گواهینامه ایزو 10001 چیست؟

گواهینامه ایزو 10001

گواهینامه ایزو 10001 چیست؟

گواهینامه ایزو 10001 خدماتی که یک سازمان یا شرکت در مور­­­د  رفتار خود به مشتریان ارائه  میکند را تضمین میکند. این گواهی دارای قوانینی برای هر سازمان گواهی شده است، بدون در نظر گرفتن نوع فعالیت یا ابعاد تجاری آن شرکت یا سازمان، حتی محصولات و خدماتی که ارائه می‌کند. از جمله سازمان‌ هایی که کدهای رفتار رضایت مشتری را برای استفاده توسط سایر سازمان‌ ها، به منظور افزایش رضایت مشتری طراحی می‌کنند.

سازمان ایزو برای نظارت بر “سیستم مدیریت کیفیت” سازمان های گواهی شده، کد های رفتاری را تعریف میکنند تا میزان رضایت مشتری را در مورد اجناس خریداری شده، خدمات که برای استفاده ی شخصی یا خانگی خریداری می شود، تعریف می کنند. هدف از تعریف و استفاده از مفاد مرتبط برای افزایش رضایت مشتریان می باشد. دقت کنید که در سراسر گواهی ایزو، عبارات “محصول” و “خدمات” به خروجی ها و استاندارد های یک سازمان اشاره دارد که برای مشتریان در نظر گرفته شده اند و یا مورد نیاز آنها است. پیوست C به طور خاص برای مشاغل کوچک راهنمایی می کند.

“گواهینامه ایزو 10001″قواعد رفتار رضایت مشتریان و محتوای اصلی را تنطیم نخواهد کرد، همچنین به انواع دیگر آیین‌ نامه‌های رفتاری، مانند مواردی که به تعامل میان  شرکت ها و سازمان و کارمندان آن، یا بین سازمان و تامین‌ کنندگان آن سازمان مربوط خواهد شد، استانداری یا کدی جهت پیگیری نظارت تعریف نمی کند.

چرا ISO 10001 برای کسب و کار شما مهم است؟

“گواهینامه ایزو 10001″برای تعیین نیازها و انتظارات مشتری، همچنین اثربخشی مثبت روی روابط مشتریان با سازمان گواهی شده و کاهش شکایات مشتری ارائه می دهد. این کد ها و نظارت ها فقط برای مشتریان خارجی قابل اجرا و پیگیری است و می تواند توسط هر سازمانی بدون توجه به صنعت مورد استفاده قرار گیرد. ISO 10001 همچنین شامل نمونه هایی از آیین نامه های رفتاری (پیوست A) است و دستورالعمل های خاصی را برای مشاغل کوچک ارائه می دهد (ضمیمه C).

مزایای ISO 10001

  • حفظ مشتری از مهم ترین اهداف گواهینامه ایزو 10001 است.
  • حفظ شهرت برند
  • بهره وری عملیاتی و بازدهی بهتر و بیشتر
  • ارتباطات و روابط داخلی بهبود یافته
  • افزایش رضایت مشتریان
  • انعطاف پذیری
  • پیشرفت متداوم در زمینه کیفیت و ارئه محصولات یا خدمات شرکت یا سازمان گواهی شده

سازمان ایزو چیست؟

در ابتدا باید گفت که ISO مخفف نیست. این کلمه ای است که از یونانی isos به معنای “برابر” مشتق شده است که ریشه پیشوند iso است که در مجموعه ای از اصطلاحات مانند ایزو متریک (با اندازه یا ابعاد مساوی) و ایزو نومی (برابری قوانین) یا افراد در برابر قانون. ایزو جانشین فدراسیون جهانی انجمن های استاندارد ملی (ISA) است که از سال 1928 تا 1942 فعالیت می کرد. ISO یا همان سازمان جهانی استاندارد؛ سازمانی غیر دولتی و بین المللی است که معیار های استانداردهای جهانی را برای سازمان ها و شرکت ها معین می کند.

ابن سازمان یک فدراسیون جهانی از سازمان های استاندارد ملی (سازمان ها یا زیر مجموعه هایی که با تعداد 160 کشور، عضو ایزو هستند) در سراسر جهان می باشد. هر نهاد در سازمان ایزو نماینده یک کشور است. اعضای ISO سازمان‌ های استاندارد ملی هستند که در توسعه و ارتقای استانداردهای بین‌المللی برای فناوری، فرآیندهای آزمایش علمی، شرایط کاری، مسائل اجتماعی و موارد دیگر همکاری می‌کنند. ISO و اعضای آن سپس اسنادی را که جزئیات این استانداردها را نشان می دهند می فروشند.

رسیدگی و تعین “استانداردهای بین المللی” معمولاً از طریق کمیته های فنی سازمان صورت میگیرد. هر ارگان عضو علاقه مند به موضوعی که کمیته فنی برای آن تشکیل شده است حق دارد در آن کمیته نماینده داشته باشد. سازمان های چهانی و بین المللی اعم از سازمان های غیردولتی و دولتی در ارتباط با ایزو نیز در این کار شرکت می کنند. ISO با کمیسیون بین المللی الکترو تکنیکی (IEC) در مورد تمامی مسائل و موارد استانداردسازی الکترو تکنیکی و دیجیتالی همکاری نزدیک دارند. IEC با سایر نهادهای استاندارد از جمله ISO، اتحادیه بین المللی مخابرات و IEEE همکاری می کند.

روش های مورد استفاده قرار گرفته برای توسعه گواهینامه ایزو 10001 ؛ و روش‌هایی که برای نگهداری مازاد از این سند در نظر گرفته شده‌ است، در دستورالعمل‌های ISO/IEC، قسمت 1 توضیح داده شده‌اند. الخصوص معیارهای تأیید شده مختلف و مورد نیاز برای انواع گواهی ISO باید مورد توجه قرار گیرند. این سند مطابق با قوانین ویرایشی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 2 تهیه شده است. نام تجاری مورد استفاده در ارائه گواهینامه های ایزو، اطلاعاتی است که برای راحتی کاربران مبرهن میشود اما این موضوغ به منزله تایید نمی باشد. برای توضیح در مورد ماهیت داوطلبانه استانداردها، معنای اصطلاحات و عبارات خاص ISO مربوط به ارزیابی انطباق، و همچنین اطلاعات مربوط به پایبندی ISO به اصول سازمان تجارت جهانی (WTO) در موانع فنی تجارت (TBT) را ببینید.

گواهینامه ISO چیست؟

گواهینامه های استانداردهای ISO، در واقع تضمین می کند که یک سرویس، محصول یا سیستم شرکت گواهی شده الزامات استاندارد را رعایت می کند و کاملا پاسخگو در قبال خدمات و محصولات فروخته شده، فعالیت های سازمانی یا مبادلات خود است. در حالی که ISO استانداردها را توسعه می دهد، نهادهای صدور گواهی شخص ثالث مطابقت با آن استانداردها را تأیید می کنند. گواهینامه ایزو 10001 نیز تضمین میکند که سازمان گواهی شده در قبال مشتریان دارای مسئولیت می باشد.

استانداردهای محبوب ISO چیست؟

برخی از محبوب ترین استانداردهای ISO عبارتند از:

“ISO/IEC 27000 یک استاندارده امنیتی است که دارای یک پروسه ی شش مرحله ای برای رشد و توسعه ی سیاست های اجرایی و فرآیندهای امنیت اطلاعات تعریف می کنند.”

“ISO/IEC 17799 بیش از 100استاندارد مدیریت امنیتی را برای تداوم کسب و کار، کنترل دسترسی، مدیریت دارایی و موارد دیگر مشخص می کند.”

“ISO/IEC 20000. این استاندارد ISO یک مشخصات فنی ایجاد می کند و بهترین شیوه ها را برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات تدوین می کند.”

کلام آخر

در یک بازار جهانی، انطباق با استانداردهای بین المللی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا با موفقیت رقابت کنند. با این نکات در مورد آمادگی برای صدور گواهینامه ISO 9001، نحوه دریافت گواهینامه سازمان خود را بیابید. همچین اگر به دنبال کسب گواهینامه ایزو 10001 هستید کافی است با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *