ایزو 10668 چیست؟
ایزو 10668 استاندارد ایزو ارزش گذاری برند، ویرایش 2010 با عنوان بهای نام تجاری – نیازمندیها برای ارزش پولی نام تجاری به تشریح شفاف روشهای اجرایی و روشهایی برای اندازهگیری میزان ارزش یک نام تجاری میپردازد. برندها شامل نام، اصطلاحات، نشانهها، نمادها، آرمها و غیره هستند که محصولات، خدمات و اشخاص حقیقی و حقوقی را مشخص میکنند.
استاندارد ایزو 10668 مشخصات و روششهای ارزش گذاری برند را تعیین میکند. برند یک دارایی نامشهود است که میتواند تاثیر بزرگی بر عملکرد و رقابت پذیری یک سازمان داشته باشد. ارزش گذاری برند به معنای تخمین ارزش مالی یک برند در بازار است. این ارزش میتواند برای مقاصد مختلفی مانند برنامه ریزی استراتژیک، گزارشگری مالی، خرید و فروش برند، اخذ مجوز و امور حقوقی مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله مرتبط : انواع ایزو
مدرک ایزو 10668
استاندارد ایزو 10668 نحوه تجزیه و تحلیل 3 بعدی (مسائل مالی، حقوقی، جنبههای رفتاری برند) تمرکز دارد. حقوق مالکیت و محافظت از یک برند، اندازه بازار و روندها، تاثیر برند بر انتخابهای خرید و گرایش متفاوت ذینفعان به سوی برند نمونههایی از راهنمایی این استاندارد هستند.
مدرک ایزو 10668 یک گواهینامه بین المللی است که نشان میدهد سازمان یا شرکت مربوطه یک روش معتبر و قابل اعتماد برای ارزش گذاری برند خود را دارد. این گواهینامه میتواند اعتبار و اعتماد سازمان را افزایش دهد و مزیت رقابتی آن را بهبود بخشد. این گواهینامه همچنین میتواند به سازمان کمک کند تا برند خود را به صورت مداوم و دقیق اندازه گیری و مدیریت کند.
استاندارد یاد شده چارچوبی شامل اهداف، مبانی، رویکردها و روشهای ارزیابی و منابع دادهها و مفروضات کیفیت را مشخص مینماید. همچنین روشهایی را برای گزارش دهی نتایج ارائه میدهد.
همین حالا میتوانید نسبت به درخواست گواهینامه بین المللی ایزو ۱۰۶۶۸ اقدام کنید و با کارشناسان سیستم کاران تماس حاصل فرمایید.
کاربرد ایزو 10668 (ارزش گذاری برند)
کاربرد استاندارد ایزو 10668 بسیار گسترده و متنوع است و از تعیین بودجه تا ارزیابی و یا برآورد ارزش برند را پوشش میدهد. برخی از کاربردهای این استاندارد عبارتند از:
- تعیین بودجه بازاریابی و تبلیغاتی برند
- تجزیه و تحلیل معماری برند و گسترش برند
- ارزیابی پتانسیل تجاری و بازده سرمایه گذاری برند
- ارزیابی اثرات تغییرات استراتژیک یا عملیاتی بر ارزش برند
- ارزیابی اثرات بحرانها یا ریسکهای محیطی بر ارزش برند
- ارزیابی ارزش برند در موارد خرید و فروش، ادغام و انحلال، اخذ مجوز و امور حقوقی
مزایای دریافت ایزو 10668
از مزایای دریافت ایزو 10668 میتوان به مواردی که باعث افزایش اعتبار و رشد برند میشوند اشاره کرد. در واقع با اخذ این استاندارد قدرت برند با بازار رقابتی رشد خواهد یافت و پتانسیل کسب سهم بیشتری از بازار در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت. برخی از این مزایا عبارتند از:
- افزایش اعتبار و شناخت برند در بازار
- دریافت گواهینامه بین المللی معتبر با کد رجیستر
- ایجاد احساس اطمینان خاطر در مشتریان و ذینفعان
- ایجاد فروش بیشتر به دلیل تقویت برند
- ارزش گذاری برند با رویکرد تقویت برند
- جهانی شدن و ایجاد مزیت رقابتی در بازار رقابتی
- توانایی جذب سرمایه گذاران و شرکای تجاری
- افزایش کارایی و بهره وری در مدیریت برند
- قابلیت انعطاف پذیری و توانایی پاسخگویی به تغییرات بازار
ارزش گذاری برند چیست؟
“گواهینامه ایزو 10668” استانداردی ویژه ارزشگذاری مالی برند میباشد. ایزو 10668 چهار چوبی برای ارزشیابی نام تجاری، شامل اهداف، مبانی ارزیابی، رویکردهای ارزیابی، روش ارزیابی و ارزیابی دادههای کیفیت و مفروضات را مشخص میکند .استاندارد ارزیابی برند که بیشتر به عنوان ایزو 10668 شناخته میشود، به عنوان یک الزام برای روش اندازه گیری ارزش برند محسوب میشود.
ارزیابی برند برای انواع گسترده ای از اهداف شامل برنامهریزی استراتژیک، گزارشگری مالی، حل اختلافات و… کاربرد دارد. استاندارد ایزو 10668 ارزش گذاری برند، برند را به عنوان یک دارایی نا مشهود مربوط به بازاریابی تعریف میکند که شامل نامها، اصطلاحات، علائم، نمادها، آرمها و طرحها یا ترکیبی از این موارد، برای شناسایی کالاها و خدمات یک شرکت یا سازمان به کار میرود.
به این معنا که، علامت تجاری تنها علامت قانونی قابل دفاع یا هر ترکیبی از علائم است که قادر است کالا یا خدمات یک شرکت را از دیگر شرکتها و سازمانها متمایز کند.
اهمیت استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸ و گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸، ارزش گذاری برند چیست؟
ارزش گذاری دقیق بر روی یک نام تجاری به طور فراینده ای برای سازمانهایی که مایل به درآمد هستند، یا برای کسانی که درگیر کسب یا جستجوی سرمایه گذاری هستند، بسیار مهم است. در انجام بررسیهای نام تجاری سازمانها و همچنین برای برنامه ریزی استراتژیک توسعه بسیار مهم میباشد. ارزیابی برند نقش مهمی در ارزیابی پتانسیل تجاری یک شرکت دارد.
پیش از این ، مقایسه نتایج روشهای مختلف ارزیابی برند تجاری دشوار بود، زیرا عدم وجود استانداردهای کلی برای ارزیابی نام تجاری منجر به نتایج بسیار متفاوت در ارزیابیها میشد. این امر منجر به نا امنی در بخشهایی از شرکتها شد که اغلب از شرکت در روند ارزیابی نام تجاری بیزار بودند. استانداردهای ارزیابی نام تجاری در ISO 10668 برای حل این مشکل ایجاد شد و ارزش گذاری نام تجاری را به عنوان یک شرکت محترم در مورد بررسی قرار داد.
این استاندارد تمام سازمانهایی را که ارزیابی نام تجاری را انجام میدهند قادر میسازد تا مشتریان را جذب کنند، در مشتری اطمینان خاطر ایجاد کنند، رهبری بازار را داشته باشند و مزیت رقابتی ایجاد کنند. استانداردها نقش مهمی را در ایجاد اعتماد به نفس سازمانی ایفا میکنند. دلیل دیگر اهمیت ارزش گذاری نام تجاری این است که اثبات مالی محکمی از ارزش یک برند برای یک کسب و کار ارائه میکند که برای طیف گستردهای از اهداف تجاری ضروری است.
کاربرد استاندارد ارزش گذاری برند در سازمان چیست؟
گواهینامه ایزو 10668 برای ارزیابی پولی نام تجاری و برای تمام اهداف زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
- برنامه ریزی توسعه برند
- حسابداری و گزارشگری مالی
- ورشکستگی و انحلال
- برنامه ریزی مالیاتی و انطباق
- امور مالی شرکت و جذب سرمایه
- مجوز و مذاکره سرمایه گذاری مشترک
- اطلاعات مدیریت و گزارشگری داخلی
- برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند
- تعیین بودجه برند و بازاریابی
- حمایت از دعاوی و حل اختلافات
- تجزیه و تحلیل معماری نام تجاری
- الزامات اصلی استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸
- دامنه
- شرایط و تعاریف
- الزامات عمومی
- الزامات خاص
- روشهای ارزش گذاری
- ورودیهای ارزیابی ضروری
- گزارش
- استقلال
- روشهای اندازه گیری ارزش برند
- سه روش کلی شناخته شده برای اندازه گیری ارزش برند وجود دارد:
- درآمد
- بازار
- هزینه
“درآمد” : رویکرد درآمد، ارزش نام تجاری را با ارجاع به ارزش فعلی مزایای اقتصادی که انتظار میرود در طول عمر اقتصادی مفید برند برآورده شود، اندازه گیری میکند. مراحل استفاده از روش درآمد عبارتند از : برآورد ، جریانهای نقدی پس از مالیات مربوط به دارایی نسبت به عمر مفید اقتصادی آن باقی مانده است، و تبدیل آنها به ارزش فعلی از طریق تخفیف با نرخ انحصاری مناسب.
“بازار”: روش بازار، ارزش را بر اساس آنچه که سایر خریداران در بازار برای داراییهایی که میتوانند به طور منطقی با ارزشهایی که در نظر گرفته میشوند، پرداخت کنند تعریف میکند.
“هزینه”: رویکرد هزینه ، ارزش یک برند را بر اساس هزینههای سرمایه گذاری در ساختن یک نام تجاری یا هزینههای جایگزینی یا باز تعریف آن اندازه گیری میکند. هزینه واقعی سرمایه گذاری شده برای برند شامل تمام هزینههای صرف شده برای ساخت و نگهداری نام تجاری تا تاریخ ایجاد ارزش برای برند میشود. هزینه جایگزینی برند، شامل هزینه ساخت یک برند مشابه است.
متن استاندارد ایزو 10668
متن این استاندارد یک متن فنی و تخصصی در خصوص الزامات اتساندارد ایزو 10688 است که شامل مقدمه، مفاهیم و تعاریف، الزامات، رویکردها و روشهای ارزشگذاری برند، ارزیابی دادهها و مفروضات، گزارشگیری و مستندسازی فرآیندها و منابع است. متن انگلیسی این استاندارد توسط سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) منتشر شده و میتوانید آن را از سایت رسمی ISO یا از نمایندگان مجاز آن دریافت کنید. متن فارسی ترجمه شده استاندارد ایزو 10688 را میتوانید از طریثق لینک زیر دریافت نمایید.
مراحل اخذ ایزو 10668
اخذ ایزو 10668 یک فرایند چند مرحله ای است و همانند هر استاندارد دیگر باید یک به یک در برنامه کاری سازمان تا اخذ این استاندارد قرار گیرد. این مراحل به ترتیب عبارتند از:
- انتخاب یک موسسه معتبر و مجاز برای ارزیابی و صدور گواهینامه
- تهیه و ارایه مستندات و اطلاعات مربوط به برند و فعالیتهای سازمان
- انجام بازدید و بررسی توسط کارشناسان موسسه انتخابی
- انجام ارزشگذاری برند بر اساس استاندارد ایزو 10668 و روشهای مناسب
- تهیه و ارایه گزارش ارزشگذاری برند و نتایج آن
- صدور گواهی ایزو 10668 در صورت رعایت الزامات استاندارد
- حفظ و بهروز رسانی ارزشگذاری برند و گواهی استاندارد
از مزایای اخذ گواهینامه ایزو از شرکت سیستم کاران :
- پیاده سازی رایگان
- مشاوره تلفنی و حضوری
- سرعت در کار سازی
- صدور گواهی نامه ایزو فوری
- پرداخت کمترین هزینه جهت صدور گواهینامه ایزو
- صدور فوری گواهینامه ایزو
- گرفتن مشاوره از مشاورین فوق حرفه ای در زمینه صدور گواهینامههای ایزو
- پشتیبانی 24 ساعته
- استفاده از تجربیات متخصصین ایزو
- جذب مشتری و افزایش مشتری و در نتیجه رشد کسب و کار
” جهت اخذ ISO 10668 ” دریافت ISO 10668 صدور ISO 10668 میتوانید از طریق مرکز مشاور سیستمکاران اقدام نمایید. سیستم کاران برترین مرکز اخذ ایزو 10668،دریافت ISO 10668 صدور ایزو 10668 در کشور با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان رتبه یک شرکتهای مشاور مدیریت و واحد برتر فتی مهندسی در کل کشور انتخاب شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر با شمارههای 79165-021 تماس حاصل فرمایید. منتظر شنیدن صدای گرم شما هستیم .