مهارت های بین فردی
بیایید با هم بخوانیم که چرا اصلا مهارت های بین فردی اهمیت دارد؟ چگونه میتوان آنها را بهبود بخشید؟ اصلا مهارت بین فردی چیست؟ چرا انقدر مهم است؟ برای درک هرچه بهتر این موضوع همراه ما باشید.
“مهارت های بین فردی” مهارت های مورد نیاز برای برقراری ارتباط موثر، تعامل و کار با افراد، همکاران و گروه ها است. آنهایی که مهارت بین فردی خوبی دارند، ارتباطات کلامی و غیرکلامی قوی نیز دارند. این موضوع چه در زندگی حرفه ای و چه در زندگی شخصی شما استفاده میشود و بسیار با اهمیت است و این مهارت ها برای موفقیت در زندگی و کسب و کار بسیار مهم هستند.
چرا موضوع مهارت بین فردی انقدر مهم است؟
بیشتر کارهایی که در زندگی انجام می دهیم نیازمند تعامل با افراد دیگر است. برای اینکه در حرفه خود موفق باشید یا دوستی های معناداری داشته باشید، بسیار مهم است که در کنار آمدن با دیگران خوب باشید. در حالی که “مهارتهای بین فردی” اغلب چیزی است که به طور طبیعی به دست میآید، یا از آن برخوردار هستید یا خیر، حقیقت این است که میتوان آنها را آموخت.
از اهمیت این مهارت آگاه باشید :
- مهارت های خود را به گونه ای افزایش دهید که به شما کمک کند شغلی پیدا کنید و شغل خود را ارتقا دهید.
- توانایی های بین فردی خود را ارزیابی کنید و برنامه ای برای بهبود آنها ایجاد کنید.
- مهارت خود را افزایش دهید تا در کسب و کار خود پیشرفت کنید.
- اگر فردی هستید که به دنبال تعاملات با افراد بیشتری هستید این موضوع به شما خیلی کمک میکند.
- اگر در سازمان یا شرکتی کار میکنید این موضوع میتواند باعث پیشرفت شغلی و ارتقا شغلی شما شود.
- اگر صاحب کسب و کاری هستید و شما کارفرما هستید با ایجاد مهارت بین فردی بین خودتان و کارمندانتان و یا بین کارمندان باهم میتوانید به پیشرفت کسب و کارتان کمک فراوانی کنید.
- فراموش نکنید که وقتی روحیه تیم بالا باشد و روابط افراد یک سازمان باهم خوب باشد. بی شک آن سازمان از رقیبانش جلو میزند.
- و خیلی مسائل دیگر که همه و همه از موضوع مهارت بین فردی نشأت میگیرد.
آیا میدانستید که اگر میخواهید در کسب و کار خود پیشرفت کنید نیاز دارید تا مسائلی را رعایت کنید؟ میخواهید بدانید چه مسائلی؟ آیا ارتباط بین افراد گروهتان که برایتان کار میکنند برایتان مهم است؟ آیا تا به حال به این موضوع اصلا فکر کرده بودید؟ آیا تا به حال به مهارت رفتاری بین خودتان با کارمندانتان فکر کرده بودید؟ تا حالا این موضوع را در نظر گرفته بودید که داشتن گواهینامه ایزو چقدر میتواند برای کارمندان شما احساس آرامش و اعتماد ایجاد کند؟ و همین موضوع به ظاهر ساده چقدر میتواند به روابط بین فردی شما با کارمنداتان یا کارمندان شما با هم و یا شما با مشتریانتان کمک کند؟
پاسخ تمامی این سوالات بسیار ساده است میتوانید بر حسب کسب و کارتان گواهینامه ایزو مورد نظرتان را خیلی راحت تهیه کنید و یا اگر در این زمینه اطلاعی ندارید با کارشناسان ما تماس بگیرید. همه چیز خیلی ساده است فقط با یک تماس.
مهارت های فنی در مقابل مهارت های نرم
هنگام تهیه یک درخواست شغلی، تمایل طبیعی تمرکز بر مهارت های فنی است. این کاملاً طبیعی است، زیرا بیشتر شرح وظایف بر الزامات خاصی مانند حسابداری، امور مالی، اکسل، مدل سازی مالی و مهارتهای مرتبط تمرکز دارد. با این حال، اکثر مدیران استخدام در واقع تصمیم خود را بر اساس مهارت های نرم میگیرند، حتی اگر در مورد تمام مهارت های فنی مورد نیاز صحبت کنند. بر اساس نظرسنجی اخیر لینکدین از 291 مدیر استخدام، مهارت های بین فردی مهم تر و همچنین یافتن آن سخت تر است. 59 درصد از مدیران گزارش کردند که در یافتن افرادی با مهارت های نرم مناسب مشکل دارند.
نمونه فهرست مهارتهای بین فردی برای رزومه. لیستی از رایج ترین مهارتهای بین فردی :
- آگاهی (از خود و دیگران)
- اهمیت دادن به دیگران
- قدرت همکاری خوب با دیگران
- تسلی دادن مردم در زمانی که به آن نیاز دارند
- مهارت های ارتباطی شفاف
- مهارت های مدیریت تعارض و حل و فصل
- بازخورد سازنده (روش هایی که افراد میتوانند پیشرفت کنند)
- دیپلماسی (انجام امور بدون خصومت)
- همدلی با دیگران
- تشویق و الهام بخشیدن به مردم برای انجام بهترین کار
- انعطاف پذیری در تفکر و سبک عملکرد
- شوخ طبعی و مهربانی
- الهام بخشیدن
- خوب گوش دادن
- مربیگری اعضای تیم
- شبکه سازی و ایجاد روابط
- نشانه های غیر کلامی و زبان بدن
- صبوری در برخورد با دیگران
- مهارت های سخنرانی و ارائه عمومی
- احترام برای همه، مهم نیست که چه کسی هستند
- حساسیت نسبت به ترجیحات و خواسته های دیگران
- مهارت های اجتماعی
- تیم سازی و ایجاد اعتماد
- مدارا کردن و احترام به اعضای تیم
جهت اطلاعات بیشتر مقاله که در مورد رهبری تطبیقی نوشته شده را مطالعه فرمایید.
ارتباط
یکی از مهم ترین مهارتهای بین هر فرد در هر شغلی، ارتباط است. چه در فناوری اطلاعات، خدمات مشتری، ساخت و ساز یا هر صنعت دیگری کار کنید، باید بتوانید به صورت شفاهی و کتبی با دیگران به طور واضح و موثر ارتباط برقرار کنید. برخی از مشاغل نیز به مهارت در سخنرانی موثر در جمع نیاز دارند.
- ارتباط غیر کلامی
- سخنرانی عمومی
- ارتباط کلامی
- مدیریت تعارض
چه مدیر و چه کارمند باشید، احتمالاً در مرحلهای از شغلتان باید تعارضات را حل کنید. این ممکن است شامل حل یک مشکل بین دو کارمند، بین خود و یک همکار، یا بین مشتری و شرکت شما باشد. شما باید بتوانید به طور منصفانه به هر دو طرف گوش دهید و از حل خلاقانه مسئله برای رسیدن به راه حل استفاده کنید.
- حل تعارض
- انتقاد سازنده
- مشاوره
- میانجیگری
- حل مسئله
- یک دلی
بخشی از یک مدیر، کارمند یا همکار خوب بودن، توانایی درک و نشان دادن همدلی با دیگران است. به عنوان مثال، اگر یک مشتری یا همکار با یک شکایت تماس میگیرد، باید با دقت به نگرانی های آن شخص گوش دهید و نسبت به مشکل او ابراز همدردی کنید. همدلی یک مهارت مهم است که به شما کمک می کند با همه افراد در محل کار کنار بیایید.
حتی اگر مدیر نیستید، داشتن تجربه و توانایی رهبری مهم است. رهبری مستلزم ایجاد انگیزه و تشویق دیگران و کمک به یک تیم برای رسیدن به موفقیت است.
“مذاکره” برای بسیاری از موقعیت ها یک مهارت مهم است. بسته به شغل خاص، ممکن است شامل ایجاد توافقات رسمی (یا قرارداد ها) بین مشتریان یا کمک به همکاران در حل مشکل و تعیین راه حل باشد. برای اینکه یک مذاکره کننده خوب باشید، باید بتوانید به حرف های دیگران گوش دهید، از حل خلاقانه مسئله استفاده کنید و به نتیجه ای برسید که همه را راضی کند.
کارفرمایان می خواهند کارمندانی را استخدام کنند که دفتر را به مکان روشن تری تبدیل کنند. آنها افرادی را میخواهند که رفتاری دوستانه و مثبت داشته باشند. این بدان معنا نیست که شما باید اجتماعی ترین فرد در دفتر باشید، اما باید تمایل داشته باشید که نوعی رابطه مثبت با همکاران خود ایجاد کنید.
- مهارت های رفتاری
- شبکه سازی
- مهارتهای اجتماعی
- کار گروهی
حتی اگر شغل شما شامل کارهای مستقل زیادی باشد، بازهم باید بتوانید با دیگران همکاری کنید. کار تیمی شامل چندین مهارت است که قبلاً ذکر شد: شما باید بتوانید به دیگران گوش دهید، اهداف خود را بیان کنید، به تیم خود انگیزه دهید و هرگونه تعارض را که ممکن است ایجاد شود حل کنید.
- همکاری
- تیم سازی
- کار گروهی
ارتباط کلامی
مهارت های بین فردی خود را به نمایش بگذارید
صلاحیت های خود را با شغلتان مطابقت دهید. شرح شغل را مرور کنید و لیستی از ویژگیهایی که کارفرما به دنبال آن است تهیه کنید. سپس با ایجاد ارتباط بین الزامات آنها و مهارت ها و توانایی های خود، صلاحیت های خود را با شغل مطابقت دهید. مهارتهای خود را در رزومه خود فهرست کنید.
از “مهارتهای بین فردی” خود برای تحت تاثیر قراردادن استفاده کنید. فراموش نکنید، عملکردها بلندتر از کلمات صحبت میکنند، بنابراین باید مطمئن باشید که در هنگام تعامل با مصاحبه کننده، هر ویژگی را که ادعا می کنید دارید، با موفقیت تجسم میدهید. به عنوان مثال، اگر تأکید میکنید که رفتار دوستانه شما چگونه برای شما موفقیت در محل کار به ارمغان آورده است، مطمئن شوید که در طول مصاحبه صمیمی به نظر میرسید.
مهارت های خود را تقویت کنید:
اگر مهارتهای شما نیاز به بهبود دارد یا اعتماد به نفس شما میتواند تقویت شود، دورهها و سمینارهای آنلاین و آفلاین وجود دارد که میتوانید شرکت کنید.
واقعا اغراق نیست اگر بگوییم “مهارتهای بین فردی” پایه و اساس موفقیت در زندگی و به خصوص کسب و کار است. افرادی که دارای مهارتهای بین فردی قوی هستند، تمایل دارند که به خوبی با افراد دیگر، از جمله در تیم ها یا گروه ها، به طور رسمی و غیر رسمی کار کنند. آنها به طور موثر با دیگران، اعم از خانواده، دوستان، همکاران، یا مشتریان ارتباط برقرار میکنند. آنها همچنین در خانه و محل کار روابط بهتری دارند. شما می توانید مهارت های بین فردی خود را با توسعه آگاهی خود از نحوه تعامل با دیگران و تمرین مهارت های خود بهبود بخشید.
گاهی اوقات به “مهارتهای بین فردی” به عنوان مهارتهای اجتماعی، مهارتهای مردمی، مهارتهای نرم یا مهارت های زندگی گفته می شود. با این حال، این اصطلاحات را می توان هم محدود تر و هم گسترده تر از «مهارتهای بین فردی» استفاده کرد. مهارت هایی که برای برقراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر نیاز دارید و از آنها استفاده میکنید.
جهت مطالعه مقاله گواهینامه ایزو 22320 کافیست کلیک کنید
مهارت بین فردی شامل موارد زیر است:
اهمیت “مهارتهای بین فردی” ،مهارت های بین فردی اهمیت دارد زیرا هیچ یک از ما در یک حباب زندگی نمی کنیم.در طول زندگی، ما مجبوریم به صورت روزانه و نه ساعتی و گاهی اوقات بیشتر با افراد دیگر ارتباط برقرار کنیم و با آنها تعامل داشته باشیم. مهارتهای بین فردی خوب، چرخهای این تعاملات را روغن میکند و آنها را برای همه افراد درگیر روانتر و دلپذیرتر میکند. آنها به ما این امکان را می دهند که هم در خانه و هم در محل کار، روابط بهتر و طولانی تری ایجاد کنیم.
تا اینجا امیدواریم که این مقاله برای شما سودمند بوده و راهنمایی های لازم را به شما کرده باشد .مخاطبین عزیزی که متقاضی گواهینامه و استانداردهای ایزو هستید جهت “دریافت گواهینامه ایزو “، اخذ استاندارد ایزو فوری، پیاده سازی الزامات و اخذ گواهینامه ایزو معتبر میتوانید با ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان تیم حرفه ای و مجرب ما در جهت انتخاب مرجع صدور معتبر بهره مند شوید. تیم سیستم کاران همواره همراه شماست .
مزایای اخذ گواهینامه ایزو و دریافت ایزو فوری با تیم سیستم کاران :
- مشاوره رایگان
- مشاوره تلفنی و حضوری
- سرعت در کارسازی
- پیاده سازی رایگان
- استفاده از تجربیات متخصصین ایزو
- هموار کردن مسیر دریافت گواهینامه ایزو
- صدور گواهینامه ایزو فوری
- پرداخت کمترین هزینه
- پشتیبانی 24 ساعته
- مرجع صدور معتبر
- رفع ابهامات و تمامی سوالات
- جذب مشتری و افزایش مشتری
- رشد کسب و کار شما
همراه ما باشید.
مهارت های بین فردی در کار
شاید دوست نداشته باشید با این شرایط به آن فکر کنید، اما تقریباً زمان بیشتری را با همکاران خود می گذرانید تا شریک زندگی خود در محل کار، شما ملزم به برقراری ارتباط و تعامل با طیف وسیعی از افراد، از تامین کنندگان و مشتریان گرفته تا همکاران، همکاران دورتر، تیم و مدیر خود هستید. توانایی شما برای انجام این کار به طور موثر می تواند تفاوت بین یک زندگی کاری موفق و زندگی کاری را که صرف فکر کردن به اینکه چه اشتباهی رخ داده است، ایجاد کند. البته برخی مشاغل وجود دارند که مهارتهای بین فردی در آنها اهمیت ویژه ای دارد.
نقشهای مواجهه با مشتری، مانند فروش و “مدیریت ارتباط با مشتری”، احتمالاً مهارتهای بین فردی خوب را به عنوان یک پیش نیاز مشخص می کند. با این حال، تعدادی از مشاغل و مشاغل کمتر بدیهی دیگر وجود دارد که مهارت های بین فردی نیز بسیار مهم است. این شامل:
ارائه مراقبت های بهداشتی، از جمله پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان مراقبتهای بهداشتی. “توانایی گوش دادن” و صحبت کردن با بیماران و خانوادههایشان، و همچنین توانایی دادن اخبار بد به شیوهای حساس، یک مهارت ضروری است. ما تقریباً این مهارت ها را در متخصصان مراقبتهای بهداشتی بدیهی می دانیم اما همچنین میدانیم که وقتی این متخصصان مهارتهای ضعیفی دارند و نمیتوانند به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، وضعیت میتواند چقدر ویرانگر باشد.
“مشاوره مالی و کارگزاری”،مشاوران و کارگزاران مالی باید بتوانند با دقت به مشتریان خود گوش دهند و هم آنچه را که می گویند و هم آنچه را بیان نمی کنند بفهمند. این آنها را قادر میسازد تا توصیه هایی را ارائه دهند که با نیازهای مشتریان خود مطابقت داشته باشد. مهارت های بین فردی ضعیف به این معنی است که ایجاد روابط خوب با مشتری و درک نیازهای مشتری برای آنها دشوارتر خواهد بود.
تعریفی دیگر از مهارت بین فردی
“مهارت های بین فردی” رفتارها و تاکتیک هایی هستند که فرد برای تعامل موثر با دیگران به کار میگیرد. افراد در مواجهه با دیگران، چه در محل کار، چه در موقعیت های اجتماعی و چه در خانواده، همیشه از مهارتهای بین فردی استفاده می کنند.در دنیای تجارت، این اصطلاح به طور کلی به توانایی کارمند برای کار خوب با دیگران اشاره دارد. مهارتهای بین فردی از راه های ارتباط و گوش دادن تا نگرش و تنبیه متغیر است.
“مهارت بین فردی “رفتارهایی هستند که ما برای تعامل موثر با دیگران در محل کار و در دنیای بزرگتر استفاده می کنیم. برخی از افراد با مهارتهای بین فردی خوب متولد میشوند، اما همه می توانند آنها را یاد بگیرند، توسعه دهند و بهبود بخشند.ابراز قدردانی، حل و فصل اختلافات و خوب گوش دادن همگی مهارت بین فردی هستند که ارزش تمرین دارند. مهارت بین فردی عالی در محل کار می تواند رفاقت را افزایش دهد، نتایج کاری را بهبود بخشد و از پیشرفت شغلی حمایت کند .فقدان مهارت های قوی میتواند یک کارمند را درشرایطی که مشارکت گروهی، تکالیف مورد نظر، بررسی های مثبت و پیشرفت شغلی مربوط میشود، در وضعیت نامساعدی قرار دهد.
درک مهارت های بین فردی
هر کسی یک سبک شخصی و یک سبک بین فردی دارد. برخی از افراد در استفاده از “مهارتهای بین فردی” برای نتایج خاص و دلخواه موفق تر از دیگران هستند. مهارتهای بین فردی ممکن است تا حدی براساس شخصیت و غریزه باشد. با این حال، موارد خوب را نیز میتوان به مردم معرفی کرد و بهبود بخشید. در حالی که مهارت بین فردی را می توان توسعه داد، نمی توان آنها را صرفاً از یک کتاب درسی آموخت. برای برخی از افراد، باید آنها را تمرین کرد، روزانه استفاده کرد، مشاهده کرد و سپس اصلاح کرد. یعنی ممکن است این مهارت ها به طور طبیعی برای افراد خاصی به وجود بیاید، اما دیگران باید در پرورش آنها تلاش کنند.
در بسیاری از سازمانها ، کارمندانی که مهارتهای بین فردی قوی دارند، به دلیل رفتار خوشایند و نگرش مثبت و راه حل محور ارزش گذاری می شوند.این کارمندان به عنوان بازیکنان تیمی دیده می شوند که به خوبی با دیگران برای رسیدن به یک هدف همکاری می کنند. به زبان انسانی تر، همه دوست دارند در کنارشان باشند. این یک ویژگی خوشایند در هر تعامل اجتماعی است، از جمله آنهایی که مربوط به کار است.
مهارتهای بین فردی به شدت با آگاهی از انتظارات و آداب و رسوم اجتماعی مرتبط است، خواه این دانش ذاتی یا آموخته شده باشد. افرادی که دارای قوی ترین “مهارت بین فردی” هستند، بسته به واکنش دیگران به پیام ها و معانی آنها، تاکتیک ها و ارتباطات خود را در صورت نیاز تنظیم می کنند.کسانی که مهارت بین فردی خوبی ندارند، اگر اجازه داشته باشند در زمینه هایی کار کنند که نیازی به تعامل منظم با افراد مختلف ندارند، همچنان می توانند در تجارت موفق شوند. این زمینه ها ممکن است شامل تحقیق، توسعه، کد گذاری و تست سیستم باشد.
مزایای مهارت های بین فردی
اهمیت مهارتهای بین فردی قوی و به درستی مورد استفاده در محل کار را نمیتوان نادیده گرفت. مزایای آنها مزایایی را برای کارکنان و شرکت ها به طور کلی فراهم میکند. این مزایا می تواند شامل موارد زیر باشد:
- افزایش اعتماد و اطمینان .
- خلاقیت بیشتر و بهتر از طریق همکاری موفق .
- پیشرفت شغلی .
- انجام کار موثر و کارآمد .
- اشتیاق بیشتر برای یک کار یا شغل خاص .
- رفع مشکلات غیر ضروری .
- بهره وری بیشتر .
- فرصت هایی برای مواجهه بیشتر با تجربیات مثبت و متفاوت با سایر کارمندان یا مشتریان .
- فرصت هایی برای نمایش ویژگی های رهبری .
- فرصت هایی برای تبلیغات .
- رشد یک شبکه حرفه ای قابل اعتماد که میتواند به ایجاد یک حرفه کمک کند .
- رشد سریع کسب و کار .
- جلب رضایت مشتریان .