روشهای ارزیابی ریسک

روشهای ارزیابی ریسک

روشهای ارزیابی ریسک در سازمانها

روشهای ارزیابی ریسک چیست؟ ارزیابی ریسک چیست ؟ “ارزیابی ریسک” خطرات احتمالی و خطرات مرتبط با آن را شناسایی، تجزیه و تحلیل میکند و میتوان از این طریق راهی برای کاهش این اثرات پیدا کرد یا میتوان اینگونه بیان کرد که ارزیابی ریسک یک فرآیند سیستماتیک است که شامل شناسایی ، تجزیه و تحلیل و کنترل مخاطرات است. این توسط یک فرد ذیصلاح انجام میشود تا تعیین کند که چه اقداماتی برای حذف یا کنترل خطر در محل کار در هر موقعیت بالقوه وجود دارد یا باید وجود داشته باشد.

ارزیابی ریسک

ارزیابی ریسک یکی از اجزای اصلی “تحلیل ریسک” است. تجزیه کردن و تحلیل ریسک فرآیندی با مراحل متعد داشت که قصد دارد تمام ریسک ها و مسائل بالقوه ای را که برای کسب و کار مضر هستند شناسایی و تجزیه و تحلیل کند. این یک فرآیند مداوم است که در صورت لزوم به روز میشود. این مفاهیم به هم مرتبط هستند و میتوان از آنها به صورت جداگانه استفاده کرد. ارتباط ریسک فرآیند تبادل اطلاعات و نظر درمورد ریسک به طرف های ذینفع است. مدیریت ریسک عبارت است از کنترل و ارزیابی پیشگیرانه تهدیدها و خطرات برای جلوگیری از حوادث، عدم قطعیت ها و خطاها. همراه با ارزیابی ریسک، همه این ها عناصر حیاتی هستند که به تصمیم گیری آگاهانه مانند کاهش خطرات کمک میکنند.

ارزیابی ریسک فرآیندی برای تعیین احتمال زیان با تجزیه و تحلیل خطرات بالقوه و ارزیابی شرایط موجود آسیب‌ پذیری است که می‌تواند تهدید یا آسیبی برای اموال، مردم، معیشت و محیطی باشد که به آن وابسته است. ارزیابی ریسک را به عنوان فرآیندی متشکل از سه فرآیند تعریف می کند: شناسایی ریسک، تجزیه و تحلیل ریسک و ارزیابی ریسک.

روشهای ارزیابی ریسک – شناسایی ریسک

شناسایی‌ ریسک فرآیندی است که برای یافتن، شناسایی و توصیف ریسک هایی که می تواند بر دستیابی به اهداف تأثیر بگذارد، استفاده می شود. تجزیه و تحلیل ریسک فرآیندی است که برای درک ماهیت، منابع و علل خطرات شناسایی شده و برآورد سطح ریسک استفاده می شود. همچنین برای مطالعه اثرات و پیامدها و بررسی کنترل هایی که در حال حاضر وجود دارد استفاده میشود. ارزیابی ریسک فرآیندی است که برای مقایسه نتایج تحلیل ریسک با معیارهای ریسک به منظور تعیین اینکه آیا سطح مشخصی از ریسک قابل قبول یا قابل تحمل است یا خیر استفاده میشود.

میدونستین اگر شرکت دارید یکی از کارهای واجبی که باید انجام بدید دریافت گواهینامه ایزو؟ هنوز گواهینامه ایزو نگرفتید؟ پس منتظر چی هستید؟ همین حالا می توانید نسبت به درخواست گواهینامه بین المللی ایزو اقدام کنید و با کارشناسان سیستم کاران تماس حاصل فرمایید.

 ارزیابی ریسک

ریسک به عنوان احتمال پیامدهای مضر یا خسارات مورد انتظار (مرگ، جراحات، اموال، معیشت، فعالیت های اقتصادی مختل شده یا آسیب به محیط زیست) ناشی از تعامل بین خطرات طبیعی یا انسانی و شرایط آسیب پذیر تعریف میشود.

چرا ارزیابی ریسک مهم است؟

این موضوع یعنی همان “شناسایی خطرات” با استفاده از فرآیند ارزیابی ریسک یک عنصر کلیدی هنگام اطمینان از سلامت و ایمنی کارکنان و مشتریان شما است. OSHA کسب و کارها را ملزم به انجام ارزیابی ریسک می کند. طبق مقررات تعیین شده توسط OSHA ارزیابی خطرات یا خطرات احتمالی تجهیزات و تجهیزات محافظ شخصی را که یک کارگر ممکن است برای کار خود نیاز داشته باشد تعیین می کند. دستورالعمل‌هایی برای صنایع مختلف وجود دارد ، زیرا انواع خطرات احتمالی موجود ممکن است متفاوت باشد، نمونه‌ای از آن کسب‌ و کارهای کشاورزی است. خطرات منحصر به فرد برای این صنعت شامل ذخیره سازی کود، بهره برداری از تراکتور، جابجایی حیوانات، رفتار و سلامت است.

روشهای ارزیابی ریسک – ارزیابی در سازمان های جهانی

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) ایالات متحده در ارزیابی خطرات مربوط به انسان و گیرنده های محیطی آن مانند حیوانات، مواد شیمیایی و سایر عوامل اکولوژیکی تخصص دارد. در حالی که در بریتانیا، انجام ارزیابی ریسک یک الزام قانونی است همانطور که در قانون بهداشت و ایمنی در کار آمده است. شدت شناسایی خطر با همه این سازمان ها و دولت هایی که نیاز به ارزیابی ریسک در محل کار دارند، واضح است. پیشگیری و کاهش خطرات برای نجات جان افراد و اطمینان از اینکه محل کار به عنوان یک فضای امن باقی میماند.

چه زمانی ارزیابی ریسک را انجام دهیم؟

به طور کلی همه اهداف از ارزیابی RISK، فراتر از رعایت کردن الزامات قانونی حذف کردن خطرات عملیاتی و بهبود ایمنی کلی محل کار است. این وظیفه کار فرمایان است که ارزیابی ریسک را در موارد زیر انجام دهند:

  • فرآیندها یا مراحل جدید در گردش کار معرفی میشوند.
  • تغییراتی در فرآیندهای موجود ایجاد میشود.
  • تجهیزات و ابزار؛ یا خطرات جدیدی بوجود میآیند.

جهت اخذ استاندار ایزو -گواهینامه ایزو ( دریافت ایزو یا  صدور ایزو) سیستم کاران آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمانها می باشد. کارشناسان ما تمام وقت آماده خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز هستند ما در سیستم کاران کنار شما هستیم که با کمترین هزینه و در مدت زمان کوتاهی گواهینامه ایزو اخذ نمایید.

تفاوت بین ارزیابی ریسک و تجزیه و تحلیل ایمنی شغلی (JSA)

ارزیابی ریسک اغلب با تجزیه و تحلیل ایمنی شغلی (JSA) یا تجزیه و تحلیل خطر شغلی (JHA) اشتباه گرفته می شود. تفاوت اصلی بین ارزیابی ریسک و JSA دامنه است. ارزیابی ریسک خطرات ایمنی را در کل محل کار ارزیابی می کند و اغلب با یک ماتریس ریسک برای اولویت بندی خطرات و کنترل ها همراه است. در حالی که یک JSA بر خطرات شغلی خاص تمرکز دارد و معمولاً برای یک کار انجام می شود و هر مرحله از کار را ارزیابی می کند. این موضوع درسه نوع مختلف انجام می شود. در صورتی که جزئیات به شدت دقیق ارزیابی RISK ممکن است در صنایع مختلف بسیار متفاوت باشد، اچ اس ای 3 نوع ارزیابی RISK کلی را متمایز میکند:

1- ” ارزیابی های در مقیاس بزرگ” : این به ارزیابی های ریسکی اشاره دارد که برای مکان های خطر پیچیده در مقیاس بزرگ مانند صنعت هسته ای و نفت و گاز انجام می شود. این نوع ارزیابی مستلزم استفاده از یک تکنیک پیشرفته ارزیابی ریسک به نام ارزیابی ریسک کمی (QRA) است.

2- “ارزیابی های خاص مورد نیاز است”: این به ارزیابی هایی اشاره دارد که تحت قوانین یا مقررات خاص مورد نیاز است، مانند حمل و نقل مواد خطرناک (طبق مقررات COSHH، 1998) و جابجایی دستی (طبق مقررات عملیات جابجایی دستی، 1992).

3- “ارزیابی های عمومی”: این مدل ارزیابی RISK کلی محل کار را مدیریت می کند و تحت مدیریت سازمانهای بهداشتی و ایمنی قانونی مانند OSHA و HSE مورد نیاز است.

مثال:

“ارزیابی RISK”برای شناسایی خطراتی که ممکن است به طور بالقوه به کارگران آسیب برساند ضروری است. انواع مختلفی از ارزیابی‌های ریسک در صنایع مختلف استفاده می‌ شود که نیازهای خاص و اقدامات کنترلی را تنظیم می‌کنند.

نمونه های رایج ارزیابی ریسک:

1- “ارزیابی خطر سلامت و ایمنی”: نوعی ارزیابی ریسک که توسط مدیران ایمنی برای تعیین خطرات ایمنی و بهداشتی مرتبط با شغل، محیط کار و فرآیندهای جاری استفاده می‌شود. خطرات را می توان به صورت بیولوژیکی، شیمیایی، انرژی، محیطی و مواردی از این قبیل شناسایی کرد.

2- ارزیابی ریسک محل کار: توسط مدیران دفاتر و مدیران مدرسه انجام می شود، این ابزار به اطمینان از اینکه محل کار عاری از تهدیدات بهداشتی و ایمنی است کمک می کند. این ارزیابی همچنین به تقویت روحیه و بهره وری کارکنان کمک می کند.

3- ارزیابی خطر سقوط: توسط کارکنان پرستاری واحدها یا مراکز مراقبت سالمندان برای ارزیابی احتمال سقوط انجام می شود. این چک لیست تضمین می کند که امکانات، تجهیزات و سایر عوامل برای بیماران مسن ایمن هستند.

4- ارزیابی ریسک ساخت و ساز: یک ارزیابی حیاتی که در محل ساخت و ساز برای کمک به تیم های ایمنی در اجرای اقدامات اصلاحی و پیروی ذینفعان با مقررات ایمنی استفاده می شود. ارزیابی ریسک را میتوان به عنوان یک بار اداری نظارتی در نظر گرفت، اما درک دلیل و هدف ارزیابی ریسک به تیم شما کمک می کند تا خطرات را در محل کار شما شناسایی، اولویت بندی و کنترل کند.

ممنون که تا اینجا همراه ما بودید. تیم سیستم کاران همه تلاش خود را میکند تا پاسخ تمامی سوالات شما را بدهد و هرگونه ابهامی را برای شما برطرف کند. لازم به ذکر است که تیم سیستم کاران کلیه فعالیتهای مربوط به دریافت و اخذ گواهینامه های ایزو و انواع گواهینامه ایزو را انجام می دهد. برای دریافت گواهینامه ایزو با پشتیبان های ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده خدمات رسانی با شما عزیزان هستند.

روشهای ارزیابی ریسک – ارزیابی در سازمان های جهانی

اخذ گواهینامه ایزو – صدور گواهینامه ایزو – دریافت گواهینامه ایزو

جهت “اخذ گواهینامه ایزو ” و دریافت استاندارد ایزو – صدور گواهینامه ایزو می توانید از طریق سیستم کاران اقدام نمایید. سیستم کاران برترین مرکز جهت اخذ گواهینامه ایزو در کشور با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد. همین حالا با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.

از مزایای اخذ گواهینامه ایزو از شرکت سیستم کاران :

  • پیاده سازی رایگان
  • مشاوره تلفنی و حضوری
  • سرعت در کارسازی
  • صدور گواهینامه ایزو با پرداخت کمترین هزینه
  • صدور فوری گواهینامه ایزو
  • مشاوره از مشاورین فوق حرفه ای در زمینه صدورگواهینامه های ایزو
  • پشتیبانی 24 ساعته
  • استفاده از تجربیات متخصصین ایزو
  • جذب مشتری و افزایش مشتری و در نتیجه رشد کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *