آموزش ایزو 9001

آموزش ایزو 9001

آموزش ایزو 9001

ایزو 9001 یک استاندارد بین‌المللی برای مدیریت کیفیت سازمان‌ است و نشان می‌دهد که چگونه یک سازمان‌ یا شرکت می‌تواند با استفاده از الزامات این استاندارد، به بهبود مستمر عملکرد خود بپردازد. در واقع رعایت الزامات این استاندارد می تواند به رضایت مشتری و تعهد به پاسخگویی از طریق راهبردهای مدیریت کیفیت منتج شود و مزایای بسیاری برای هر مجموعه ای به همراه داشته باشد. آموزش ایزو 9001 یک فرصت عالی برای آشنایی با مفاهیم، الزامات و فواید این استاندارد است و می‌تواند به صورت عمومی یا سفارشی با هدف بهره‌مندی از مزایای این استاندارد، در هر سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین می توان هدف از آموزش ایزو 9001 را در قالب هر نوع بسته یا پکیج آموزشی به صورت زیر خلاصه کرد:

  • استاندارد ایزو 9001 را درک کنید و نحوه پیاده‌سازی آن را بشناسید.
  • فرآیندهای کلیدی سازمان خود را شناسایی و بهبود دهید.
  • نقاط قوت و ضعف سازمان خود را ارزیابی و راهکارهای بهبود را پیدا کنید.
  • نظام مستندسازی مناسب برای حفظ و به روز رسانی استاندارد ایزو 9001 را اجرا کنید.
  • با استفاده از ابزارهای مناسب، عملکرد سازمان خود را اندازه‌گیری و پایش کنید.
  • با توجه به نتایج، برنامه‌های بهبود مستمر را تدوین و اجرا کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به آشنایی بیشتر با انواع دوره‌های آموزشی ایزو 9001 و شیوه دسته‌بندی آن داشته بپردازیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در صورتی که با ایزو 9001 و کاربرد آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم مقاله ایزو 9001 را مطالعه فرمایید.

مقاله مرتبط : ایزو 9001

اهداف دوره‌ آموزشی ایزو 9001

دوره‌های آموزش استاندارد ایزو نامبرده معمولاً شامل دوره‌های آموزشی با سطوح و اهداف مختلف است که بسته به هدف شرکت کننده و آموزش دهنده دسته‌بندی می‌شود. برخی از دوره‌های آموزشی رایج به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

دوره آشنایی با استاندارد ایزو 9001: در این دوره، شرکت‌کنندگان با مفاهیم پایه، الزامات و فواید استاندارد ایزو 9001 آشنا می‌شوند. همچنین، با نحوه تطبیق استاندارد با فعالیت‌های سازمان خود و نحوه تأثیرگذاری آن بر عملکرد و رضایت مشتری آگاه می‌شوند.
دوره پياده سازي استاندارد ايزو 9001: در اين دوره، عموما به نحوه پياده‌سازي استاندارد ايزو 9001 در سطح سازمان پرداخته مي‌شود. همچنين، نحوه تعيين فرآيندهاي كليدي، تعريف سياست‌ها و اهداف كيفيت، انجام ارزيابي ريسك، تدوين برنامه‌‎هاي عملياتي و مستندسازي مناسب آموزش داده می‌شود.
دوره حسابرسی داخلی استاندارد ایزو 9001: این دوره با هدف انجام حسابرسی داخلی برای ارزیابی میزان تطبیق فعالیت‌های سازمان با استاندارد ایزو 9001 برگزار می‌شود. علاوه بر این، نحوه تهیه گزارش حسابرسی، شناسایی نقص‌ها و پیشنهاد راهکارهای بهبود نیز آموزش داده می‌شود.
دوره حسابرسی خارجی استاندارد ایزو 9001: نهایتا دوره حسابرسی خارجی است که در آن شرکت‌کنندگان، با نحوه انجام حسابرسی خارجی برای اخذ گواهینامه استاندارد ایزو 9001 آشنا می‌شوند. هدف از این دوره نحوه برخورد با حسابرسان خارجی، پاسخگویی به سؤالات و درخواست‌های آن‌ها و رفع نقص‌های مشخص شده است و برای همکاری با شرکت‌های صادرکننده ایزو به عنوان حسابرس نیز موثر می‌باشد.

مزایای آموزش ایزو 9001

iso9001 یکی از محبوب‌ترین و مورد استقبال‌ترین نوع استاندارد در سراسر دنیاست و آموزش استاندارد ایزو 9001 فرایندی پویا و پیشرو است که به شما کمک می‌کند تا با استانداردهای بین‌المللی همگام شوید و به عنوان یک سازمان مطمئن، معتبر و متعهد در حوزه فعالیت خود شناخته شوید. بنابراین این آموزش به شما فرصت می‌دهد تا:

  • کارایی و بهره‌وری سازمان خود را افزایش دهید.
  • رضایت و وفاداری مشتریان خود را جلب کنید.
  • بازار خود را گسترش دهید و رقابت پذیرتر شوید.
  • ریسک‌های سازمان خود را کاهش دهید و پاسخگویی خود را در قبال مشتریان و ذینغعان خود بالا ببرید.
  • فرهنگ بهبود مستمر را در سطح سازمان خود پایه‌ریزی کنید.

"</h3

آموزش پیاده سازی ایزو 9001

پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 و آموزش آن، نیاز به تعهد، تلاش و همکاری در تمامی سطوح یک سازمان دارد و باید با تمام ذینفعان سازمان خود، اعم از مدیران، کارکنان، مشتریان، تأمین‌کنندگان و ذینفعان دیگر همکاری کنید تا استاندارد iso 9001 را به درستی طرح‌ریزی و پیاده‌سازی کنید. همچنین، باید به صورت منظم و مستمر عملکرد خود را با استاندارد ایزو 9001 مقایسه کنید و برای بهبود آن تلاش کنید.

برای پیاده‌سازی ایزو 9001 به صورت خلاصه نیاز است مراحل زیر در فرایندها و سطوح مختلف یک سازمان یا شرکت اجرایی شود. بنابراین آموزش پیاده سازی ایزو 9001 برای انجام آن به بهترین نحو یک موضوع مهم و حیاتی تلقی می‌شود. این مراحل عبارتند از:

  • پشتیبانی مدیریت
  • شناسایی الزامات
  • تعریف محدوده
  • تعریف فرآیندها و روش‌ها
  • اسناد سازمان
  • آموزش کارکنان
  • پياده‌سازي فرآيندها
  • ارزیابی داخلی
  • مرور مدیریت
  • بهبود سیستم
  • انتخاب سازمان صادر کننده گواهینامه
  • ارزيابي خارجي
  • اخذ گواهینامه

منابع آموزش ایزو 9001

برای آموزش پیاده‌سازی این ایزو منابع مختلفی در دسترس شما وجود دارد. از جمله این منابع دوره‌های آموزش استاندارد ایزو 9001 به صورت کلاس‌ها، نشست‌ها، همایش‌ها و دوره‌های تخصصی حضوری آموزش این ایزو و پکیج‌های آموزشی آنلاین و یا دوره‌های آموزشی و بسته‌های آموزش رایگان ایزو 9001 هستند که با استفاده از هر یک تا بخشی می‌توانید به این حوزه مسلط شده و در پیاده‌سازی آن در حوزه فعالیت خود بهره بگیرید.

آموزش رایگان ایزو 9001

امروزه روش‌های مختلفی برای آموزش رایگان ایزو 9001 در دسترس قرار گرفته است. البته باید توجه داشته باشید که جوانب مختلف آموزش این استاندارد در حوزه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد و باید برای پیاده‌سازی آن در زمینه فعالیت خود، به موارد متعددی جهت متناسب‌سازی آن دقت کنید.

با جستجو در اینترنت می‌توانید دروه‌های مختلف آموزش رایگان استاندارد ایزو 9001 را پیدا کنید. البته توجه داشته ‌باشید این مطالب می توانند به صورت عمومی، مقدمه و یا قسمتی از آموزش ایزو 9001 باشند و ممکن است نیاز باشد برای آموزش تخصصی‌تر اقدام به خرید دوره کامل آموزشی کنید یا از منابع تکمیلی استفاده کنید.

شرکت در کارگاه‌ها و سمینارهای عمومی رایگان برای آموزش نیز یکی دیگر از روش‌های آشنایی با این استاندارد، الزامات و پیاده‌سازی آن است که می‌نواند به عنوان یک راه کار آموزش در نظر گرفته شود.

جمع‌بندی

بهترین رویکرد برای آموزش ایزو 9001 و پیشنهاد ما به شما، مشاوره با مشاوران متخصص ایزو و شرکت های ارایه مشاوره دریافت ایزو 9001 و دیگر استانداردها است تا با صرف هزینه کمتر به هدف خود یعنی اخذ و پیاده‌سازی ایزو 9001 دست یابید و به بهترین نحو آن را در شرکت یا سازمان خود اجرایی کنید. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاع بیشتر از این فرایند می توانید با مشاوران متخصص ما در سیستم کاران تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *