شرکت های صادر کننده ایزو

شرکت های صادر کننده ایزو

برای دریافت گواهینامه ایزو، سازمان یا شرکت باید از طرف یک شرکت صادر کننده ایزو مورد ممیزی قرار گیرد و نشان دهد که با الزامات استاندارد مورد نظر مطابقت دارد تا موفق به اخذ این گواهینامه برای استادارد مورد نظر خود شود. شرکت های صادر کننده ایزو نقش مهمی در اعطای اعتبار به سازمان یا شرکت دریافت کننده گواهینامه دارند. این شرکت ها باید خود نیز تحت نظارت و اعتبارسنجی یک سازمان بالادستی قرار گیرند که به آن سازمان اعتباردهنده (Accreditation Body)  گفته می شود. سازمان های اعتباردهنده مسئول تضمین کیفیت و استاندارد شرکت های صادر کننده هستند و باید خود نیز با الزامات بین المللی مطابقت داشته باشند. برخی از سازمان های اعتباردهنده عضو گروه IAF (International   Accreditation Forum)  هستند که یک شبکه جهانی از سازمان های اعتباردهنده را تشکیل می دهد.

نقش شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو

همانطور که گفته شد، شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزوشرکت هایی هستند که گواهی های ایزو را به شرکت ها و سازمان های دیگر اعطا می کنند. گواهینامه های ایزو استانداردهایی هستند که کیفیت، ایمنی و سایر جنبه های یک محصول یا خدمات را تعیین می کنند و شرکت هایی که گواهینامه ایزو دارند، نشان می دهند که محصولات و خدمات آنها با بالاترین سطح استانداردها مطابقت و همخوانی دارند.

شرکت های معتبر صادر کنندهایزو همچنین نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می کنند. آنها به شرکت ها کمک می کنند تا کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند، ایمنی کارکنان و مشتریان خود را افزایش دهند و بازارهای جدیدی را برای محصولات و خدمات خود ایجادا کنند.

در ایران نیز، تعداد زیادی شرکت صادر کننده ایزو وجود دارد. این شرکت ها گواهینامه های ایزو را در طیف گسترده ای از زمینه ها صادر می کنند، از جمله:

  • مدیریت کیفیت (ISO 9001)
  • مدیریت محیط زیست (ISO 14001)
  • مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (ISO 45001)
  • مدیریت انرژی (ISO 50001)
  • مدیریت ریسک (ISO 31000)
  • مدیریت اطلاعات (ISO 27001)
  • مدیریت پروژه (ISO 21500)
  • مدیریت زنجیره تامین (ISO 28000)

مقاله مرتبط : اخذ ایزو

نقش شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو

مزایای صدور گواهینامه ایزو

گواهینامه های ایزو مزایای زیادی برای شرکت های دریافت کننده این گواهی دارند و به پیشرفت و گسترش بازار کمک می کنند و مسیرهای جدیدی را مطابق با ساتاندارد بین المللی برای ذینفعان خود به ارمغان می آورند. از جمله این مزایا:

  • بهبود کیفیت محصولات و خدمات
  • افزایش ایمنی کارکنان و مشتریان
  • کاهش هزینه ها
  • افزایش بهره وری
  • بهبود رضایت مشتری
  • بهبود شهرت شرکت
  • افزایش فرصت های تجاری

خصوصیات این شرکت ها

اگر شما یک شرکت دارید و یا نماینده یک سازمان برای بهبود فرآیندهای آن هستید و یا به دنبال بهبود کیفیت، ایمنی و سایر جنبه های کسب و کار خود هستید، دریافت گواهینامه ایزو می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. شرکت های صادر کننده ایزو می توانند به شما در دریافت گواهینامه ایزو کمک کنند و شما را در طول فرآیند صدور گواهینامه راهنمایی کنند.

اما ابتدا باید از کیفیت ارایه خدمات توسط شرکت نامبرده اطمینان کافی پیدا کنید سپس نسبت به انتخاب یکی از این شرکت ها اقدام نمایید. چند نکته برای انتخاب یک شرکت صادر کننده ایزو که پیشنهاد می شود به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

  • مطمئن شوید که شرکت صادر کننده ایزو مورد تایید سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) است.
  • اطینان حاصل کنید که شرکت صادر کننده ایزو در زمینه ای که شما به دنبال گواهینامه هستید، تجربه دارد.
  • با مقایسه هزینه در لیست شرکت ها، شرکت صادر کننده ایزویی که قیمت مناسبی را برای خدمات خود ارائه می دهد انتخاب کنید. 
  • مطمئن شوید که این شرکت خدمات مشتری را به خوبی ارائه می دهد.

شرکت های صادر کننده ایزو در ایران

شرکت های صادر کننده ایزو در ایران

شرکت های صادر کننده ایزو در ایران به دو دسته تقسیم می شوند: شرکت های بین المللی و شرکت های داخلی. صادر کننده های گواهی ایزو بین المللی آن دسته از شرکت های صادر کننده هستند که دفاتر خود را در چندین کشور دارند و تحت نظارت یک سازمان اعتباردهنده خارجی قرار دارند. برخی از شرکت های بین المللی در زیر ذکر شده اند:

شرکت های صادر کننده ایزو خارجی

  • TUV :  گروه TUV شامل چندین شرکت صادر کننده است که در آلمان، اتریش، نورد، رایلند و … فعال هستند. این شرکت ها تحت نظارت سازمان های اعتباردهنده DAKKS آلمان، SAS  سوئيس، ACCREDIA  ايتاليا و … قرار دارند. TUV NORD ، TUV AUSTRIA  و TUV RHEINLAND برخي از شركت هاي TUV هستند كه در ايران نمايندگي دارند.
  • IMQ : شرکت IMQ یکی از شرکت های معتبر صادر کننده ایزو در ایتالیا است که تحت نظارت سازمان اعتباردهنده ACCREDIA  ایتالیا قرار دارد. این شرکت در ایران نمایندگی رسمی دارد و گواهینامه های مختلفی را صادر می کند.
  • SGS : شرکت SGS یکی از بزرگترین مرجع صادر کننده ایزو در جهان است که در بیش از 140 کشور فعالیت دارد. این شرکت تحت نظارت سازمان های اعتباردهنده SAS سوئيس، UKAS انگلستان، ANAB آمريكا و قرار دارد. SGS IRAN نمایندگی رسمی این شرکت در ایران است.

شرکت های صادر کننده ایزو ایرانی

شرکت های داخلی آن دسته از لیست شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزوهستند که فقط در ایران فعالیت دارند و تحت نظارت یک سازمان اعتباردهنده داخلی قرار دارند. سازمان اعتباردهنده داخلی در ایران NACI (National Accreditation Center of Iran) است که تحت نظارت ISIRI (Institute of Standards and Industrial Research of Iran) قرار دارد. NACI  عضو IAF است و با الزامات بین المللی مطابقت دارد. برخی از شرکت های داخلی در زیر ذکر شده اند:

  • SYSTEM KARAN: یک شرکت صادر کننده گواهینامه های ISO 9001، ISO 14001، ISO 45001، ISO 22000 و … است که تحت نظارت NACI قرار دارد. این شرکت با بالغ بر 1000 مشتری و با به کارگیری مميزان حاذق و با تجریه آماده ارایه خدمات به شرکت ها و سازمان های سرتاسر ایران است.
  • Novincert : به عنوان مشاور مرکز ملی تایید صلاحیت ایران(NACI)در کمیته های متناظر تدوین استانداردهای بین المللی می باشد. نوین سرت با 15 سال سابقهدر حوزه مشاوره و اطلاع رسانی درخصوص پیاده سازی انواعاستانداردهای ایزو و همچنین مشاوره درخصوص آگاه سازی در موردمراجع معتبر صدور گواهینامه ایزو، برای مشتریان و متقاضیان اخذ گواهی نامه ایزو ، فعالیت دارد.
  • RAYAN CERT : شرکت رایان سامانه پژوه یکی از شرکت های صادر کننده گواهینامه های ISO 9001، ISO 14001، ISO 45001، ISO 22000 و … است که تحت نظارت NACI قرار دارد. این شرکت با بیش از 10 سال سابقه و بالغ بر 3000 مشتری یکی از پیشروان صنعت مشاوره و صدور گواهینامه در ایران است.
  • ARVIN CERT :  شرکت آروین سامانه پژوه یکی دیگر از شرکت های صادر کننده گواهینامه های ISO 9001، ISO 14001، ISO 45001، ISO 22000 و … است که تحت نظارت NACI قرار دارد. این شرکت با بالغ بر 2000 مشتری و با به کارگیری ممیزان مجرب و معتبر، خدمات با کیفیت و با قیمت مناسب را به مشتریان خود ارائه می دهد.

نتیجه گیری

گواهینامه ایزو یک مدرک بین المللی است که نشان می دهد که سازمان ها با استانداردهای جهانی مطابقت دارند. برای درخواست گواهینامه ایزو، سازمان ها باید با یکی از شرکت های صدور گواهینامه ایزو مرتبط شوند و خود را مورد بازرسی و ارزیابی قرار دهند. همچنین مجموعه معتبر صادر کننده ایزو، شرکت های مستقل و متخصصی هستند که با استفاده از ممیزان مجرب و متعهد، سازمان و مجموعه ها را بر اساس استانداردهای ایزو مورد بررسی قرار می دهند و در صورت مطابقت، گواهینامه ایزو را به آنها اعطا می نمایند. 

در ایران، تعداد زیادی از شرکت های صدور گواهینامه ایزو فعال هستند که بخشی از آنها نماینده شرکت های خارجی و بخشی دیگر شرکت های ایرانی در حال فعالیت هستند و در این مقاله به معرفی برخی از این مجموعه ها و سازمان در ایران پرداختیم تا برای انتخاب یک شرکت صادر کننده ایزو معتبر بتوانید شروعی مطمئن داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *