نظام آراستگی محیط کار 5S

نظام آراستگی محیط کار 5S

نظام آراستگی محیط کار 5S

آشنایی با 5S یا همان نظام آراستگی محیط کار

نظام آراستگی محیط کار 5S چیست؟ آراستگی محیط کار چه معنایی دارد؟ کاربرد این نظام چیست؟ در واقع یک روش سازمانی در محل کار است که از لیستی از 5 کلمه ی ژاپنی استفاده میکند.

  1. seiri
  2. seiton
  3. seiso
  4. Seiketsu
  5. Shitsuke

5S چیست؟

5S یک روش ناب است. این شامل 5 مرحله متوالی است که به هر تیمی اجازه میدهد تا محل کار خود را برای حداکثر کارایی فرآیند سازماندهی کند. اغلب نادیده گرفته می شود که بهبود چیزهای کوچک اطراف شما می تواند تا حد زیادی بر جنبه های بزرگ فرآیند کاری شما تأثیر بگذارد. این مراحل می تواند به شما کمک کند محل کار خود را به پناهگاه بهره وری تبدیل کنید.

این به تیم شما اجازه میدهد تا با نظم و انضباط بیشتری کار کنند و از هر ابزاری در زرادخانه ناب با تلاش کمتر استفاده کند. با ما همراه باشید تا دلیل این موضوع را بهتر درک کنید.

5S یک روش ناب برای بهینه سازی فضای کاری است. این شامل 5 مرحله متوالی است که به هر تیمی اجازه می دهد تا محل کار خود را برای حداکثر کارایی فرآیند سازماندهی کند.

همه ی این 5 کلمه با حرف S شروع میشوند. از این رو به آنها 5S میگویند. این روش نحوه سازماندهی فضای کاری برای کارآیی و بهره وری را با شناسایی و ذخیره سازی مورد استفاده قرار میدهد. شرکت های غربی قبل از درخواست یا اجرایی کردن فرآیندهای خود، از مفاهیم اساسی 5S ،استفاده میکردند.

5S یک ابزار ساده کارآمد و ایمن برای افزایش بهره وری و جهت سازماندهی و تمیزی فضای کاری میباشد. یکی از مهمترین عوامل 5S این است که باعث میشود مشکلات بلافاصله آشکار شود. 5S یک فرآیند تیمی است و باید توسط افرادی که در منطقه کار میکنند انجام شود. برای تکمیل، برخی از شرکتها یک بخش ششم (6S) ایمنی را اضافه میکنند، اگر چه به نظر میرسد این باید بخشی جدایی ناپذیر از مراحل 5S نه یک مرحله جداگانه در خود باشد.

چگونه می تواند به رشد کسب و کارها کمک کند؟

نظام آراستگی محیط کار 5S یک راه عالی برای به حداقل رساندن ضایعات Lean و همچنین به عنوان Muda شناخته می شود. تشخیص می دهد که هر ابزاری باید مکان خاصی داشته باشد که به تیم اجازه میدهد آن را به سرعت پیدا کند، از آن استفاده کند و به همان مکان بازگرداند. با این وجود، محل کار را از به هم ریختن وسایل غیر ضروری محافظت میکند. بنابراین، روشی موثر برای کاهش ضایعات است.

  • “حرکت – با کاهش مسافت طی شده برای به دست آوردن یک ابزار”
  • “انتظار – با به حداقل رساندن زمان تلف شده در انتظار دستیابی به ابزار”
  • “موجودی – با حذف هرگونه تجهیزات غیر ضروری از محل کار”

علاوه بر این، نظام آراستگی محیط کار 5S یک راه عالی برای حفظ نظم و انضباط عالی در تیم شما و افزایش کیفیت داخلی کار آنها است.

اخذ گواهینامه ایزو، دریافت گواهینامه ایزو فوری با سیستم کاران

نظام آراستگی محیط کار 5S

مفهوم 5S این پنج مرحله:

این پنج مرحله متمایز با توضیحات انگلیسی خود هستند؛

Seiri؛ مرتب سازی، پاک کردن، طبقه بندی

Seiton؛ راست کردن، ساده کردن، تنظیم به صورت، پیکربندی

Seiso؛ جارو کردن، درخشش، اسکراب، تمیز کردن و چک کردن

Seiketsu؛ استاندارد سازی، تثبیت، سازگاری

Shitsuke؛ حفظ، نظم و انضباط خود، سفارشی و تمرین

نظام آراستگی محیط کار 5S

5 C & CANDO

نکاتی که در ادامه آورده ایم در واقع به عنوان جایگزین برای 5S ذکر شده اند. 5S در بعضی موارد با عنوان C5 شناخته شده است که واژه ی C به جای واژه های S آورده شده.

موارد مطرح شده در 5S شامل موارد زیر است:

  1. پاکسازی
  2. پیکربندی
  3. تمیز کردن و چک کردن
  4. مطابقت
  5. پایداری

موارد مطرح شده در CANDO نیز شامل موارد زیر هم می گردد:

  1. پاک کردن
  2. ترتیب دادن
  3. عصبانیت
  4. نظم و انضباط
  5. بهبود مستمر

معنای Seiri  یا پاک سازی

“5S Seiri”در اینجا مرتب سازی گام اول در فرآیند 5S است که توضیح آن به این شکل است: از مرتب سازی اختلافی اقلام از یکدیگر در محیط کار که در واقع امری بسیار مهم و مورد نیاز است. در اینجا و در این مرحله به تیمی نیاز دارد که بتوانند تمام مواردی که به طور آشکار به محیط کار تعلق ندارند را حذف کنند و فقط مواردی را که برای پیش برد پروسه های مورد نظر مورد نیاز است را نگهداری کنند.

5S Seiton یا مرتب کردن (یا پیکربندی ساماندهی به ترتیب)

“5S Seiton” همان معنای مرتب کردن، در اینجا فرآیندیست که پس از حذف اقلام مازاد بر روی اقلام مانده میبایست اجرایی نمود و آنها را با استفاده از اصول ارگونومیک به نحو موثری نظم بخشید تا جایی که این اطمینان حاصل شود که هر جنس یا کالا مکان مشخصی دارد و همه چیز در جای خودش قرار گرفته است.

5S Seiso یا Sweep / shine

“5S Seiso”در اینجا به معنای تمیز کردن کامل محیط، ابزار، ماشین آلات، تجهیزات و دیگر میباشد تا این اطمینان حاصل شود که همه چیز به وضعیت تقریبا جدید رسیده است. با اجرای این مرحله از فرآیند 5S اطمینان حاصل میشود که هرگونه عدم انطباقی از بین رفته است.

5S Seiketsu یا مطابقت

“5S Seiketsu” منظور، استاندارد سازی و تضمین این است که آنچه که مادر سه مرحله اول از فرآیند 5S انجام داده ایم استاندارد شده است .

5S Shitsuke یا پایداری و ثبات

“5S Shitsuke “در اینجا منظور از این مرحله فرایند 5S،حفظ، پایداری و ثبات مراحل انجام شده قبلی میباشد تا این اطمینان حاصل شود که این فرآیند به طور مداوم جهت بهبود مراحل کار در سازمان اجرائی است. 5S باید بخشی از فرهنگ کسب و کار و مسئولیت هر فرد در سازمان باشد.

خدمات سیستم کاران در زمینه دریافت ایزو معتبر و فوری،‌ مشاوره ایزو رایگان برای کسب و کارهای مختلف است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو از طریق شماره ‌79165-021 با ما در تماس باشید.

تاریخچه 5S

چه کسی نظام آراستگی محیط کار 5S را پیاده سازی کرد؟

اگر چه تویوتا معروف ‌ترین نمونه شرکتی است که با پیاده‌ سازی 5S ارزش ارائه شده خود را افزایش داده است، اما داستان ‌های موفقیت زیادی در شرکت‌ های غربی نیز وجود دارد.

بوئینگ

این شرکت 5S را برای افزایش ایمنی کارکنان خودو به حداقل رساندن احتمال بروز حوادث در طول فرآیند تولید پیاده سازی کرده است. بوئینگ این روش را هم در فرآیند تولید و هم در مدیریت اجرا کرده است. با کمک 5S ، آنها توانسته اند کل کارایی کسب و کار خود را ساده کرده و افزایش دهند.

هیولت پاکارد

هیولت پاکارد از 5S برای ساده کردن فرآیند های روزانه خود و جلوگیری از اتلاف غیر ضروری زمان با مرتب کردن سیستماتیک موارد فضای کاری استفاده می کند. این شرکت با سازماندهی فضاهای ذخیره سازی مشابه قفسه های سوپر مارکت، فضاهای ذخیره سازی خود را بهینه کرده است. به این ترتیب، کارمندان می توانند قطعات را سریعتر پیدا کنند و در نتیجه محصولاتی با کارایی بیشتر بسازند.

چگونه از 5S در مدیریت پروژه، کار و دانش استفاده کنیم؟

وقتی محل کار شما یک دفتر است و تیم شما بیشتر کار خود را بر روی کامپیوتر انجام میدهد، 5S ممکن است غیرقابل اجرا به نظر برسد یا ارزش تلاش را نداشته باشد. با این حال، دقیقا برعکس است زیرا سازماندهی کار دانش بسیار سخت تر از سازماندهی فضای کاری شما است.

اخذ نظام آراستگی 5S

مرتب سازی ابزارهای نرم افزاری

به طور معمول، ابزارهای اولیه ای که تیم شما در یک سناریوی معمولی کار و دانش استفاده میکند، راه حل های نرم افزاری هستند. شما باید یک فرم حاوی هر ابزاری که خریداری کرده اید تهیه کنید و از هر عضو بخواهید در مورد استفاده از آن نظر دهد. بپرسید ارزش هر ابزار چقدر است و چند بار استفاده می شود. بعد از اینکه هر فردی فرم را پر کرد، از شر هر چیزی که دیگر برای کسی مفید نیست خلاص میشوید.

به این ترتیب می توانید هم در هزینه و هم در فضای مجازی در نرم افزارهای غیر ضروری صرفه جویی کنید.

تنظیم ترتیب در نظام آراستگی محیط کار 5S

بعد از اینکه راه حلهای نرم افزاری خود را سازماندهی کردید و فقط آنهایی را که ارزش دارند را حفظ کردید، سعی کنید اثر آنها را افزایش دهید. به دنبال پلتفرم ‌هایی باشید که بتوانند ارزش ابزارهای مختلف را در یک مکان واحد ترکیب کنند و توانایی ادغام با سایر راه‌ حل ‌های نرم‌ افزاری را داشته باشند. برای هر تیم راهنماهایی تهیه کنید که حاوی اطلاعاتی در مورد هر ابزار، نحوه استفاده از آن و ورود به سیستم موردنیاز است.

تنظیم نظم بسیار مهم است، به خصوص درمورد اسناد، زیرا ممکن است به راحتی از بین بروند. اگر جز و اکثر شرکتهایی هستید که به فضای ذخیره‌ سازی ابری متکی هستند .مطمئن شوید که پوشه‌ های شما سازمان‌ دهی شده و به وضوح برچسب‌ گذاری شده‌اند. به این ترتیب، همه به راحتی هر آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا میکنند یا اسناد را در مکانی به راحتی در دسترس ذخیره می کنند. 5S بیان میکند که شما باید بتوانید هر ابزار یا سندی را در 30 ثانیه یا کمتر پیدا کنید.

برای آسانتر کردن همکاری، مطمئن شوید که سیستم گردش کاری که استفاده می‌کنید می‌تواند با درایو شما یکپارچه شود تا تیم شما بتواند اسناد را به سرعت به اشتراک بگذارد و تمام اطلاعات مربوط به یک کار را در یک مکان واحد نگه دارد.

درخشیدن با نظام آراستگی محیط کار 5S

این مرحله از 5S برای استفاده حداکثری از ابزار شما حیاتی است. مطمئن شوید که راه حل های نرم افزاری خود را به روز نگه دارید و به خود و تیم خود آموزش دهید که چگونه از هر ویژگی جدیدی که ارائه دهنده نرم افزار منتشر میکند حداکثر استفاده را ببرید.

استاندارد کردن با 5S

وقتی بیشتر کاری که تیم شما انجام می‌دهد روی صفحه کامپیوتر است، اجرای یک فرآیند به روشی کارآمد بسیار سخت است. بنابراین، شما باید نحوه کار هر تیم را استاندارد کنید و فرآیند را به گونه ‌ای تجسم کنید که همه آن را درک کنند. یک راه ساده برای انجام این کار این است که هر مرحله از گردش کار خود را بر روی یک برد دیجیتال Kanban ترسیم کنید و با کارمندان خود توافق کنید که هر کاری را که در حال پردازش هستند در آنجا قرار دهند.

آخرین S جایی است که اکثر تیم ها شکست میخورند. برای حفظ پیشرفت هایی که در 4 مرحله قبلی ایجاد کرده اید، تیم شما باید آنها را درک کرده و با تعهد به آنها موافقت کند. مدیریت ناب به شدت به رهبری مشترک متکی است، بنابراین حتما به کارمندان خود گوش دهید و به آنها این آزادی را بدهید که تغییراتی را برای دستیابی به بهبود مستمر پیشنهاد دهند. حلقه های بازخورد ایجاد کنید و تیم خود را تشویق کنید تا به دنبال راه هایی برای بهبود بیشتر فرآیند شما باشند.

به طور خلاصه 5S نظام آراستگی محیط کار، یک راه عالی برای شروع با مدیریت ناب است. این به شما این امکان را می دهد که محل کار خود را بهینه کنید و آن را کار آمدتر کنید. با این روش میتوانید:

  • ابزار لازم را از غیر ضروری برای تیم خود مرتب کنید.
  • ضایعات فرآیند را با سازماندهی محیط کار خود به حداقل برسانید.
  • تجهیزات خود را در حالت ایده آل نگه دارید و از آن به طور کامل استفاده کنید.
  • فرآیند کار خود را استاندارد کنید.
  • تغییراتی را که اعمال کرده اید حفظ کنید و خود را برای بهبود مستمر آماده کنید.

تاثیر اقتصادی تاخیر در تحویل پروژه

هزینه تاخیر یک معیار کلیدی در مدیریت ناب است. فوریت و ارزش را با هم ترکیب می کند .دو چیز که انسان ها در تشخیص آنها خیلی خوب نیستند. برای تصمیم گیری، نه تنها باید بدانید که یک چیز چقدر ارزشمند است، بلکه چقدر ضروری است.

5S نظام آراستگی محیط کار ،یک متدولوژی پنج مرحله ای برای ایجاد یک فضای کاری سازمان یافته ترو سازنده تر است. مرتب سازی، صاف کردن، درخشش، استاندارد سازی و پایداری. 5S به عنوان پایه ای برای به کارگیری ابزارها و فرآیندهای تولید ناب پیشرفته تر عمل میکند.

ممکن است نام “KonMari” را شنیده باشید، یک سیستم سازماندهی خانه، که توسط “Marie Kondo” منتشر شده است. روش KonMari خانه های درهم و برهم را به فضاهای زندگی مرتب و ساده تبدیل می کند. اصول 5S مشابه KonMari است. با این حال، گفتن اینکه 5S فقط در مورد مرتب کردن است مانند این است که بگویید یوگا فقط در مورد کشش است. به عبارت دیگر، عمق بسیار بیشتری وجود دارد. بنابراین، بیایید هدف ومعنای واقعی 5S رابررسی کنیم.

فعالیت های 5S با ایجاد (و حفظ) زمینه های کاری کارآمد و مؤثر، نظم و انضباط مورد نیاز برای بهبود اساسی و مستمر را ایجاد می کند.

چرا 5S در تولید مهم است؟

درواقع”روش 5S “اولین باردرزمینه صنعت خودروتوسعه یافت، اکنون به طورگسترده به عنوان عنصرضروری هر برنامه تولید ناب، صرف نظر از صنعت در نظر گرفته می شود.تعبیه 5S به عنوان بخشی از زندگی روزمره در شرکت شما بسیار بیشتر از بهبود سازماندهی، روال تمیز کردن پایدار و جریان فعالیت کارآمد است. با استفاده از روش 5S ، اپراتورها تشویق می شوند تا محیط کار خود را بهبودبخشند و ضایعات راکاهش دهند.

“پایبندی به استانداردهای 5S “پایه واساس تعمیر ونگهداری تولیدی کل”TPM” وبخشی جدایی ناپذیر از سیستم تولید تویوتا (TPS) است. 5S همچنین یک پلت فرم پایدار ایجاد می کند که از طریق آن می توان فعالیت های کایزن را راه اندازی کرد. 5S یک ابزار تولید ناب با سرمایه گذاری کم و تاثیر بالا است که برای مردم پیشبینی شده است. اپراتورهارا درمالکیت فضای کاری خوددرگیر میکند و به القای فرهنگ کیفیت،بهره وری وبهبودکمک میکند.

مزایای یک برنامه 5S نظام آراستگی محیط کار چیست؟

  • ایجاد فضا در محل کار خود با حذف ابزار و تجهیزات غیر ضروری
  • کاهش ضایعات ناشی از حرکت غیرضروری با سازماندهی فضای کاری
  • کاهش زمان خرابی و بهبود کیفیت با نگهداری مداوم تجهیزات
  • تعامل اپراتورها با اعطای مسئولیت بیشتر به آنها در قبال محیط کارشان
  • ایجاد یک محیط کار ایمن تر با اطمینان از تمیز بودن و نگهداری آن

اکنون که درک بهتری از چرایی اهمیت 5S دارید و اینکه چگونه می تواند برای عملیات تولیدی شما مفید باشد، بیایید در مورد هر یک از مراحل 5S بیشتر بیاموزیم.

Seiri  مرتب سازی یا پاک سازی

Seiri  مرتب سازی یا پاک سازی

“مرتب سازی چیست”؟ مرحله مرتب‌ سازی، مواردی را در فضای کاری شما که می ‌دانید به آن ‌ها نیاز دارید، از مواردی که نیاز ندارید یا ممکن است به آن‌ ها نیاز نداشته باشید، با انتقال آن‌ ها به محل نگهداری «برچسب قرمز» جدا میکند.

چرا به مرتب سازی نیاز دارید؟ مرتب سازی شما را قادر میسازد تا با از بین بردن درهم و برهمی های غیرضروری (و حذف حواس پرتی) فضای کاری پربارتری داشته باشید. همچنین اولین قدم برای باز کردن فضایی است که میتواند برای چیزهای دیگر استفاده شود.

چگونه مرتب سازی را پیاده سازی کنید؟

برای انجام این کار ابتدا اقلام ضروری (مثل ابزار، قطعات و مواد) را از موارد غیر ضروری جدا کنید. ما توصیه می کنیم موارد را به چهار دسته مرتب کنید:

1-اقلام مورد نیازتان که در این حوزه کاری میدانید به طور مرتب استفاده می کنید و بنابراین در این منطقه کاری باقی میمانند.

2-اقلام مورد نیاز در یک منطقه کاری دیگر. اساساً اینها موارد نابجا هستند. اگر موردی در منطقه کاری دیگری استفاده می‌شود، با تحویل دادن آن به هر کسی که مسئولیت آن منطقه کاری را بر عهده دارد، آن را در آن منطقه مرتب کنید.

3-مواردی که ممکن است نیاز داشته باشید. برای مواردی که درمورد آنها مطمئن نیستید، از “سیستم برچسب قرمز” استفاده کنید. چنین مواردی را با برچسب‌ های قرمز علامت‌ گذاری کنید، که حداقل باید شامل نام کسی باشد که کالا را برچسب زده است، چرا تصور می ‌شود دیگر نیازی به آن نیست، تاریخ پیشنهادی بررسی، و نام مدیری که باید دفع را تأیید کند. مورد را به قسمت نگهداری برچسب قرمز منتقل کنید، که باید بر اساس ماه بررسی سازماندهی شود تا مدیریت منطقه آسان شود.

4-اقلامی که نیاز ندارید. اینها مواردی هستند که شما 100% مطمئن هستید که به آنها نیاز ندارید. آنها باید فورا دور ریخته شوند.

“5Sنظام آراستگی محیط کار “همچنین میتواند برای فضای کاری دیجیتال شما اعمال شود. فایلهای کامپیوتری منسوخ شده را حذف کنید (مرتب سازی کنید) و فایل های مورد نیاز را در پوشه های منظم قرار دهید.

چند نمونه از مرتب سازی :

  • زباله (یا مودا) را از محل کار خود حذف کنید.
  • قطعات شکسته یا قدیمی را با استفاده از برچسبهای قرمز 5S دور بریزید.
  • با مسئولیت پذیری مواد و کاغذ ها را بازیافت کنید.
  • ابزارهای روزمره را از ابزارهای مورد خاص جدا کنید.
  • از پرکردن بیش از حد محل کار با مواد اضافی خودداری کنید.
  • یک ناحیه سرریز خارج از فضای کاری برای مواد، ابزارها و قطعات تکراری ایجاد کنید.

Straighten چیست؟

Straighten چیست؟

“مرحله Straighten”به طور کامل مواردی را که پس از مرتب ‌سازی باقی می ‌مانند سازمان ‌دهی می ‌کند، به گونه ‌ای که دسترسی به اقلام پر کاربرد آسان باشد و هر آیتم خانه ‌ای واضح و آسان برای یافتن داشته باشد.

چرا نیاز به این کار داریم؟

Straighten به هر کالایی امکان میدهد خانه و فضای خاصی داشته باشد که در آن به راحتی بتوان آنرا پیدا کرد و به راحتی به آن بازگرداند. این ضایعات ناشی از حرکت اضافی را کاهش میدهد زیرا اقلام در مکان های ارگونومیک تر قرار میگیرند. همچنین گام دوم برای باز کردن فضایی است که میتواند برای چیزهای دیگر استفاده شود.

چگونه Straighten  از 5S نظام آراستگی محیط کار را اجرا کنید؟ پس از مرتب ‌سازی موارد، زمان آن است که تصمیم بگیرید چگونه می‌خواهید آنها را سازماندهی کنید. ما روش شناسی زیر را توصیه میکنیم:

دسترسی آسان به اقلام پر استفاده را فراهم کنید. کلید کاهش ضایعات ناشی از حرکت بیش از حد این است که وسایلی که اغلب استفاده می شوند را در دسترس قرار دهید. مواردی مانند گروه موارد باقیمانده را در دسته بندی های منطقی گروه بندی کنید و بهترین راه را برای سازماندهی و ذخیره هر یک از این دسته ها در نظر بگیرید.

اگر یک مورد خیلی بزرگ است که نمی‌توانید آن را در ظرف قرار دهید، به آن یک قاب بدهید و علاوه بر قاب، یک برچسب روی آن قرار دهید. پاس مستقیم اولیه شما احتمالاً بهبود قابل توجهی را به همراه خواهد داشت اما احتمالاً برخی از پیشرفت‌های بالقوه را نیز نادیده خواهید گرفت. پس از یک هفته و دوباره پس از دو هفته با تیم خود ملاقات کنید تا به عنوان بخشی از اجرای اولیه خود، به بهبودهای بیشتر فکر کنید.

از یک همکار بخواهید موارد خاصی را در محل کار شما پیدا کند. اگر آنها به راحتی اقلام را پیدا کنند، شما کار خوبی انجام داده اید! اگر نه، ابتدا به کجا نگاه کردند توجه کنید. شاید خانه بهتری برای این کالا باشد.

چند نمونه :

  • به هر مورد یک «خانه» مجزا بدهید.
  • از رنگ به عنوان راهی برای سازماندهی و ایجاد معنا استفاده کنید.
  • ابزارهای روزمره را از ابزارهای مورد خاص جدا کنید.
  • یک سطح یا منطقه را به طور کامل به جعبه های سایه وذخیره ابزار اختصاص دهید.
  • سطح یا منطقه دیگری را به طور کامل به کار اختصاص دهید.

درخشش Seiso

“مرحله Shine” با تمیز کردن و بازرسی کامل ابزارها، تجهیزات و سایر موارد، محل کار را بالا می برد. همچنین میتواند شامل تعمیر و نگهداری معمول در تجهیزات باشد، که یکی از راه هایی است که مستقیماً به TPM جریان مییابد.

چرا باید بدرخشید؟

در واقع این مرحله یک محیط کاری ایجاد میکندکه اپراتورها را با مسئولیت و عاملیت بیشتر در زمینه کاری خود درگیر و توانمند میکند. همچنین به آنها کمک می کند تا مشکلات را قبل از اینکه در تولید تداخل ایجاد کنند شناسایی کنند. به عنوان مثال، در یک محیط کار تمیز، تشخیص مسائل نو ظهور مانند نشت مایع، ریختن مواد، تراشه های فلزی ناشی از سایش غیر منتظره، ترک های مو در مکانیسم ها و غیره بسیار آسانتر است.

چگونه این مرحله از 5S نظام آراستگی محیط کار را پیاده سازی کنید؟

بعد از اینکه اقلام را مرتب کردید، وقت آن است که با تمیز کردن، بازرسی و در برخی موارد انجام تعمیر و نگهداری معمول، محل کار را بالا ببرید.

با استفاده از پاک کننده ها  ابزارهای تمیز کننده مناسب، محل کار را به خوبی تمیز کنید. با جارو کردن، شستن و واکس زدن، تلاش کنید تا فضای کاری خود را به شکوه قبلی خود بازگردانید. اگر نشانه‌ هایی از نشت، ریزش یا زباله‌ های غیر منتظره وجود دارد، سعی کنید منبع را پیدا کنید. این احتمالاً یک هشدار اولیه از یک مشکل آینده است. پس از تمیز کردن هر مورد، لحظه ای به آن نگاه کنید و وضعیت آن را بررسی کنید. آیا نیاز به به روزرسانی، تعمیر و نگهداری یا تعمیر دارد؟

  • تجهیزات را تمیز کنید.
  • سایش ابزار خود را بررسی کنید.
  • اجسام بزرگتر را جدا کنید تا وضعیت قطعات آنها را بررسی کنید.
  • یک نقطه ناپاک یا آشفته تکراری را بررسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که روش های تمیز کردن مناسب را برای جلوگیری از آسیب رساندن به تجهیزات دنبال کنید.

خیلی ممنون که با این مقاله همراه ما بودید .تیم سیستم کاران همه تلاش خود را میکند تا پاسخ تمامی سوالات شما را بدهد و هرگونه ابهامی را برای شما برطرف کند.

لازم به ذکر است که تیم سیستم کاران کلیه فعالیتهای مربوط به دریافت و اخذ گواهینامه های ایزو را انجام میدهد. از این رو برای دریافت گواهینامه ایزو و اخذ گواهی نامه های ایزو با پشتیبانهای ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده خدمات رسانی با شما عزیزان هستند.

1 دیدگاه برای “نظام آراستگی محیط کار 5S

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *