مدیریت عملیات

مدیریت عملیات

مدیریت عملیات چیست؟

“مدیریت عملیات” در واقع مدیریت، شیوه های تجاری است برای به حداکثر رساندن کارایی در سازمان.به طور کلی این “مدیریت” حوزه ای از کسب و کار است که به مدیریت راه و روش تجاری برای به حداکثر رساندن کارایی در یک سازمان مربوط میشود. این موضوع شامل برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت بر فرآیندهای سازمان برای متعادل کردن درآمدها و هزینه ها و دستیابی به بالاترین سود عملیاتی ممکن است.

یک مدیر عملیات وظیفه دارد اطمینان حاصل کند که سازمان با موفقیت ورودی هایی مانند مواد، نیروی کار و فناوری را به روشی کارآمد به خروجی تبدیل میکند.

مدیریت عملیات شامل مدیریت عملیات و فرآیندهای یک سازمان است.

برخی از وظایفی که توسط مدیر عملیات انجام میشود شامل:

  • مدیریت زنجیره تامین
  • طراحی محصول
  • پیش بینی
  • کنترل کیفیت
  • مدیریت تحویل

یک “مدیر عملیات” باید دارای مهارت های سازمانی، هماهنگی و مهارت های انسانی عالی باشد و باید از فناوری آگاه باشد.

این موضوع میتواند زیر شاخه ای از گواهینامه ایزو 5S باشد که شما عزیزان میتوانید برای اخذ این گواهینامه ایزو و رشد کسب و کار خود با پشتیبانهای تیم ما تماس بگیرید و تمامی مراحل دریافت گواهینامه ایزو و اخذ استاندارد ایزو را به راحتی هرچه تمام تر انجام دهید.

مسئولیت های موجود در مدیریت عملیات

این بحث در واقع حوزه ای از کسب و کار است که شامل مدیریت عملیات یک کسب و کار برای اطمینان از کارایی در اجرای پروژه ها میشود. به این معنی که فرد مسئول بخش ملزم به انجام وظایف استراتژیک مختلف خواهد بود. برخی از توابع عبارتند از:

  • طراحی محصول

“طراحی محصول” شامل ایجاد محصولی است که به مصرف کننده نهایی فروخته میشود. این شامل تولید ایده های جدید یا گسترش ایده های فعلی در فرآیندی است که منجر به تولید محصولات جدید میشود. مسئولیت مدیر عملیات این است که اطمینان حاصل کند که محصولات فروخته شده به مصرف کنندگان نیازهای آنها را برآورده می کند و همچنین باروندهای فعلی بازار مطابقت دارد.

مصرف کنندگان بیشتر به کیفیت محصول علاقه مند هستند تا کمیت و سازمان باید سیستم هایی ایجاد کند که اطمینان حاصل شود محصولات تولید شده نیازهای مصرف کننده را برآورده میکند.

  • پیش بینی

این موضوع شامل پیش‌بینی رویدادهایی که در آینده بر اساس داده‌های گذشته رخ خواهند داد. یکی از اتفاقاتی که مدیر عملّیات ملزم به پیش بینی آن است، تقاضای مصرف کننده برای محصولات شرکت است. مدیر برای تعیین روندهای آتی در مصرف به داده های گذشته و حال در مورد جذب محصولات شرکت تکیه می کند. پیش بینی ها به شرکت کمک می کند تا از حجم محصولات مورد نیاز برای پاسخگویی به تقاضای بازار مطلع شود.

  • مدیریت زنجیره تامین

“مدیریت زنجیره تامین” شامل مدیریت فرآیند تولید از مواد خام تا محصول نهایی است. همه چیز از تولید، حمل و نقل، توزیع تا تحویل محصولات را کنترل می کند. مدیر عملیات، فرآیند زنجیره تامین را با حفظ کنترل مدیریت موجودی، فرآیند تولید، توزیع، فروش و تامین منابع تامین کنندگان برای تامین کالاهای مورد نیاز با قیمت های مناسب مدیریت می کند. مدیریت صحیح فرآیند زنجیره تامین منجر به فرآیند تولید کارآمد، هزینه های سر بار پایین و تحویل به موقع محصولات به مصرف کنندگان خواهد شد.

  • مدیریت تحویل

“مدیر عملیات” مسئول مدیریت تحویل است. مدیر از تحویل به موقع کالا به مصرف کننده اطمینان میدهد. آنها باید با مصرف کنندگان پیگیری کنند تا مطمئن شوند که کالاهای تحویل شده همان چیزی است که مصرف کنندگان سفارش داده اند و نیازهای عملکردی آنها را برآورده می کنند. اگر مشتری از محصول ناراضی باشد یا از ویژگی های خاص محصول شکایت داشته باشد، مدیر عملیات بازخورد را دریافت کرده و به بخش های مربوطه ارسال میکند.

اخذ گواهینامه ایزو، دریافت گواهینامه ایزو فوری با سیستم کاران

خدمات سیستم کاران در زمینه دریافت ایزو معتبر و فوری،‌ مشاوره ایزو رایگان، اخذ ایزو برای شغلهای مختلف است که منجر به گرفتن ایزو و دریافت ایزو معتبر میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو می‌توانید از طریق شماره ‌79165-021  با ما در تماس باشید. کارشناسان حرفه ای و خبره ما آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند .

لازم به ذکر است یاداوری کنیم که شما عزیزان میتوانید هر کدام از استانداردهای ایزو یی که مد نظرتان است را از ما بخواهید، در کمترین زمان ممکن گواهینامه خود را دریافت خواهید کرد.

زمینه سازی نقش مدیر عملیات

مدیر عملیات میتواند از صنایع فراتر رود، بنابراین عملکردهای دقیق شغلی میتواند براساس شرکتی که در آن کار می کنید متفاوت باشد. در سطح پایه، دو جریان اصلی که یک مدیر عملیات ممکن است به آن تعلق داشته باشد را میتوان به شرکت هایی با تمرکز بر تولید و تولید، یا آنهایی که خدمات ارائه میدهند، تقلیل داد.

مهارت های ایده آل یک مدیر عملیات

مهارت های ایده آل یک مدیر عملیات

بر خلاف بخش‌ های “بازاریابی یا مالی” که مدیران مسئول بخش‌های خود هستند، مدیریت عملیات یک نقش بین بخشی است که در آن مدیر مجموعه ‌ای از مسئولیت‌ ها را در رشته‌های مختلف به عهده می‌گیرد. برای موفقیت، یک مدیر عملیات باید دارای مهارت های زیر باشد:

  1.  توانایی های سازمانی

“توانایی های سازمانی “به توانایی مدیر عملیات برای تمرکز بر پروژه های مختلف بدون حواس پرتی توسط بسیاری از فرآیندها اشاره دارد. مدیر عملیات باید قادر به برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر هر پروژه تا انتها بدون از دست دادن تمرکز باشد. اگر مدیری سازماندهی نشده باشد، وظایف نا تمام روی هم انباشته می ‌شوند، اسناد مهم در این فرآیند گم می‌ شوند و بیشتر وقت صرف یافتن اسناد گمشده می‌ شود که در صورت سازماندهی مدیر می ‌توانستند به راحتی در دسترس باشند. مهارت های سازمانی خوب می تواند کارایی تولید را افزایش دهد و به مدیر کمک کند در زمان صرفه جویی کند.

  1. هماهنگی

یه “مدیر عملیات” باید با آگاهی و دانش از نحوه ادغام منابع، فعالیتها و زمان برای اطمینان از استفاده صحیح از منابع در جهت دستیابی به اهداف سازمان، هماهنگی خوبی داشته باشد. هماهنگی شامل انجام همزمان فعالیت های خاص و جا به جایی بین فعالیت ها با سهولت است. همچنین شامل برخورد با وقفه ‌ها، موانع و بحران‌ها و بازگشت مؤثر به عملکردهای معمول عادی برای جلوگیری از وقفه‌های بیشتر است.

  1. مهارت های افراد

اکثر مسئولیتهای یک “مدیر عملیات” شامل برخورد با افراد است. این بدان معنی است که آنها باید بدانند که چگونه با کارمندان، ذینفعان بیرونی و سایر اعضای مدیریت ارشد ارتباط برقرار کنند. یک مدیر عملیات باید بداند که چگونه خطوط ظریف با سایر همکاران را با دانستن نحوه برقراری ارتباط، گوش دادن و ارتباط با آنها در سطوح حرفه ای و شخصی مدیریت کند.

از آنجایی که محل کار متشکل از افرادی با فرهنگ های مختلف است، مدیر عملیات باید تحمل و درک خود را نسبت به افراد دیگر نشان دهد. همچنین مدیر باید بتواند تعارضات و اختلافات بین کارکنان و اعضای ارشد را حل و فصل کند.

  1. دانش فنی

در این عصر فناوری‌هایی که به سرعت در حال پیشرفت هستند، یک “مدیر عملیات” باید به فناوری علاقه داشته باشد تا بتواند فرآیندهایی را طراحی کند که هم کار آمد وهم با فناوری سازگار هستند. سازمان های مدرن به منظور کسب مزیت رقابتی در بازار به طور فراینده ای به فناوری وابسته میشوند.

این بدان معناست که اکثر فرآیندهای انجام شده به صورت دستی، مانند تدارکات، باید به فرآیندهای خودکار کارآمدتر منتقل شوند. هنگامی که یک مدیر عملیات با آخرین نوآوری های صنعت فناوری آشنا باشد، می تواند از نوآوری ها برای بهبود فرآیندهای داخلی استفاده کند.

جهت کنترل و مدیریت ریسک در کسب و کار ها کلیک کنید

برخی دیگر از مسئولیت های مدیریت عملیات

نقش یک مدیر عملیات از مرزهای زیادی عبور می کند، ازجمله مسئولیت هایی به عنوان توسعه محصول و مدیریت پروژه.

شباهت های قوی بین مهارتهای مورد نیاز برای “مدیریت عملیات” موثر و مهارت های مورد نیاز در مدیریت تدارکات و زنجیره تامین وجود دارد. توانایی سازمانی عالی در افزایش موفقیت آمیز کارایی و هدایت بهره وری به عنوان مدیر عملیات بسیار مهم است.

فرد باید بتواند مجموعه ای از فرآیندهای درون یک شرکت را درک کند تا آنها را به جریان بیاندازد، و از این نظر نقش مستقیماً با مدیریت زنجیره تامین مرتبط است. در همین حال، هماهنگی درگیر در راه اندازی این فرآیندها در عمل نشان دهنده لجستیک است. ترکیبی از درک و هماهنگی کار یک شرکت برای تبدیل شدن به یک مدیر عملیات موفق نقش اساسی دارد.

“برنامه ریزی ظرفیت”: این نوع برنامه ریزی شامل تعیین تعداد محصولات یا خدماتی است که یک شرکت میتواند در یک دوره خاص توزیع یا بفروشد. مدیر عملیات ممکن است مواد خام مورد نیاز برای تولید موجودی، منابع انسانی برای ساخت محصول، تقاضای بازار برای محصول و برنامه ریزی تولید را برای دستیابی به این اهداف به سرعت ارزیابی کند.

“مدیریت موجودی”: مدیریت موجودی، همچنین به عنوان مدیریت زنجیره تامین یا کنترل موجودی شناخته میشود، شامل ایجاد یک سیستم تولید کارآمد برای تولید، پردازش، ذخیره و توزیع محصولات یک شرکت برای فروش است. یک مدیر عملیات یک استراتژی عملیاتی برای ایجاد، ردیابی و مدیریت موجودی که از تنگناها جلوگیری میکند و خواسته های مشتری را برآورده میکند، ایجاد میکند.

“طراحی محصول”: طراحی محصول یا طراحی خدمات شامل ایجاد محصول یا خدماتی است که به شرکت مزیت رقابتی در بازار میدهد. یک مدیر عملیات اغلب در طراحی محصول دخیل است زیرا آنها درک میکنند که سیستم های تولید چگونه محصول نهایی را می سازند. این مدیران باید مقرون به صرفه بودن یک محصول و اینکه آیا نیازهای مشتریان را برآورده می کند، در نظر بگیرند. آنها ممکن است بر طراحی محصولات جدید نظارت کنند تا اطمینان حاصل کنند که کالاهای نهایی با خط مونتاژ یا سایر سیستم‌های موجود سازگار هستند.

“مدیریت پروژه”: یک مدیر عملیات بر هر پروژه مرتبط با فرآیندهای تولید و مدیریت موجودی یک شرکت نظارت خواهد کرد. آنها ممکن است برنامه‌ ریزی کنند، ارائه‌ دهندگان خدمات شخص ثالث را تهیه کنند و کارمندانی را که مسئول اجرای پروژه‌های خاص هستند مدیریت کنند.

“کنترل کیفیت”: کنترل کیفیت که تضمین کیفیت یا مدیریت کیفیت نیز نامیده می شود، شامل نظارت بر محصولات و خدمات با یک شرکت برای اطمینان از محصولات با کیفیت بالا و رضایت مشتریان است. کنترل کیفیت ممکن است شامل بررسی هر مرحله در فرآیند تولید یا عملیات خدماتی برای خطاها یا مشکلات احتمالی در محصولات نهایی باشد.

“طراحی خدمات”:طراحی خدمات به نحوه تعامل شرکت با ارائه دهندگان خدمات و مشتریان مربوط میشود. یک مدیر عملیات باید در نظر بگیرد که چگونه یک شرکت مشتریان را جذب میکند، نیازهای آنها را برآورده میکند و کسب و کار را حفظ میکند.

مهارتهای مدیریتی در مدیریت عملیات

مهارتهای مدیریتی در مدیریت عملیات

فهرستی از ویژگی ها یا توانایی هایی که یک مدیر اجرایی باید برای انجام وظایف خاص دریک سازمان داشته باشد چیست؟

مهارت های مدیریت چیست؟

مهارت‌های مدیریتی را می‌توان به عنوان ویژگی‌ها یا توانایی‌ هایی تعریف کرد که یک مدیر اجرایی باید برای انجام وظایف خاص دریک سازمان از آن برخوردار باشد. آنها شامل ظرفیت انجام وظایف اجرایی در یک سازمان و در عین حال اجتناب از موقعیت های بحرانی و حل سریع مشکلات در هنگام وقوع می باشند. مهارت های مدیریت را می توان از طریق یادگیری و تجربه عملی به عنوان یک مدیر توسعه داد. این مهارت ها به مدیر کمک میکند تا با همکاران خود ارتباط برقرار کند و بداند چگونه با زیر دستان خود به خوبی برخورد کند، که این امکان را برای جریان آسان فعالیت ها در سازمان فراهم میکند.

مهارت های مدیریت خوب برای موفقیت هر سازمان و دستیابی به اهداف و مقاصد حیاتی است. مدیری که مهارت های مدیریتی خوبی را پرورش میدهد، می تواند ماموریت و چشم انداز یا اهداف تجاری شرکت را با موانع و اعتراضات کمتری از سوی منابع داخلی و خارجی پیش ببرد. مهارت های مدیریت و رهبری اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند زیرا هر دو شامل برنامه ریزی، تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباطات، تفویض اختیار و مدیریت زمان می شوند. مدیران خوب تقریبا همیشه رهبران خوبی نیز هستند.

علاوه بر رهبری، نقش مهم یک مدیر این است که اطمینان حاصل کند که همه بخش های سازمان به طور منسجم عمل می کنند. بدون چنین یکپارچگی، مسائل متعددی ممکن است به وجود بیاید و شکست حتما اتفاق بیفتد. مهارت ‌های مدیریت برای پست ‌های مختلف و در سطوح مختلف یک شرکت، از رهبری ارشد گرفته تا سرپرستان میانی و مدیران سطح اول، حیاتی هستند.

انواع مهارت های مدیریت

به گفته رابرت کاتز، روانشناس اجتماعی و سازمانی آمریکایی، سه نوع اساسی مهارت های مدیریتی عبارتند از:

  • مهارت های فنی
  • مهارت های مفهومی
  • مهارت های انسانی یا بین فردی

  1. مهارت های فنی

مهارت‌ های فنی شامل مهارت‌ هایی است که به مدیران توانایی و دانش را می‌دهد تا از انواع تکنیک‌ها برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند. این مهارت ‌ها نه تنها شامل کارکردن ماشین ‌ها و نرم‌افزارها، ابزار تولید و قطعات تجهیزات می‌شود، بلکه مهارت‌ های مورد نیاز برای افزایش فروش، طراحی انواع مختلف محصولات و خدمات، و بازاریابی خدمات و محصولات را نیز شامل می‌ شود.

  1. مهارت های مفهومی

“مهارت های مفهومی ” این ها شامل مهارت‌ هایی است که مدیران از نظر” دانش و توانایی” برای تفکر انتزاعی و تدوین ایده‌ ها دارند. مدیر می تواند یک مفهوم کامل را ببیند، یک مشکل را تجزیه و تحلیل و تشخیص دهد و راه حل های خلاقانه بیابد. این به مدیر کمک می کند تا به طور موثر موانعی را که ممکن است بخش خود یا کل تجارت با آن مواجه شود پیش بینی کند.

  1. مهارت های انسانی یا بین فردی

“مهارت‌ های انسانی یا بین فردی “مهارت‌ هایی هستند که توانایی مدیران را برای تعامل، کار یا ارتباط مؤثر با افراد نشان می‌دهند. این مهارت‌ها مدیران را قادر می‌ سازد تا از پتانسیل انسانی در شرکت استفاده کنند و کارکنان را برای کسب نتایج بهتر ترغیب کنند.

نمونه هایی از مهارت های مدیریت

تعداد زیادی از مهارتها وجود دارد که “مدیریت” باید برای اداره یک سازمان به طور موثر و کارآمد داشته باشد. در زیر 6 مهارت اساسی مدیریت وجود دارد که هر مدیری باید برای انجام وظایف خود داشته باشد:

  1. برنامه ریزی
  2. ارتباطات
  3. تصمیم گیری
  4. تفویض اختیار
  5. حل مسئله
  6. ایجاد انگیزه
   برنامه ریزی
برنامه ریزی

  1. برنامه ریزی

“برنامه ریزی” یک جنبه حیاتی در یک سازمان است. این به توانایی فرد برای سازماندهی فعالیت ها مطابق با دستورالعمل های تعیین شده در حالی که همچنان در محدوده منابع موجود مانند زمان، پول و نیروی کار باقی می ماند، اشاره دارد. همچنین فرآیند تدوین مجموعه ای از اقدامات یا یک یا چند استراتژی برای پیگیری و دستیابی به اهداف یا اهداف معین با منابع موجود است.

“فرآیند برنامه ریزی” شامل شناسایی و تعیین اهداف قابل دستیابی، تدوین استراتژی های لازم و تشریح وظایف و برنامه ریزی ها در مورد چگونگی دستیابی به اهداف تعیین شده است. بدون یک برنامه خوب، چیز کمی میتوان به دست آورد.

  1. ارتباطات

داشتن “مهارت های ارتباطی” عالی برای یک مدیر بسیار مهم است. این می تواند تعیین کند که چگونه اطلاعات دریک تیم به اشتراک گذاشته میشود و اطمینان حاصل می کند که گروه به عنوان یک نیروی کار واحد عمل می کند. اینکه چگونه یک مدیر با بقیه اعضای تیم خود ارتباط برقرار میکند همچنین تعیین می کند که چگونه می توان رویه های مشخص شده را به خوبی دنبال کرد، وظایف و فعالیت ها را تا چه حد میتوان به خوبی تکمیل کردو بنابراین، چقدر یک سازمان موفق خواهد بود.

ارتباطات شامل جریان اطلاعات در داخل سازمان، اعم از رسمی یا غیر رسمی، شفاهی یا نوشتاری، عمودی یا افقی است و عملکرد روان سازمان را تسهیل میکند. کانال های ارتباطی به وضوح ایجاد شده در یک سازمان به مدیر اجازه می دهد تا با تیم همکاری کند، از تعارضات جلوگیری کند و مسائل را در صورت بروز حل کند. یک مدیر با مهارت های ارتباطی خوب می تواند به خوبی با کارکنان ارتباط برقرار کند و در نتیجه بتوان دبه اهداف و مقاصد تعیین شده شرکت به راحتی دست یابد.

  1. تصمیم گیری

یکی دیگر از مهارت های حیاتی مدیریت،”تصمیم گیری” است. مدیران، آگاهانه یا ناآگاهانه تصمیمات متعددی میگیرند و تصمیم گیری جزء کلیدی موفقیت یک مدیر است. اتخاذ تصمیمات صحیح و درست منجر به موفقیت سازمان میشود، در حالی که تصمیمات ضعیف یابد ممکن است منجر به شکست یا عملکرد ضعیف شود.

برای اینکه سازمان به طور مؤثر و روان اداره شود، باید تصمیمات روشن و درست گرفته شود. یک مدیر باید درقبال هر تصمیمی که می گیرد پاسخگو باشد و همچنین مایل به قبول مسئولیت نتایج تصمیمات خود باشد. یک مدیر خوب باید مهارت های تصمیم گیری بالایی داشته باشد، زیرا اغلب موفقیت او را در دستیابی به اهداف سازمانی دیکته میکند.

  1. تفویض اختیار

“تفویض اختیار” یکی دیگر از مهارت های کلیدی مدیریت است. تفویض اختیار عبارت است از واگذاری وظایف و/ یا اختیارات مرتبط با کار به سایر کارکنان یا زیر دستان. این شامل فرآیند اجازه دادن به وظایف شما یا کارمندان شما است که بسته به حجم کاری فعلی به کارمندان دیگر اختصاص داده شوند یا مجدداً تخصیص داده شوند. یک مدیر با مهارت های تفویض اختیار می تواند به طور موثر و کارآمد وظایف را تغییر دهد و به کارکنان مناسب اختیار بدهد. وقتی تفویض اختیار به طور مؤثر انجام شود، به تسهیل تکمیل کارآمد کمک می کند.

این موضوع به مدیر کمک میکند تا از اتلاف وقت جلوگیری کند، بهره وری را بهینه میکند و مسئولیت و مسئولیت پذیری کارکنان را تضمین می کند. هر مدیری برای دستیابی به نتایج بهینه و دستیابی به نتایج بهره وری موردنیاز باید از توانایی های تفویض اختیار خوبی برخوردار باشد.

  1. حل مسئله

“حل مسئله” یکی دیگر از مهارت های ضروری است. یک مدیر خوب باید توانایی مقابله و حل مشکلات مکرری که ممکن است در یک روز کاری معمولی ایجاد شود را داشته باشد. حل مسئله در مدیریت شامل شناسایی یک مشکل یا موقعیت خاص و سپس یافتن بهترین راه برای رسیدگی به مشکل و دریافت بهترین راه حل است. توانایی مرتب کردن همه چیز حتی زمانی که شرایط حاکم مناسب نیست. وقتی مشخص است که یک مدیر مهارت های حل مسئله بالایی دارد، او را از بقیه اعضای تیم متمایز میکند و به زیر دستان نسبت به مهارت های مدیریتی خود اطمینان میدهد.

  1. ایجاد انگیزه

توانایی ایجاد انگیزه یکی دیگر از مهارت های مهم در یک سازمان است. انگیزه کمک می کند تا رفتار یا پاسخ مطلوبی از سوی کارکنان یا سهام داران خاص ایجاد شود. تاکتیک‌های انگیزشی متعددی وجود دارد که مدیران می‌توانند از آن‌ ها استفاده کنند و انتخاب درست آن‌ ها می‌ تواند به ویژگی‌ هایی مانند فرهنگ شرکت و تیم، شخصیت تیم و موارد دیگر بستگی داشته باشد. دو نوع اصلی انگیزه وجود دارد که یک مدیر می تواند از آنها استفاده کند. این ها انگیزه های درونی و بیرونی هستند.

اخذ گواهینامه ایزو ، صدور گواهینامه ایزو ، دریافت استاندارد ایزو، دریافت گواهینامه ایزو فوری با سیستم کاران

 

خلاصه

به طور کلی “مهارتهای مدیریت” مجموعه ای از توانایی ها هستند که شامل مواردی مانند برنامه ریزی کسب و کار، تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباطات، تفویض اختیار و مدیریت زمان است. در حالی که نقش‌ ها و سازمان‌ های مختلف به استفاده از مجموعه ‌های مهارتی مختلف نیاز دارند، مهارت‌ های مدیریتی به یک حرفه‌ای کمک می‌ کند بدون توجه به سطحشان برجسته و برتر باشند. در مدیریت عالی، این مهارت ها برای اداره خوب یک سازمان و دستیابی به اهداف تجاری مورد نظر ضروری هستند.

به طور کلی “مدیریت عملیات” به مدیریت فرآیندها و عملیات دریک سازمان میپردازد. هدف اصلی آن بهبود سود از طریق استفاده بهینه از منابع و خدمات مشتری است. این شامل هماهنگی فعال از بخش های مختلف دیگر مانند تولید، فروش، حسابداری و خدمات مشتری است.

این جزء کلیدی تعادل هزینههای متحمل شده توسط سازمان و دستیابی به سود عملیاتی است. “مسئولیت های مدیریت عملیات “شامل توجه به طراحی تولید و فرآیند ، طراحی چیدمان ، کنترل موجودی و مواد اولیه، توزیع، فروش و بازاریابی مناسب، ارائه خدمات به مشتریان و غیره است.

به طور کلی باید مد نظر داشته باشیم که یک “مدیر عملیات” بر تصمیم گیری و فرآیندهای تجاری نظارت می کند که به شرکت کمک میکند از منابع خود با کمترین هزینه و زمان کار آمد ترین روش استفاده کند. یک مدیر عملیات مؤثر از بسیاری از ابزارهای مدیریتی مختلف ( و مهارت‌های حل مسئله ذاتی آن‌ها ) استفاده می‌ کند تا اطمینان حاصل کند که عملیات یک کسب‌ و کار به نتیجه نهایی آن کمک می‌کند و رضایت مشتری را ارائه می‌دهد.

شرکت ها اغلب یک مدیر عملیات را برای مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR استخدام می کنند، که شامل بازسازی فرآیندها برای بهبود عملکرد و کارایی برای کیفیت کلی محصولات است.

مدیریت عملیات رشته‌ای است که به دلیل ماهیت چند رشته‌ای آن گاهی اوقات ممکن است دچار سوء تفاهم شود. با این حال، عملکردهای آن محور اصلی کسب و کارها در سراسر جهان را تشکیل میدهند و موفقیت اغلب می تواند کاملاً بر روی شانه های آن باشد. MBA در مدیریت عملیات یک تخصص رایج در میان مدارس تجاری پیشرو در سراسر جهان است.

MBA در مدیریت عملیات

MBA در مدیریت عملیات

MBA در مدیریت عملیات یا یک تخصص دریک زمینه مرتبط، مانند تدارکات یا مدیریت زنجیره تامین، باید کمک کند تا با توسعه مهارت های لازم وارد صنعت شوند یا به افرادی که قبلاً در این صنعت هستند کمک کند تا دانش خود را گسترش دهند و به سمت یک سوق دهند.

مطالعه MBA در مدیریت عملیات معمولاً یک دیدگاه جهانی درمورد روندهای صنعت و آگاهی از هرگونه مقررات مالی یا عدم اطمینان سیاسی که میتواند بر یک سازمان تأثیر بگذارد ارائه میدهد. مدیریت ریسک، دستیابی به پیچیدگی‌های ذاتی صنعت و پاسخگویی مناسب به تغییرات، توجه جدی برای دانش‌ آموزان در طول دوره آنها خواهد بود.

تاکید براهمیت تفکر استراتژیک نیز سنگ بنای بسیاری از برنامه های مدیریت عملیات پیشرو است، چیزی که باید فارغ التحصیلان را قادر سازد تا اطمینان حاصل کنند که سازمانشان از رقبای خود جلوتر می ماند.

در واقعیت، اکثر شرکت ها به راحتی دریک دسته یا دسته دیگر در کل عملیات خود جای نمی گیرند. یک شرکت خودرو سازی به سادگی خودرو تولید نمی کند، بلکه به آنها خدمات می دهد. کافه ای که قهوه سرو می کند ممکن است به راحتی قهوه خود را نیز تولید کند. همچنین سازمان‌ هایی به نام سازمان‌ های شبه تولیدی وجود دارد که بیشتر شبیه شرکت ‌های تولیدی به نظر می‌ رسند، اما به وضوح خدماتی مانند یک انبار خودکار ارسال کالا را ارائه می‌ دهند.

هرچه بیشتر این سوال را که مدیریت عملیات چیست تجزیه و تحلیل کنید، بیشتر می بینید که این موقعیت چقدر می تواند برای هر شرکت معین، خواه کوچک یا بزرگ باشد. ممکن است با مدیریت زنجیره تامین، لجستیک یا مهندسی همپوشانی قوی وجود داشته باشد، اما بسیاری از صنایع و زمینه‌های دیگر وجود دارند که عملکردهای عملیاتی و مهارت‌ های یک مدیر عملیات موثر به شدت با موفقیت پایدار یک سازمان مرتبط است.

شما عزیزان میتوانید به راحتی هرچه تمام تر و خیلی سریع از طریق سیستم کاران گواهینامه ایزو مد نظرتان را دریافت کنید. فقط با یک تماس با کارشناسان خبره ما میتوانید هرگونه گواهینامه ایزویی که مد نظرتان است را دریافت کنید. پشتیبانهای ما 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *