریان عزیز بوده و میتوانید فرایند گرفتن ایزو خود را به ما بسپارید. با افتخار آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.
جمع بندی
در اين مقاله، مفهوم، شرایط، مراحل و هزينه ی دريافت اخذ ایزو را شرح دادیم و مزایا و مدارک لازم گرفتن ایزو را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت تمایل برای دریافت iso و صدور گواهی ایزو، میتوانید با مشاوران متخصص ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان و حرفه ای آن ها جهت شرایط گرفتن ایزو برای شرکت و تسریع در تهیه مدارک لازم جهت اخذ ایزو، شرایط اخذ ایزو و در کل چگونگی اخذ ایزو بهره مند شوید.
جهت گرفتن ایزو برای شرکت چه مراحلی باید طی شود؟
✔ برای گرفتن ایزو مراحل زیر نیاز است مرحله به مرحله طی شود: درخواست صدور گواهینامه بسته به نوع فعالیت، نوع استاندارد، هزینه، زمان و … تشکيل تيم پروژه، تعيين نقش، مسئوليت، منابع و زمانبندي آموزش كاركنان برای گرفتن ایزو برای شرکت بررسی وضعیت فعلی، شناسایی نقصها و اختلافات با استاندارد ایزو اصلاح و بهبود فرآیندها، روشها، دستورالعملها، فرمها و … برای رفع نقصها و اختلافات اجرای آزمایشات، کنترل، بازخورد و ارزیابی کارایی و کارآمدی فرآیندها حسابرسی داخلی رفع نواقص و اختلافات مشاهده شده در حسابرسی داخلی حسابرسی خارجی رفع نواقص و اختلافات مشاهده شده در حسابرسی خارجی دریافت ایزو از طرف حسابرس خارجی نگهداری و بهبود مستمر کیفیت فعالیت های سازمان با توجه به بازخوردهای دریافتی
مدارک لازم جهت اخذ ایزو کدامند؟
✔ مدارک لازم جهت اخذ ایزو و برای ارایه به مرجع صدور ایزو عبارتند از: درخواست صدور ایزو با ذكر نام و کد استاندارد معرفی سازمان با ذکر مشخصات کپی مجوزها و اجازهنامههای مربوط به فعالیت سازمان کپی قراردادها و تفاهمنامههای همکاری کپی گواهینامههای دیگر که سازمان دریافت کرده است کپی گزارشات حسابرسی داخلی و خارجی موجود کپی گزارشات رضایت مشتریان و شکایات و انتقادات دریافتی کپی گزارشهای عملکرد و نتایج اندازهگیریهای کلیدی کپی برنامهها و بودجههای سالانه و چندسالانه سازمان کپی سند راهبردی و بیانیه ماموریت، چشمانداز و ارزشهای سازمان کپی ساختار سازمانی و شرح وظایف کارکنان کپی دفترچه راهنمای استانداردهای ایزو و دستورالعملهای مربوط به آن