مدیریت بحران چیست؟

مدیریت بحران

مدیریت بحران چیست؟

مدیریت مدیریت بحران چیست؟ کجاها کاربرد دارد؟ در چه مواقعی باید از این مدیریت استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

فرآیند رسیدگی به یک بحران و مشکل به گونه ای که آسیب را به حداقل برساند و به سازمان اجازه دهد تا به سرعت بهبود یابد مدیریت بحران نامیده میشود. این مدیریت شامل برخورد با بحران ها به گونه ای است که آسیب را به حداقل می رساند و سازمان آسیب دیده را قادر می سازد تا به سرعت بهبود یابد. برخورد مناسب با یک بحران می تواند به ویژه برای روابط عمومی یک شرکت مهم باشد. بحران ها به شکل های مختلفی بروز میکنند و توصیه می شود که یک شرکت از قبل با برنامه مدیریت بحران آماده شود.

فرآیند مدیریت بحران یکی از زیر شاخه های گواهینامه ایزو 22320 (مدیریت بحران و حوادث) به حساب می آید. شما عزیزان میتوانید جهت اخذ گواهینامه ایزو مدیریت بحران و حوادث با تیم سیستم کاران تماس بگیرید.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 22320 با شرکت سیستم کاران

“جهت اخذ گواهینامه ایزو 22320” میتوانید از مجموعه مشاوره سیستم کاران مشاوره رایگان بگیرید. تیم سیستم کاران آماده صدور گواهینامه ایزو معتبر برای شما مشتریان عزیز بوده و میتوانید فرایند گرفتن ایزو 22320 خود را به ما بسپارید.

انواع بحران و مدیریت بحران

به طور کلی چندین نوع بحران وجود دارد که با در نظر گرفتن مدیریت بحران نیاز به توجه جدی دارند:

  1. بحران بلایای تصادفی

بلایای تصادفی به بلایا و اتفاقاتی گفته می شود که به طور غیر عمدی و به دلایل انسانی اتفاق می افتد. آتش سوزی یکی از مصادیق بلایای تصادفی است که می تواند نیروی کار را تحت تاثیر قرار دهد و خسارات زیادی به کل سازمان وارد کند. به ویژه در زمینه هایی مانند معدن و ساخت و ساز که مستلزم کار فیزیکی و بهره برداری از ماشین آلات بزرگ است، حوادث شدیدی که ممکن است برای نیروی کار در انجام وظایفشان رخ دهد، می تواند عواقب جدی را به دنبال داشته باشد.

  1.  بحران بلایای طبیعی

بلاهای طبیعی عموماً بحران‌ های زیست‌ محیطی هستند که پیشگیری از آن فراتر از توانایی انسان است. مانند: زلزله، گردباد و سیل و…که اینها نمونه هایی از بلایای طبیعی هستند.

  1. بحران بلایای فناوری

اکثریت شرکت ها دریک سازمان به هر طریقی که میشود فناوری را در برمی گیرند. در برخی موارد، یک اختلال جزئی در ساختار فناوری یک شرکت می تواند باعث توقف تمام عملیات شود. برخی از بحران های فناوری ممکن است به طور تصادفی رخ دهند، درحالی که برخی دیگر می توانند به طور مخرب ایجاد شوند.

اخذ گواهینامه ایزو، دریافت گواهینامه ایزو فوری با سیستم کاران

جهت اطلاع از شرایط مدیریت عملیات کلیک کنید.

خدمات سیستم کاران در زمینه دریافت ایزو معتبر و فوری،‌ مشاوره ایزو رایگان، اخذ ایزو برای شغلهای مختلف است که منجر به گرفتن ایزو و دریافت ایزو معتبر میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو می‌توانید از طریق شماره ‌79165-021 با ما در تماس باشید. کارشناسان حرفه ای و خبره ما آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند .

لازم به ذکر است یادآوری کنیم که شما عزیزان میتوانید هر کدام از استانداردهای ایزو یی که مد نظرتان است را از ما بخواهید، در کمترین زمان ممکن گواهینامه خود را دریافت خواهید کرد.

انواع بحران و مدیریت بحران

نمونه هایی از بلایای فناوری :

  • بحران بد خواهی : حمله فناوری جنایی توسط مخالفان؛ کارکنان متخاصم با اهداف سوء برای بی ثبات کردن سازمان
  • بحران جرایم سایبری : جرم سرقت عمدی توسط فناوری
  • حملات ویروسی بحرانی : تصادفی یا آلوده
  1.  بحران تضاد منافع

مدیریت بحرانی که شامل تضاد منافع است میتواند بسیار دشوار باشد، زیرا عوامل سیاسی را در بر می گیرد. این یک راهنمای گام به گام خاص ارائه نمی کند، زیرا چنین بحران هایی هر بار که اتفاق می افتند ماهیت منحصر به فرد دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که بهترین شیوه ها و استراتژی هایی که بتوان آنها را اجرا کرد وجود ندارد. برخی از رویدادهایی که تحت بحران تعارض منافع قرار میگیرند عبارتند از:

  • (شایعات) : اخبار نادرست در مورد یک سازمان و محصولات آن. به عنوان مثال انتشار شایعاتی مبنی بر آلوده یا معیوب بودن محصولات یک سازمان خاص است. اخبار بد به سرعت منتشر می شود و هنگامی که چنین شایعه ای شروع می شود، ممکن است نیاز به اجرای استراتژی های فشرده روابط عمومی برای آرام کردن آتش باشد. چنین شایعه ای می تواند یک سازمان را به طور کامل نابود کند. بنابراین، در این موارد، شرکت ها می توانند مبالغ قابل توجهی را برای تمیز نگه داشتن تصویر خود هزینه کنند.
  • (دستکاری محصول) : مخالفان میتوانند محصولات یک شرکت رقیب رادر حجم خریداری کنند، آنها را دستکاری کنند و سپس آنها را در بازار عرضه کنند. این نوع استراتژی بین رقبای اتفاق می افتد. یکی از نمونه های دستکاری محصول در سال 1993 برای شرکت پپسی اتفاق افتاد، زمانی که ادعاهایی مبنی بر یافتن سرنگ در قوطی های پپسی رژیمی وجود داشت. پس از تحقیقات کامل و دستگیری مجرمان، شرکت پپسی مجبور شد کمپین شدیدی را برای بازگرداندن اعتماد عمومی به شرکت انجام دهد و در این راستا هزینه بسیار زیادی کرد تا دوباره اعتماد مردم را به دست آورد.

(شکار سران یک سازمان) : شکار غیر قانونی مدیران ارشد یا کارکنان مدیریت ارشد ممکن است بین شرکت هایی اتفاق بیفتد که در رقابت گردن به گردن هستند. رقابت تجاری دلیل اصلی این نوع بحران است.

“اجرای استاندارد ISO 22320 در سازمان میتواند باعث توسعه راه حل و همچنین نو آوری برای حل مشکلات در مواقع بحرانی شود.”

“مدیریت بحران” به شناسایی یک تهدید برای یک سازمان و ذینفعان آن به منظور ارائه یک واکنش موثر به آن اشاره دارد. حتی کسب‌ و کارهایی که به بهترین شکل مدیریت می‌ شوند ممکن است تحت تأثیر بحران ناشی از رویدادهای خارجی یا داخلی قرار بگیرند. مدیریت بحران استراتژی پیش‌ بینی بحران‌ ها در سطح شرکت و برنامه‌ ریزی نحوه برخورد مؤثر با آن است. مدیریت بحران با تحلیل ریسک آغاز می شود، با این حال، نباید با مدیریت ریسک اشتباه گرفته شود.

شما عزیزان میتوانید به راحتی هرچه تمام تر و خیلی سریع از طریق سیستم کاران گواهینامه ایزو مد نظرتان را دریافت کنید. فقط با یک تماس با کارشناسان خبره ما میتوانید هرگونه گواهینامه ایزویی که مد نظرتان است را دریافت کنید. پشتیبان های ما 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. همراه ما باشید.

انواع دیگر بحران‌ ها عبارتند از خشونت نیروی کار و بحران ‌های رویارویی کارکنان مانند تحریم، آهسته ‌روی، اعتصاب و تحصن با هدف «پیچاندن بازو» سازمان برای برآورده کردن خواسته‌ ها. اینها تعدادی از مشکلات پیش بینی نشده بسیاری است که یک شرکت می تواند با آن مواجه شود. در همه موارد، تمرکز بر حل مسئله و معرفی ابزارهای ساختار یافته برای جلوگیری از وقوع آینده خواهد بود.

 

در هر سازمانی، چه کوچک و چه بزرگ، حتماً مشکلات یا خطراتی رخ میدهد که میتواند عملکرد روان را مختل کند یا بر آن تأثیر منفی بگذارد. خطرات سازمانی که می توانند به طور غیر منتظره و شدید رخ دهند، می توانند آسیب های زیادی را به نیروی کار یا ذینفعان آن وارد کنند. چنین اتفاقاتی را می توان به عنوان بحران تعریف کرد و مدیریت آنها با کارآمدی و درایت ضروری است.

علل های یک بحران

فرآیند مورد استفاده در مقابله با بحران میتواند به چگونگی ایجاد یک وضعیت اضطراری خاص بستگی داشته باشد. دو راه اصلی برای وقوع یک فاجعه وجود دارد – یک بحران ناگهانی یا یک بحران دود.

بحران ناگهانی

  1. بحران ناگهانی

“بحران های ناگهانی “غیر قابل کنترل هستند. آنها اتفاق می‌ افتند و ذینفعان سازمان را غافلگیر می‌ کنند. بهترین نمونه بحران های ناگهانی، بلایای طبیعی هستند که به طور غیر منتظره و بدون هشدار رخ می دهند.

  1. بحران دود

درست مانند یک آتش سوزی،”بحران های دود کننده ” به آرامی و بی سروصدا و با اندک یا بدون سیگنال شروع می شوند. آنها در مراحل مختلف حرکت می کنند، و هر مرحله باید قبل از تبدیل شدن به یک بحران بزرگتر و در نهایت تبدیل به یک فاجعه بزرگ، مهار و به موقع با آن مقابله شود. نمونه ‌ای از چنین بحران‌ هایی رفتار کاری سمی است که درنهایت منجر به خراب کردن فرهنگ کل شرکت می‌شود.

طرح مدیریت بحران

برای مقابله با هر بحرانی که در پیش است، باید از یک فرآیند و برنامه مناسب برای “مدیریت موثر بحران” استفاده کرد. طرح مدیریت بحران طرحی مستند از فرآیندی که باید برای سازمان در پاسخگویی مؤثر به بحران دنبال شود.

“برنامه‌ ریزی مدیریت بحران” عمدتاً بر ساخت زیر ساخت‌هایی متمرکز خواهد بود که به شرکت در نفی ریسک ‌های احتمالی و نحوه واکنش به بحران ‌ها در صورت وقوع کمک می‌ کند. هم چنین نیروی کار سازمان و تیم مدیریت بحران را در آزمایش روش ها و آموزش منظم داخلی در مورد فرآیندها درگیر می کند.

دستورالعمل هایی برای ایجاد یک برنامه های مدیریت بحران خوب :

  • فردی را از نیروی کار خود شناسایی کنید تا نقش “مدیریت بحران” را به عنوان مدیر بر عهده بگیرد یا می توانید از یک مدیر بحران حرفه ای استفاده کنید که میتواند در برنامه ریزی فرآیندهای مدیریت بحران به شما کمک کند.
  • دوره های آموزشی مکرر و تجدید دوره های “مدیریت بحران” را آغاز کنید. تمرین ‌ها و عملیات‌ های تمرینی باید مکرراً انجام شود تا ذینفعان را با طراوت در واکنش ‌های اضطراری به بحران حفظ کند.
  • یک تیم بحران تشکیل دهید تا تحت رهبری یک” مدیر بحران” کار کند. وقتی یک بحران رخ میدهد، این تیم است که باید بتواند به سرعت پاسخ دهد. کهنه‌ کار از چندین جلسه آموزشی و تمرین برای چنین اتفاقاتی، انتظار می ‌رود که در خط مقدم هدایت سایر ذینفعان در مورد اینکه چه کاری انجام دهند و کجا جمع شوند برای جلوگیری از آسیب بیشتر باشد.
  • برنامه ریزی واکنشها و فرآیندهای مدیریت بحران برای بحران های احتمالی مختلف به شدت توصیه می شود. برای رسیدگی به بحران های مختلف، چندین رویکرد و فرآیند لازم است.
  • سیستم ‌هایی را راه ‌اندازی کنید که می ‌توانند به‌ طور مؤثری سیگنال‌ های بحران ‌های قابل پیش ‌بینی را به ‌اندازه کافی زودرس یا تشخیص دهند تا قبل از اینکه از کنترل خارج شود، با آن مقابله کنند. نمونه‌ هایی از این سیستم ‌ها آشکار سازهای دود هستند که می ‌توانند آتش‌ سوزی احتمالی را مدت‌ ها قبل از اینکه از کنترل خارج شوند، تشخیص دهند.
  • فهرستی از افراد کلیدی درصورت بروز بحران و اطلاعات تماس آنها را ارائه دهید. اطلاعات تماس باید در جایی نمایش داده شود که هر کسی بتواند آن را ببیند و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد.
  • فردی حرفه ای را شناسایی کنید تا در صورت وقوع بحران فوراً به او اطلاع داده شود. به غیر از یک مدیر بحران، باید یک فرد هماهنگ کننده در بین کارکنان وجود داشته باشد که اخبار دست اول درمورد یک بحران در حال وقوع را داشته باشد. این باید فردی باشد که در طول هر بحران مشکوکی بتواند توسط همکارانش با اطلاعات حیاتی اعتماد کند.
  • یک نقطه مرکزی که درآن کارکنان می توانند جمع شوند و نقاط خروجی برای استفاده در مواقع بحران را شناسایی کنید. درهای خروج اضطراری با سهولت باز شدن باید به خوبی برچسب گذاری شوند و محل تجمع مرکزی اضطراری نیز شناسایی و به درستی برچسب گذاری شود.
  • آزمایش منظم فرآیند مدیریت بحران و تجهیزات اضطراری و به روز رسانی مکرر یا درصورت نیاز.

انواع بحران ها

انواع بحران ها از دیدگاهی دیگر:

بحران طبیعی

  • آشفتگی در محیط و طبیعت منجر به بحران طبیعی می شود.
  • چنین رویداد هایی عموماً خارج از کنترل انسان است.
  • گردباد ها، زمین لرزه ها، طوفان ها، رانش زمین، سونامی، سیل، خشک سالی همگی منجر به بلایای طبیعی می شوند.

بحران تکنولوژیک

  • بحران فناوری در نتیجه شکست در فناوری به وجود می آید. مشکلات در سیستم های کلی منجر به بحران تکنولوژیکی می شود.
  • خرابی ماشین، نرم افزار خراب و غیره منجر به بحران تکنولوژیکی می شود.

بحران تقابل

  • بحران‌ های رویارویی زمانی به وجود می ‌آیند که کارمندان بین خود دعوا کنند. افراد با یکدیگر توافق ندارند و در نهایت به اقدامات غیرمولد مانند تحریم، اعتصاب برای مدت نامحدود و غیره وابسته هستند.
  • در چنین نوع بحرانی، کارکنان از ما فوق سرپیچی می کنند. به آنها اولتیماتوم بدهد و آنها را مجبور به پذیرش خواسته هایشان کند.
  • اختلافات داخلی، ارتباط ناکارآمد و عدم هماهنگی باعث بروز بحران رویارویی می شود.

بحران بدخواهی

  • سازمان ها زمانی با بحران بدخواهی مواجه می شوند که برخی از کارکنان بد نام به کمک فعالیت های مجرمانه و اقدامات افراطی برای تحقق خواسته های خود دست می زنند.
  • اعمالی مانند ربودن مقامات شرکت، شایعات نادرست همگی منجر به بحران بدخواهی می شود.

بحران تخلفات سازمانی

  • بحران‌ های تخلفات سازمانی زمانی به وجود می‌آید که مدیریت تصمیمات خاصی را با آگاهی از پیامد های زیان بار آن برای ذینفعان و طرف‌ های خارجی اتخاذ می‌کند.
  • در چنین مواردی، ما فوق اثرات بعدی استراتژی ها را نادیده می گیرند و همان را برای نتایج سریع اجرا می کنند.

بحران تخلفات سازمانی را می توان به سه نوع زیر طبقه بندی کرد:

  1. بحران ارزش‌ های مدیریتی منحرف

بحران ارزش ‌های مدیریتی منحرف زمانی به وجود می‌آید که مدیریت از رشد کوتاه‌ مدت حمایت می‌ کند و مسائل گسترده ‌تر را نادیده می‌ گیرد.

  1. بحران فریب

وقتی مدیریت عمدا داده ها و اطلاعات را دستکاری می کند، سازمان ها با بحران فریب مواجه می شوند. مدیریت به مشتریان وعده های جعلی و تعهدات نادرست می دهد. انتقال اطلاعات اشتباه در مورد سازمان و محصولات منجر به بحران فریب می شود.

  1. بحران سوء رفتار مدیریت

سازمان ها زمانی که مدیریت در اعمال غیرقانونی عمدی مانند دریافت رشوه، انتقال اطلاعات محرمانه و غیره افراط می کند، با بحران سوء رفتار مدیریت مواجه می شوند.

بحران ناشی از خشونت در محل کار

  • چنین نوع بحران زمانی به وجود می آید که کارمندان به اعمال خشونت آمیز مانند ضرب و شتم کارمندان، مافوق در محل خود دفتر دچار می شوند.

بحران به دلیل شایعات

  • انتشار شایعات نادرست درمورد سازمان و برند منجر به بحران می شود. کارمندان نباید چیزی را منتشر کنند که وجهه سازمان آنها را خدشه دار کند.

ورشکستگی

  • همچنین زمانی که سازمان ها نتوانند به طلبکاران و سایر طرف ها پرداخت کنند، بحران ایجاد می شود.
  • کمبود بودجه منجر به بحران می شود.

بحران ناشی از عوامل طبیعی

  • اختلال در محیط و طبیعت مانند طوفان، آتشفشان، طوفان، سیل. خشکسالی، زلزله و غیره منجر به بحران می شود.

بحران ناگهانی

  • همانطور که از نام آن پیداست، چنین موقعیتهایی به طور ناگهانی و در یک اطلاعیه بسیار کوتاه به وجود می آیند.
  • مدیران سیگنال های هشدار دریافت نمیکنند و چنین وضعیتی در بیشتر موارد خارج از کنترل هر کسی است.

بحران در حال دود شدن

  • غفلت از مسائل جزئی در ابتدا منجر به دود شدن بحران می شود.
  • مدیران اغلب می توانند بحران را پیش بینی کنند، اما نباید آن را نادیده بگیرند و منتظر باشند تا شخص دیگری اقدامی انجام دهد.
  • فوراً به کارکنان هشدار دهید تا از چنین وضعیتی جلوگیری کنند.

مقاله مرتبط : زنجیره ارزش چیست ؟

فرآیند مدیریت بحران

فرآیند مدیریت بحران بسیار فراتر از مدیریت خود بحران است   اگرچه این مهم ترین بخش است. با ما همراه باشید تا مراحل اولیه در فرآیند مدیریت بحران را باز کنیم تا تیم شما و رهبران بحران بتوانند به بهترین شکل آماده شوند.

  1. مرحله قبل از بحران

بخش اول “مدیریت بحران” ، پیشگیری از هر گونه بحران احتمالی است. این شامل ایجاد یک برنامه مدیریت بحران (که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد)، استخدام و آموزش تیم مدیریت بحران شما (ما بعداً به این موضوع نیز می پردازیم)، و تمرینات تمرینی برای اجرای برنامه شما انجام می شود.

قسمت دیگری از این مرحله، تهیه یک پیش‌نویس پیامهای ارتباطی بحرانی است که ممکن است مجبور باشید در مواقع بحران ارسال کنید. پیش نویسی این پیامها باعث صرفه‌ جویی در زمان است.مثل زمانی که یک موقعیت اضطراری واقعا اتفاق می‌افتد.

  1. مرحله مدیریت بحران و واکنش

گام دوم در فرآیند “مدیریت بحران” احتمالا همان چیزی است که هنگام فکر کردن به مدیریت بحران در نظر میگیرید. فرآیند برخورد و واکنش به مراحل مختلف بحران .این مرحله زمانی است که برنامه مدیریت بحران شما عملی می شود. پیام‌ های اولیه مدیریت بحران منتشر می‌شود، با کارکنان و ذینفعان تماس گرفته می‌شود و ایمنی عمومی و شرکت در اولویت قرار می‌گیرد (بیش از حد معمول).

  1. مرحله پس از بحران

زمانی که یک بحران از بین میرود یا فروکش می کند، کار “مدیریت بحران” شما به سختی تمام می شود. ضروری است که با کارمندان، مشتریان و ذینفعان خود در تماس باشید و برای پاسخ به سوالات در دسترس باشید. همچنین ارسال به‌ روزرسانی‌های فعالانه به این طرف ‌ها بهترین روش است.

و در آخر، با تیم”مدیریت بحران” خود کار کنید تا برنامه مدیریت بحران خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید که چگونه در یک موقعیت اضطراری واقعی انجام شده است. ارتباطات بحران شما چگونه عمل کرد؟ آیا مخاطبان شما سؤال یا نگرانی طولانی مدتی داشتند که از پاسخ دادن به آن غفلت کرده اید؟ هر درسی را که می آموزید در فرآیند مدیریت بحران خود برای برنامه ریزی آینده ادغام کنید.

درک مدیریت بحران

درک مدیریت بحران

به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن رویدادهای جهانی، بسیاری از سازمان‌های مدرن سعی می‌کنند بحران‌های بالقوه را قبل از وقوع شناسایی کنند تا برنامه‌ هایی برای مقابله با آن ترسیم کنند. وقتی و در صورت بروز بحران، سازمان باید بتواند مسیر خود را به شدت تغییر دهد تا بقا یابد.

می توان انتظار داشت که بحران COVID-19 که در اوایل سال 2020 آغاز شد به یک نمونه کتاب درسی مدیریت بحران تبدیل شود. کسب و کارها در سراسر جهان مجبور شدند درهای خود را ببندند. میلیون ها کارمند به خانه فرستاده شدند. خدمات ضروری برای عملکرد مشکل داشتند. تاریخ قضاوت خواهد کرد که قدرت‌ها چقدر در مهارت‌های مدیریت بحران خود مؤثر بوده‌اند.

هر کسب و کاری، بزرگ یا کوچک، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که برعملکرد عادی آن تأثیر منفی بگذارد. یک بحران می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. آتش سوزی در دفتر، مرگ مدیر عامل، حمله تروریستی، نقض داده ها، یا یک فاجعه طبیعی می تواند منجر به هزینه های ملموس و نامشهود برای یک شرکت از نظر فروش از دست رفته، آسیب به شهرت شود. و کاهش درآمد به همراه داشته باشد.

کسب‌ و کارهایی که در صورت بروز حوادث غیر مترقبه، یک برنامه تداوم اجرا می‌کنند، می‌توانند اثرات یک رویداد منفی را کاهش دهند. فرآیند اجرای طرح تداوم کسب و کار در صورت بروز بحران به عنوان مدیریت بحران شناخته می شود.

اکثر شرکت ها با انجام تجزیه و تحلیل ریسک در عملیات خود شروع می کنند. تجزیه و تحلیل ریسک فرآیند شناسایی حوادث نامطلوب که ممکن است رخ دهد و تخمین احتمال وقوع آنها است. با اجرای شبیه‌ سازی‌ ها و متغیرهای تصادفی با مدل ‌های ریسک، مانند جداول سناریو، یک مدیر ریسک می‌تواند احتمال وقوع یک تهدید در آینده، بهترین و بدترین نتیجه و آسیبی که شرکت در صورت وقوع این تهدید متحمل خواهد شد را ارزیابی کند.

پوشش مدیریت بحران

پوشش مدیریت بحران برای کمک به یک کسب و کار طراحی شده است تا تأثیر منفی رویدادها را بر شهرت خود محدود کند. این یک قرارداد بیمه است که معمولا به عنوان بخشی از بیمه نامه ای است که خطاها و حذفیات فناوری و بیمه نامه های بیمه اموال و مسئولیت اینترنتی را پوشش می دهد.

طرح مدیریت بحران چیست؟

موضوع “طرح مدیریت بحران” یک فرآیند تثبیت شده است که یک کسب و کار هنگام برخورد با یک موقعیت اضطراری مخرب یا غیر منتظره از آن پیروی می کند. برنامه مدیریت بحران شما باید قبل از وقوع بحران تکمیل شود تا کسب و کار شما آماده استفاده از آن برای مبارزه و اصلاح هرگونه رویداد غیر منتظره باشد.

چرا یک برنامه Crisis Management ایجاد کنیم؟

به طور کلی اگر “کسب‌ و کار” شما با هر نوع بحرانی مواجه می شود و شما به یک برنامه “Crisis Management” مجهز نیستید که جزئیات نحوه برخورد با آن موقعیت را توضیح دهد، احتمالا عواقب جدی و طولانی‌ مدتی را تجربه خواهید کرد. این پیامدها ممکن است به مسائل مختلف حقوقی، عملیاتی و روابط عمومی مرتبط باشد. بسته به میزان آسیب، یک موقعیت بحرانی حتی می تواند شما را از کار بیاندازد.

با این حال، 29 درصد از شرکت هایی که از سال 2014 تا 2019 با یک بحران بزرگ مواجه شده اند، می گویند که هیچ کارمندی برای آمادگی یا واکنش در برابر بحران ندارند. در واقع، 28.9 درصد از شرکت ها نمی دانند که آیا برنامه مدیریت بحران آنها به روز است یا خیر.

از نگاهی دیگر: همه کسب و کارها باید یک برنامه “Crisis Management” داشته باشند تا برای هر رویداد برنامه ریزی نشده آماده باشند و در نتیجه از وقوع آسیب های طولانی مدت جلوگیری کنند. چهار دلیل اصلی دیگر وجود دارد که چرا باید اطمینان حاصل کنید که کسب و کارتان یک برنامه مدیریت بحران دارد.

برنامه های مدیریت بحران:

  • به شما کمک میکند شهرت عالی خود را نزد مشتریان، رقبا و رهبران صنعت در طول “بحران” و پس از آن حفظ کنید.
  • ایمنی، سلامت و رفاه همه کسانی که برای شرکت شما کار می کنند و با آن تجارت میکنند، بهبود ببخشید.
  • به عنوان یک کارفرما و شرکت به شما آرامش می دهد. برای هر موقعیتی که برایتان پیش بیاید آماده خواهید بود.
  • افزایش بهره وری در “طول بحران” و بعد از آن. همه نقش و عملکرد خود را در طول یک بحران خواهند دانست تا زمان توقف کمتر، اقدام بیشتر و حل سریع‌ تر وجود داشته باشد.

نحوه ایجاد یک برنامه مدیریت بحران

  • همه انواع بحران های ممکن را شناسایی کنید.
  • تأثیر هر نوع بحران بر کسب و کار خود را تعیین کنید.
  • اقداماتی را که باید برای حل هر نوع بحران انجام دهید در نظر بگیرید.
  • تصمیم بگیرید که چه کسی در اقداماتی که باید در هر سناریو انجام دهید، مشارکت خواهد داشت.
  • برای هر نوع بحران برنامه های حل و فصلی را تهیه کنید.
  • همه کسانی را که نیاز دارند با برنامه های شما آشنا شوند آموزش دهید.
  • برنامه های خود را به طور منظم و در صورت لزوم دوباره بررسی و به روز کنید.

امیدواریم که این مقاله آموزشی که توسط تیم سیستم کاران تهیه شده است برای شما مفید بوده و شما را در راستای ابهامات و سوالاتتون راهنمایی کرده باشد .

اخذ گواهينامه ایزو 22320 (صدور ایزو 22320  – دریافت ایزو 22320 – iso 22320)

“جهت اخذ ایزو 22320 ” ( دریافت ایزو 22320 – صدور ایزو 22320) میتوانید همين حالا از طریق سيستم كاران اقدام نمایید. سيستم كاران برترین مرکز جهت اخذ ایزو 22320 ( دریافت ایزو 22320 –دریافت  iso 22320- صدور ایزو 22320) در کشور با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت میباشد.

همين حالا با مشاورين تیم سيستم كاران تماس بگيريد تا شما عزیزان را در اين راستا همراهي كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *