مدیریت ریسک کسب وکار

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک در کسب و کار

محیط کسب و کار ها همیشه تحت تاثیر عدم قطعیت هایی بوده، که برای مقابله و کاهش تاثیر آن بر تصمیم گیری مدیران، باید از روش ­های مناسب برای مدیریت ریسک در کسب و کار ها استفاده شود. عدم قطعیت نا امنی منشاهای مختلفی میتوانند داشته باشند و دارند. امروزه مدیریت ریسک، شناسایی و تحلیل ریسک و ارزیابی ریسک یکی از ویژگی ­های اصلی در هر کسب و کاری است.

مدیریت ریسک چیست؟

چه استانداردها و فرآیند هایی دارد؟

تعریف مدیریت ریسک از نظریه نهاد معتبر استاندارد بین المللی: “استفاده سیستماتیک از سیاست‌ ها، رویه ‌ها برای فعالیت‌ های برقراری ارتباط و مشاوره، ایجاد زمینه و ارزیابی، معالجه، نظارت، بررسی، ضبط و گزارش ریسک.”

ایزو 31000 (طبق دستور العمل ‌ها) مدیریت ریسک تایید کرده است، ریسک اتفاق می ‌افتد، و اقدامات لازم را برای اطمینان از داشتن آمادگی کامل برای آن انجام می‌دهد. اساسا، این یک استراتژی مدیریتی مشابه مدیریت فرآیند های کسب و کار یا سایر سیستم های مدیریتی مانند کیفیت است.

“مدیریت ریسک در کسب و کار” راه و روشهای خیلی زیاد و متعددی برای موفقیت آمیز بودن مدیریت ریسک وجود دارد. هدفهای هر برنامه ی مدیریت ریسک، دور محور درک، شناسایی و آماده‌ سازی برای انواع ریسکها، و وقایع احتمالی که از نتیجه یا نتایج مورد انتظار عملیات کسب و کار منحرف میشوند، شکل میگیرد. به عبارت ساده ‌تر، این شامل هر چیزی است که جزئی از روش عملی استاندارد نباشد.

از مهمترین هدفهای یک سیستم موفق، تمرکز بر مدیریت فعال ریسک است. مدیریت ریسک فعال با ماهیت پیشگیرانه فرآیند تعریف شده است. به طور کلی مدیریت ریسکی فعال است که فقط در جستجو کاهش ریسکهای شناخته ‌شده نیست. بلکه یک فرآیند آینده ‌نگراست که به دنبال اعمال نوعی چارچوب مدیریت کیفیت به منظور کاهش ریسک‌ های شناخته شده و ناشناخته می‌باشد، و اطمینان می‌دهد که تا آنجاکه ممکن است تلاش زیادی برای جلوگیری از هر نوع ریسکی انجام میگردد.

موضوع نامبرده در کسب و کار در واقع یک واکنش است نسبت به ناشناخته ‌های موجود در فضای آن کسب و کار. کسب و کارهایی که شامل مدیریت ریسک فعال نباشند در نبرد مداوم با ریسک ‌هایی که هنوز به اندازه کافی خود را برای آن‌ ها آماده نکرده‌ اند حتما از بین میروند و نمیتوانند به موفقیت در کار دست یابند. مدیریت ریسک فعال در کسب و کار برای هر برنامه مدیریت ریسک کاری موفق ضروری است.

مدیریت ریسک سازمانی

نوعی از مدیریت ریسک در کسب و کار است که چند اصل مهم دارد و در این اصلها دارای تفاوت می ‌باشد. در عمل بسیاری از ایده ‌ها مشابه هستند، تفاوت اصلی در تمرکز ERM و چگونگی تاثیر ریسک بر اهداف و نتایج کسب و کار نهفته است. این شبیه به رویکرد استاندارد ایزو 31000 برای رهنمودهای این موضوع مهم میباشد.

گام ‌های اجرایی اصلی

1-شناسایی

برای شناسایی در واقع باید ریسک ‌های متداول و جدی را شناسایی کنید و زمینه‌ های بروز ریسک را کنترل کنید. با شناسایی به موقع ریسک ‌ها و خطرات شما می ‌توانید مدیریت ریسک خوبی داشته باشید و میزان زیان درکسب و کار خود را کاهش دهید.

ریسک ها انواع مختلفی دارند: ریسک ‌های قانونی­­­­­­­، ریسک‌ های زیست ‌­محیطی­­­، ریسک ‌های بازار، ریسک ‌های تنظیمی و …موردی که اهمیت دارد شناسایی هرچه بیشتر عوامل این ریسک ‌ها است­­­.

 2-تجزیه و تحلیل

مرحله بعد از شناسایی ریسک، تجزیه و تحلیل ریسک است. در اینجا باید دامنه ریسک را مشخص کنیم. یعنی برای آگاهی از میزان جدیت ریسک باید ببینیم چه عملکردهایی از تجارت، تحت تاثیر آن قرا­­­­ر میگیرند. ریسک ‌هایی وجود دارند که در صورت تحقق می ‌توانند تمام کسب‌ و‌ کار ما را با اختلال جدی رو به‌ رو کنند؛ در حالی که برخی ریسک‌ ها فقط خساراتی جزئی را در بررسی ‌ها نشان میدهند.

 3-اولویت ‌بندی

 یکی از روشهای اولویت ‌بندی، رسم نمودار در مدیریت ریسک است. در واقع در این مرحله نموداری از ریسکهای شناسایی شده رسم میکنیم تا دید واضح تری از ریسک ‌هایی که باید بر آن ‌ها تمرکز کنید داشته باشید. سپس راهکار‌هایی برای جلوگیری یا کاهش این ریسک ‌ها تعریف کنید. راهکارهای ارزیابی ریسک بر اساس سختی آن دارای سطوح مختلفی هستند؛ اکثر ریسک‌ های کوچک نیازی به مداخله سطوح بالای مدیریتی ندارند. از طرف دیگر، عوامل مخرب سطح بالا نیاز به مداخله فوری دارد.

4-بهینه ‌سازی

هرگونه عاملی که مخرب کسب ‌و‌ کار است باید تا حد ممکن از بین برود یا مهار شود. اینکار توسط متخصصان مدیریت ریسک انجام میشود. به ‌عنوان راه‌ حلی در مدیریت ریسک، می ‌توان کلیه ذی ‌نفعان را آگاه کرد و در مورد ریسک و راه ‌حل احتمالی آن اندیشید.

 5-واقع بینی و ارائه راهکار

در این راستا اهمیت به شناسایی ریسک‌ ها به معنای پارانوید بودن نیست. بلکه با شناسایی ریسکها به طور واقع ‌بینانه و بدون اغراق می ‌توانیم رویکردی آگاهانه برای مقابله با ریسک در نظر بگیریم. همه تهدید های کسب ‌و‌ کار قابل حذف نیستند­، برخی از ریسک‌ ها مثل ریسک ‌های بازار و ریسک ‌های زیست‌ محیطی همیشه وجود دارند و باید مورد نظارت قرار گیرند.

6-محاسبه میزان ریسک

میزان یک ریسک طبق فرمول زیر محاسبه میشود : ریسک = احتمال × شدت

در اینجا احتمال، همان احتمال وقوع یک رویداد است و شدت، شدت و هزینه ناشی از ضرر است.

ریسک عبارت است از احتمال وقوع یک رویداد خاص و تاثیر آن رخداد در امور سازمانی. احتمال، تلاش برای پیش بینی آینده است؛ بنابراین یک علم دقیق نیست. اما مهم‌ ترین چیز این است که خطرات را پیش ‌بینی و برای بهبود شرایط اقدام کنیم.

اجزای تشکیل ‌دهنده ریسک در کسب و کار، ریسک از دو جزء تشکیل شده است:

  1. چیزی که ممکن است و احتمال دارد اتفاق بیفتد
  2. عواقب آن خطر در صورت وقوع

اهمیت مدیریت ریسک در کسب و کار

در فرآیند مدیریت ریسک درکسب و کار اگر اطلاعات کار، ارزشی نداشته باشد، از دست دادن آن ‌ها ممکن است پیامد نامطلوبی نباشد. ما باید اطلاعات را ارزش‌ گذاری کنیم تا بتوانیم عواقب در خطر گرفتن آن‍ها را بسنجیم. ضرر وارد شده به اطلاعات می ‌تواند اثرات متعددی باقی بگذارد از جمله: هزینه اصلاح، جریمه، از دست دادن مشتریان ثابت، کاهش قیمت سهام و …

مدیریت ریسک دلایل زیادی میتواند داشته باشد از جمله:

  •  صرفه‌ جویی در منابع
  •  حفظ وجه عمومی
  •  حفاظت از افراد و اطلاعات
  •  کاهش مسئولیت حقوقی

مدیریت ریسک در کسب وکار

فرق این موضوع با مدیریت بحران

پیش از وقوع هر حادثه ‌ای، احتمالات مختلف را در نظر میگیرد تا درصورت بروز حادثه، آسیب ‌های احتمالی را به حداقل برساند. اما مدیریت بحران به رفع مشکلات پس از وقوع حادثه ناگهانی می‌ پردازد. خطرات و درمان‌ های آن‌ ها هرگز نباید به‌ صورت مجزا در نظر گرفته شوند.

اجرای یک مرتبه درمان برای ریسک به این معنی نیست که رخداد آن ریسک به صورت دائمی کاهش یافته است. درمان ‌های خطر معمولا احتمال وقوع را کاهش می‌ دهند. تکنیک ‌های مدیریت ریسک مختلفی مانند ایزو ۲۷۰۰۱ و ایزو ۳۱۰۰۰ وجود دارد که ما را در مدیریت و ارزیابی ریسک‌ در کسب و کار ها یاری می‌کنند.

از این روش ما میتوانید هر کدام از این استانداردهای ایزو را که خواستید و مد نظرتان بود از ما بخواهید، در کمترین زمان ممکن گواهینامه خود را دریافت خواهید کرد.

اخذ گواهینامه ایزو، دریافت گواهینامه ایزو فوری با سیستم کاران

خدمات سیستم کاران در زمینه دریافت ایزو معتبر و فوری،‌ مشاوره ایزو رایگان، اخذ ایزو برای شغلهای مختلف است که منجر به گرفتن ایزو و دریافت ایزو معتبر میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو می‌توانید از طریق شماره ‌79165-021  با ما در تماس باشید. کارشناسان حرفه ای و خبره ما آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند .

باور‌های غلط درباره مدیریت ریسک در کسب و کار Risk Management

با وجود گسترش “مدیریت ریسک” در رویکردهای مدیریت فرآیند کسب و کار، تمایل به مشاهده مدیریت ریسک به عنوان تمرکز بر روی نتیجه و یا پتانسیل منفی یک کسب و کار وجود دارد. ولی در واقعیت اینگونه نیست. مدیریت ریسک عملی است که هم به توانایی تشخیص و استفاده بیشتر از نتایج مثبت، و هم فرصت به وجود آمده توسط ریسک بستگی دارد.

این امر درست است که ریسک به تعبیری با نتیجه منفی همراه میباشد، اما هدف از مدیریت ریسک تشخیص فرصت در چنین شرایطی برای سرمایه گذاری بر روی پتانسیل پنهان یا کمتر آشکارشده است. این ممکن است به معنای انتخاب ریسک کمتر، یا به معنای درک این مسئله باشد که گاهی اوقات ریسک برای دستیابی به عملکرد بهتر ضروری است.

تحلیل اسوات در مدیریت ریسک : همراه با اصل بهبود، مدیریت ریسک یک فرآیند در حال انجام است که به سادگی متوقف نمیشود و با یک “تحلیل SWOT” یا چند جلسه هیئت مدیره آغاز می ‌گردد. مدیریت ریسک چارچوبی است که به دنبال پیگیری مداوم، پالایش و بهینه سازی کسب و کار و فرآیند های آن است. وقتی صحبت از مدیریت ریسک باشد، همیشه جایی برای بهبود وجود دارد.

استانداردهای مدیریت ریسک در کسب و کار : برخی از استانداردهای مدیریت ریسک وجود دارند که برای ادغام بهترین روش‌ها و کمک به ساده ‌سازی و بهبود پیاده‌ سازی‌ های مدیریت ریسک برای کسب و کارها طراحی شده ‌اند. عامل دیگری که منجر به استاندارد سازی چارچوب ‌های مدیریت ریسک می ‌شود، افزایش دقت و بررسی است که سازمان ‌ها باید با توجه به سیستمهای مدیریت ریسک خود با آن روبرو شوند.

در اکثر سیستمهای Risk Management اغلب برای اثبات اثر بخشی در اجرا و تطبیق با اهداف شرکت و کسب و کار مد نظر، موظفند در برابر حسابرسی ‌ها و ارزیابی ‌های داخلی سخت گیرانه بایستند. استاندارد های مدیریت ریسک تعریف شده توسط ایزو 31000 نمونه ‌ای از استاندارد‌ سازی بین المللی پیشرو در رویکرد مدیریت ریسک است.

ایزو به سازمان بین المللی استاندارد‌ سازی اطلاق میشود. بخش ۳۱۰۰۰ به یک مجموعه استاندارد برای مدیریت ریسک اشاره دارد. علاوه بر اینکه اصطلاح چتر برای مجموعه ‌ای از استانداردهای مختلف به کار میرود، ISO 31000 همچنین به یک استاندارد واحد اشاره میکند، که به طور خاص با عنوان ISO 31000: 2018 شناخته میشود. شما میتواند در کمترین زمان ممکن گواهینامه ایزو 31000 را از سیستم کاران دریافت کنید.

به طور کلی استاندارد ایزو 31000 مجموعه‌ای از دستورالعملهای مربوط به مدیریت ریسک را تعریف میکند، که توسط سازمان‌ هایی با هر اندازه، برای کار در هر زمینه ‌ای، جهت اجرای سیستم ‌های مدیریت ریسک مؤثر و هر نوع کسب و کاری طراحی شده است.

برخلاف بسیاری از استانداردهای دیگر ISO مثل گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ برای مدیریت کیفیت یا گواهینامه ایزو۱۴۰۰۱ برای مدیریت محیط زیست، گواهینامه ایزو ISO 31000 مجموعه ‌ای از دستورالعمل‌ ها است. این بدان معناست که شما نمیتوانید مجوز ISO 31000 را به همان روشی که برای سایر استانداردها با شرایط خاص اقدام نمودید دریافت کنید.

با این حال، گواهینامه ایزو 31000 یک چارچوب پیشرو برای سازمان ‌ها و کسب و کاری است که به دنبال شروع مدیریت ریسک هستند.

در اینجا مدیریت ریسک را می‌توان در این مراحل بیان کرد:

  • اهداف مدیریت ریسک
  • شناسایی ریسک
  • ارزیابی ریسک
  • پاسخ ریسک
  • نظارت بر ریسک

۱- تنظیم و ترسیم اهداف مدیریت ریسک

مدیریت ریسک با مشخص کردن اهداف روشن و اطمینان از این که این اهداف با استراتژی ‌های کسب و کار مطابقت دارند، آغاز می‌ شود. به هر حال مدیریت ریسک چیست؟ اگر نتواند به کسب و کارتان در رسیدن به اهدافش کمک کند چه؟ تمرکز بر مدیریت ریسک به تنهایی به شما در رسیدن به اهداف کسب و کار کمک نمیکند.

در عوض، نتایج یک سیستم مدیریت ریسک که به خوبی اجرا شده برای کمک به شما در درک چگونگی دستیابی به نتایجی فراتر از اهداف کسب و کار موجود، ارزشمند خواهد بود. مدیریت ریسک می ‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا اهداف خود را با یک بیانیه ماموریت به خوبی تعریف‌ شده، دید رو به جلو و ارزشها و فرهنگ ‌های اصلی شرکت همسو کنند.

۲- شناسایی و مستند سازی ریسک ‌ها

به طور کلی Risk هر چیزی است که میتواند کسب و کار شما را در رسیدن به اهداف متوقف کند. این شامل نگرانی‌ های بزرگ‌ تر، به شدت پر خطرتر، و حتی ریسک‌ های کوچک به ظاهر ناچیز در سطح فرآیند یا پروژه ‌های فردی است. در هر صورت، همه ریسک‌ ها باید به طور واضح و دقیق شناسایی و ثبت شوند.

۳- ارزیابی ریسک‌ های مستند سازی شده در کسب و کار

بعد از اینکه ریسکها را ثبت کردیم، باید آنها را برای تعیین شدت و اولویت مورد ارزیابی قراردهیم. این امر برای درک تاثیر ریسک بر اهداف کسب و کارها و همچنین اینکه احتمال بروز ریسک ‌ها در چه مواردی بیشتر است، انجام می‌گردد. پیش ‌بینی برخی از ریسک ‌ها، مانند بلایای طبیعی یا نا آرامی‌ های سیاسی، دشوار یا غیرممکن است.

به هر حال این موضوع این حقیقت را به هیچ عنوان عوض نمیکند که ارزیابی ریسک همیشه باید توسط تمام بخش ‌های یک سازمان به بهترین شکل ممکن انجام شود. ارزیابی ریسک همچنین برای اطمینان از اینکه ریسک ‌های ثبت شده در واقع معتبر هستند، مهم است. این زمانی است که می‌ توان به بررسی دقیق پرداخت و روش‌ های آنالیز کیفی و پیش ‌بینی می ‌توانند برای درک بهتر ریسکهای جدی‌ تر مورد استفاده قرارگیرند.

برای نمونه، در مرحله ارزیابی کردن ریسک امکان دارد از یک ماتریس برای اولویت بندی موارد مهم استفاده شود. هدف از تجزیه و تحلیل ریسک کمک به مدیریت ارشد است تا درک کند که باید بیشترین توجه خود را به چه مواردی معطوف نماید.

۴- پاسخ به ریسک

پاسخ به ریسک در بحث مدیریت ریسک :در این مرحله که به عنوان معالجه Riskنیزشناخته شده است، برای پاسخگویی به ریسک‌ هایی با بالاترین اولویت متمرکز است.

 

رویکرد های اصلی برای پاسخ به ریسک:

  • اجتناب
  • پذیرش یا حفظ
  • کاهش ،کاهش انتقال یا اشتراک گذاری

تصمیم گیری در مورد درجه بندی ریسک ها با مدیر آن مجموعه است که در واقع تصمیم نهایی را بگیرد کدام ریسک‌ها بالا ترین اولویت را دارا هستند و باید یک استراتژی مناسب برای پاسخ به ریسک تعیین کند. مطابق با رویکرد کلی مدیریت ریسک، استراتژی ‌های پاسخ به ریسک باید از نظر تاثیر ریسک بر اهداف کسب و کارو همچنین هزینه ‌های کلی و مزایای هر استراتژی پیشنهادی، در نظر گرفته شود.

۵- نظارت بر ریسک

نظارت بر ریسک در واقع جز مرحله آخر بحث مدیریت ریسک است که بیانگر ماهیت چرخه‌ای این فرآیند است، زیرا مثل بهبود مستمر، نظارت بر ریسک ‌ها فرآیندی مداوم است که هرگز به واقع خاتمه نمی ‌یابد. محتوای سازمان ‌ها و ریسک ‌های آن ‌ها به طور مداوم در حال تغییر است، بنا بر این معقول است که ریسک ‌ها به طور مداوم نیاز به نظارت داشته باشند تا اطمینان حاصل گردد که همه چیز تحت کنترل است، و سازمان میتواند اطمینان حاصل کند که اهمیت هر ریسک به درستی درک شده است.

6-اجتناب از ریسک

اجتناب کردن از موضوع ریسک مربوطه در کسب و کاریک استراتژی روی برنامه ریزی دقیق و متمرکز است تا پتانسیل های ریسک مد نظر به طور کامل یا حداقل تا حد امکان از رویه‌ های عملیاتی کسب و کار ما حذف شود. این رویکرد فرض می ‌کند که یک رویداد یا عامل ریسک درک ‌شده می ‌تواند از استراتژی ‌های کسب و کار خارج شود تا از عواقب نتیجه مذکور جلوگیری گردد.

7-کاهش ریسک

زمانی که نمیتوانیم یک عامل ریسک را به طور کامل حذف کنیم، آن کسب و کار ممکن است سعی کند با ترفند و تعدیل جنبه ‌های خاصی از عملیات، اثر آن ریسک را کاهش دهد. تفاوت بین کاهش ریسک و جلوگیری از آن در این است که کاهش ریسک می ‌پذیرد که نمی ‌توان از ریسک به طور کامل اجتناب کرد.

8-اشتراک ریسک

در بحث مدیریت ریسک، اشتراک ریسک در واقع یعنی تقسیم آسیب یک ریسک موجودی که در پروژه درک شده، چه بین بخشهای مختلف یک سازمان، شرکت‌ کنندگان مختلف یک پروژه یا حتی ذینفعان خارجی مانند شرکای کسب و کار یا سرمایه‌ گذاران است.

9-حفظ ریسک

مورد آخر موضوع حفظ کردن ریسک است که در واقع تصمیم است که یک ریسک از دیدگاه کسب و کار ، ارزش خسارت وارد شده را دارد. این موضوع به این معناست که سازمان باید برای مقابله با احتمال بروز خسارت ناشی از ریسک، برنامه‌ های کافی را تهیه کند. یک روش ساده برای تحلیل ریسک از دیدگاه کسب و کار، تصور وضعیتی است که سود مورد انتظار شرکت بزرگ‌ تر از مبلغ خسارت وارده بر اثر ریسک باشد.

 

مدیریت ریسک چه فایده ‌ای برای کسب و کار دارد؟

به طور کلی “Risk Management” میتواند سودآوری را در کسب و کار افزایش دهد. مهم نیست که در چه صنعتی فعالیت می ‌کنید و یا چه کالایی یا خدماتی می ‌فروشید، همیشه می ‌توانید میزان بهره‌ وری خود را تا حدی تعیین نمایید. بهره‌ وری همیشه به روند ها گره خورده است. Risk Management به شما این امکان را میدهد که به روند خود نگاه کنید و راه‌ هایی را برای بهبود روش انجام کار ایجاد نمایید.

این موضوع نه تنها به شما کمک می‌ کند تا برای بهره‌ وری بالاتر بهینه شوید، بلکه این بدان معناست که محیط کار شما نیز ایمن ‌تر خواهد بود زیرا با این کار میزان ریسک را کاهش داده‌ اید.

مدیریت ریسک هزینه‌ ها را کاهش می ‌دهد

از جمله استراتژیهای بحث مدیریت ریسک موضوع مدیریت کردن هزینه ها است. این استراتژی‌ فقط به دنبال یافتن یک بیمه ‌نامه جدید نیست. یک سیستم مدیریت ریسک که به درستی اجرا شده باید در واقع باعث صرفه ‌جویی در هزینه میشود زیرا از نظر منطقی با ضرر و زیان کمتری روبرو خواهید شد. این به معنای کاهش هزینه‌ های عملیاتی و در نهایت سود بیشتر است. همه افراد در تمام سطوح سازمان از دیدگاه آینده ‌نگرانه و فرصت‌ طلبانه‌ای که سیستم ‌های مدیریت ریسک ارائه میدهند، بهره ‌مند میشوند.

اجرای موفقیت‌ آمیز یک سیستم مدیریت ریسک مزایایی به دنبال خواهد داشت:

  • “تقویت تصمیم ‌گیری آگاهانه ‌تر”
  • “رشد و پرورش فرهنگ بهبود مستمر”
  • “کمک به همه افراد و کارکنان در سازمان برای درک و آماده ‌سازی بیشتر”
  • “کمک به پیشبرد اهداف واضح و منطبق با استراتژی کسب و کار در سطح بالا”
  • “بهبود اعتماد بین سازمان و ذینفعان آن و مشتریان”
  • “تشویق نوآوری و تغییر مثبت در سازمان و کسب و کار”
  • “بهبود میزان موفقیت در سازمان و کسب و کار”
  • “نحوه خودکار سازی مدیریت ریسک در کسب و کار”

 

 

تاثیر مثبت و به سزای “سیستم مدیریت ریسک” در زمان ترکیب با اتوماسیون تقویت میشود. وقتی در نظر بگیرید که هر چارچوب مدیریت ریسک اساسا یک سری کارهای تکراری است. زیرا به طور کلی مدیریت ریسک یک فرآیند تکراری می‌باشد و فواید اتوماسیون بلافاصله مشخص می‌شود. با استفاده از اتوماسیون، می‌توانید با حذف کردن کارهای دستی خسته ‌کننده از روند کار، در وقت و هزینه خود صرفه ‌جویی کنید.

از این موضوع بگذریم، شما در حقیقت خطر بروز خطا در روند Risk Management را کاهش می‌دهید، چرا که کار دستی کمتر به معنای فضای کمتر برای خطای انسانی است.

نحوه ایجاد و پیاده ‌سازی برنامه مدیریت ریسک

باید در نظر داشته باشیم که روند”Risk Management “نحوه مدیریت ریسک را تشریح میکند. عناصری مانند رویکرد ریسک سازمان، نقشها و مسئولیتهای تیمهای مدیریت ریسک، منابعی که برای مدیریت ریسک استفاده می‌کند، خط‌ مشی ‌ها و رویه‌ ها را مشخص می‌ کند.

 

خلاصه ای از فرآیند 7 مرحله‌ای ایزو 31000

“ارتباط و مشاوره”: میدانیم که افزایش آگاهی از ریسک بخشی ضروری از بحث مهم و جدی مدیریت ریسک است، رهبران ریسک باید یک برنامه ارتباطی برای انتقال سیاست ‌ها و رویه ‌های ریسک سازمان به کارکنان و طرف‌ های مربوطه ایجاد کنند. این مرحله، لحن را برای تصمیم‌ گیری‌ های ریسک در هر سطح تعیین می ‌کند. مخاطب شامل هر فردی است که علاقه مند به استفاده سازمان از ریسکهای مثبت و به حداقل رساندن ریسک منفی باشد.

“ایجاد زمینه”: این مرحله مستلزم تعریف ریسک پذیری و تحمل ریسک منحصر به فرد سازمان است، یعنی میزان ریسک میتواند با ریسک ‌پذیری متفاوت باشد. عواملی که مهم است و باید در اینجا در نظر گرفته شوند عبارتند از اهداف کسب و کار، فرهنگ شرکت، قوانین نظارتی، محیط سیاسی و غیره.

“شناسایی ریسک”: در اینجا سناریوهای ریسکی را تعریف میکند که میتواند تاثیر + یا – بر توانایی سازمان برای انجام معاملات داشته باشد. فهرست حاصل باید دریک رجیستر یا گزارش ریسک ثبت شده و به روز نگه داشته شود.

“تحلیل ریسک”: اثر احتمال و تاثیر هر ریسک برای کمک به مرتب سازی ریسک ‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود. تهیه نقشه حرارتی ریسک می ‌تواند در اینجا مفید باشد، زیرا نمایشی بصری از ماهیت و تأثیر ریسکهای شرکت ارائه میدهد.

“ارزیابی ریسک”: در این قسمت سازمانها نحوه واکنش به ریسک ‌هایی را که با آن‌ ها روبرو هستند تعیین می‌ کنند.

تکنیک ‌های ارزیابی ریسک شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

“اجتناب از ریسک”: سازمان به دنبال حذف، کنار رهگیری یا عدم دخالت در ریسک بالقوه است.

“کاهش ریسک”: شرکت اقداماتی را برای محدود کردن یا بهینه‌ سازی ریسک انجام میدهد.

“اشتراک‌ گذاری ریسک یا انتقال ریسک”: شرکت با شخص ثالث قرارداد میبندد تا تمام یا برخی از هزینه‌ های ریسکی را که ممکن است رخ دهد، متقبل شود.

“پذیرش ریسک”: ریسک در محدوده ریسک‌ پذیری و تحمل سازمان قرار میگیرد و بدون اقدامی پذیرفته میشود.

“درمان خطر”: این مرحله شامل اعمال کنترلها و فرآیندهای مورد توافق و تأیید عملکرد آن ‌ها طبق برنامه است.

درنهایت استانداردهای “مدیریت ریسک درکسب و کارها” مجموعه ای از فرآیندهای استراتژیک را تعیین میکنند که با اهداف یک شرکت و سازمان شروع می‌ شود و قصد دارد ریسک‌ ها را شناسایی کرده و از طریق بهترین عملکرد، به کاهش آن‌ها بیانجامد.

دریافت گواهینامه ایزو 31000 فوری با مجموعه سیستم کاران

استاندارد ایزو 31000 در مدیریت ریسک یک استاندارد بین‌ المللی است که اصول و دستور العمل‌هایی را برای مدیریت موثر ریسک ارائه میدهد. و شما عزیزان میتوانید به راحتی هرچه تمام تر و خیلی سریع از طریق سیستم کاران این گواهینامه را دریافت کنید. فقط با یک تماس با کارشناسان خبره ما میتوانید هرگونه گواهینامه ایزویی که مد نظرتان است را دریافت کنید. پشتیبانهای ما 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *