اهمیت اخذ ایزو

اهمیت اخذ ایزو

اهمیت اخذ ایزو

اهمیت اخذ ایزو برای هیچ سازمان یا شرکتی پوشیده نیست و یکی از راه‌کارهایی است که هر مجموعه می‌تواند از طریق آن کیفیت خدمات و محصولات خود را بهبود ببخشد و با استفاده از اعتبار آن نیز، توجه ذینفعان را به خود جلب کند و رضایت مشتریان خود را افزایش دهد. ایزو استانداردهای مختلفی را برای فعالیت‌های صنعتی، تجاری، علمی و فنی تدوین کرده است و این استانداردها به عنوان یک الگو و معیار برای ارزیابی و بهینه‌سازی فرآیندها، سیستم‌ها، محصولات و خدمات در سطح جهانی قابل الگوبرداری و استفاده هستند و کمک می کند تا هر شرکت یا سازمانی فرایندهای خود را مطابق با استاندارد جهانی پیش ببرد. پس می توان گفت اهمیت گرفتن ایزو در این مفهوم خلاصه می شود که با داشتن هر یک از استانداردهای آن می توانید نشان دهید که مطابق با الگوی بین المللی و با استاندارد جهانی با دیگر شرکت ها مراوده و برخورد خواهید داشت.

مقاله مرتبط : اخذ ایزو 

فواید اخذ ایزو

حال که اهمیت اخذ ایزو برای شما روشن شد و متوجه شدید که با گرفتن ایزو می توانید سطح شرکت یا سازمان خود را از دیگر شرکت های خودساختار متمایز کنید، بهتر است بدانید که تنها مزیت و اهمیت ایزو در حرفه ای نشان دادن شرکت شما نیست. دیگر اهمیت گرفتن ایزو و پایبندی به اصول آن این است که می تواند در بالابردن کیفیت فرآیندهای اجرایی، کاری، تولید محصول و یا ارایه خدمات نیز تاثیرگذار باشد و به هدف نهایی شما یعنی گسترش بازار و فروش بیشتر نیز کمک کند. برخی از نمونه موارد اهمیت گرفتن ایزو عبارتند از:

  • بهبود کیفیت: با رعایت استانداردهای ایزو، شرکت یا سازمان می‌تواند نقص‌ها و خطاهای خود را کاهش داده و کارایی و کارآمدی خود را بالا ببرد. این امر باعث می‌شود که محصولات و خدمات با کمترین هزینه و زمان تولید شده و به بازار عرضه شوند.
  • رضایت مشتری: با توجه به اینکه استانداردهای ایزو براساس نظرات و نیازهای مشتریان تعریف شده‌اند، پاسخگویی به آن‌ها باعث می‌شود که سازمان‌ بتواند توقعات و الزامات مشتریان خود را برآورده کند. این امر نهایتا منجر به افزایش وفاداری، تعامل، تکرار خرید و جذب مشتری جدید می‌شود.
  • رقابت‌پذیری: با داشتن ایزو، سازمان‌ یا شرکت شما می‌تواند نشان دهد که در حال پیاده‌سازی استانداردهای جهانی است و قابل اعتماد و مسئولیت پذیر است. در نتیجه در بازار داخلی و خارجی برجسته خواهید شد و در نظر و تصمیمات مشتریان، شرکاء، سرمایه‌گذاران، ناظران و دولت‌ها تأثیر مثبت خواهید گذاشت.
  • بهبود فرآیندهای داخلی: با پذیرش استانداردهای ایزو، سازمان‌ ملزم می‌شود فرآیندهای خود را شناسایی، تحلیل، سنجش، کنترل و بهبود بخشد. نتیجتا اهداف و استراتژی‌های خود را بهتر تعیین کرده و اجرا خواهید کرد. همچنین، این امر به ایجاد فرهنگ کیفیت محور، همکاری، یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر در سطح سازمان کمک خواهد کرد.

با توجه به اینکه اهمیت اخذ ایزو تا اینجا مشخص شد، می‌توان گفت که این اقدام برای سازمان‌هایی که قصد دارند در بازار رقابتی جایگاه خود را حفظ و تقویت کنند، یک نیاز و الزام محسوب می شود و درصورتی که جایگاه شرکت یا سازمان‌تان در رقابت با دیگر مجموعه‌ها برای شما اهمیت دارد، نباید اهمیت اخذ ایزو را نادیده بگیرید و تلاش کنید تا با استانداردهای جهانی همگام شوید.

فواید اخذ ایزو

 3 وجه متمایز اهمیت دریافت ایزو

همانطور که گفته شد اهمیت ایزو و نقش آن در بهبود فرآیندهای مختلف جاری در شرکت قابل انکار نیست. ولی اگر بخواهیم شفاف تر و دقیقتر اهمیت اخذ ایزو و تاثیر آن را در بهبود شرایط شرکت توضیح دهیم، سه وجه زیر را می توان در نظر گرفت.

  • بازاریابی: اهمیت اخذ ایزو در بازاریابی، به صورتی است که نشان می دهد سازمان یا شرکت شما مطابق با استانداردهای بین‌المللی عمل می‌کند و توجه زیادی به کیفیت در سطح جهانی دارد. این موضوع بازار رقابت را گسترش داده و توجه مشتریان و ذینفعان بیشتری را به شما جلب می کند و با حفظ مشتریان قدیمی، تفاوت خود را با رقبا نشان و سود خود را افزایش می‌دهید.
  • فنی: هر استاندارد ایزو شامل یک سری روش علمی و منظم برای بهبود فرآیندهای سازمان است. با پیاده‌سازی استانداردهای ایزو، سازمان ملزم می‌شود تحلیل دقیق و جامع از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشد، هدف‌های شفاف و قابل اندازه‌گیری تعریف کند، برنامه‌ریزی مناسب و جامع داشته باشد، پایش و اصلاح منظم داشته باشد و تمامی فرآیندهای اجرایی خود را به صورت مستمر بهبود ببخشد. درنهایت، اهمیت ایزو در بخش فنی زمانی خود را نشان می‌دهد که سازمان خود را ملزم می‌کند تا با نظام ‌سازگار با قوانین و مقررات مربوط به حفاظت از محيط زيست، بهداشت و ايمني كار، حقوق مصرف كننده، حقوق كارگري و غيره هماهنگ باشد و به آن احترام بگذارد.
  • سازمانی: اهمیت گرفتن ايزو به عبارتی يك فرصت برای تغيير فرهنگ سازماني و افزايش رضايتمندي كاركنان است. با اجرای استانداردهای ایزو، سازمان می‌تواند نظام مديريتي خود را بهبود بخشد، تعامل و همكاري بين واحدها و افراد را افزايش دهد، مسئوليت‌پذيري و مشاركت كاركنان را تقويت كند، آموزش و توسعه كاركنان را تسهيل كند و انگيزه و اعتماد به نفس كاركنان مجموعه را بالا ببرد. همگی این موارد نشان دهنده حرفه‌ای بودن و بالا بودن فرهنگ سازمانی است و رضایت تمامی اعضای مجموعه و به تبع آن ذینفعان و مشتریان حفظ خواهد شد.

جمع‌بندی

در کل، اهمیت اخذ ایزو را می توان به این صورت تعریف کرد که یک گام مهم برای رشد و تعالی هر سازمان‌ و شرکت است و به آن‌ها کمک می‌کند تا با اعمال تغییرات، در ارتباط با مشتریان و با محیط خارج از مجموعه همگام شوند، نیازها و انتظارات ذینفعان خود را برآورده کنند، بهبود مستمر را در دستور کار خود قرار دهند و نتایج مثبت و پایدار را به ثمر آورند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *