زنجیره ارزش چیست ؟

زنجیره ارزش

زنجیره ارزش چیست ؟

زنجیره ارزش تمام فعالیت ها و فرآیندهای درون یک شرکت است که به ارزش افزوده به محصول نهایی کمک میکند. در چشم ‌انداز کسب ‌و کار امروزی، شرکت ‌ها در تمام صنایع بیش از هر زمان دیگری رقابتی هستند. و این موضوع امروزه بسیار اهمیت پیدا کرده و جایگاه ویژه ای دارد.

پیشرفت فناوری باعث شده تا شرکت‌ ها بتوانند از صرفه‌ جویی در مقیاس استفاده کنند و به تغییر ترجیحات مصرف ‌کنندگان واکنش سریع نشان دهند. هدف اکثر شرکت ها کسب مزیت رقابتی در بازار از طریق افزایش ارزش و کاهش هزینه ها است. روش زنجیر ارزش راهی برای شناسایی بهترین مسیر برای افزایش ارزش برای مشتری است. که در همین مسیر شرکت و کسب و کار به اهداف خود نیز میرسد.

تحلیل و تاریخچه این زنجیره بسیار مهم

در دهه 1980، مایکل پورتر تکنیکی به نام “تحلیل زنجیره ارزش” را معرفی کرد که از آن زمان به ابزاری مفید برای شرکت ها برای کمک به کسب مزیت رقابتی تبدیل شده است. تجزیه و تحلیل این زنجیره تمرکز بر فعالیت های داخلی یک کسب و کار برای به دست آوردن درک درستی از هزینه های کسب و کار و اینکه چگونه فعالیت های مختلف میتوانند به محصول آن ارزش بیافزایند است.

این زنجیره که توسط “مایکل پورتر” توسعه یافته و به مدت نزدیک به 30 سال در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است، ابزار قدرتمندی برای تفکیک یک شرکت به فعالیت‌ های مرتبط استراتژیک آن به منظور تمرکز بر منابع مزیت رقابتی است، یعنی فعالیت ‌های خاصی که منجر به قیمت های بالاتر یا هزینه های کمتر می شوند.

آیا میدانستید که هر کسب و کاری، شرکتی و یا هر سازمانی باید برای رسیدن به اهداف خود و جلب رضایت مشتریان و رشد کسب و کارش باید گواهینامه های ایزو مرتبط با فعالیت کاری خود را دریافت کند؟ برای اطلاعات بیشتر میتوانید همین حالا با پشتیبان های تیم سیستم کاران تماس بگیرید.

اخذ فوری و دریافت گواهینامه ایزو ، گواهینامه ایزو فوری با سیستم کاران

ارائه خدمات شرکت سیستم کاران در زمینه دریافت ایزو معتبر و فوری،‌ مشاوره ایزو رایگان، اخذ ایزو برای شغلها و کسب و کارهای مختلف است که منجر به گرفتن ایزو و دریافت ایزو معتبر میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو می ‌توانید از طریق شماره ‌79165-021 با کارشناسان و پشتیبانهای ما در تماس باشید. کارشناسان حرفه ای و خبره ما آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند .

زنجیره ی ارزش یک شرکت معمولا بخشی از یک سیستم ارزش بزرگتر است که شامل شرکت های بالا دستی (تامین کنندگان) یا پایین دستی (کانال های توزیع) یا هر دو می شود. این دیدگاه در مورد چگونگی ایجاد ارزش، مدیران را وادار می کند تا هر فعالیت را نه تنها به عنوان یک هزینه، بلکه به عنوان مرحله ای که باید مقداری افزایش ارزش به محصول یا خدمات نهایی اضافه کند، در نظر بگیرند و ببینند.

به طور کلی این تحلیل، تجزیه و تحلیل بر روی کارکردهای اصلی یک کسب و کار بود، مانند:

“لجستیک ورودی” : دریافت، ذخیره و توزیع ورودی ها یا مواد خام در اینجا، رابطه شما با تامین کنندگان حیاتی است.

  1. “عملیات” : تمام فعالیت هایی که برای تبدیل ورودی ها به خروجی ها انجام میشود که سپس به مصرف کنندگان فروخته میشود. تغییرات در این مرحله می تواند به ارزش افزوده به محصول نهایی کمک کند.
  2. “تدارکات خروجی”: رساندن محصول شما به مصرف کننده نهایی، مرحله تحویل و توزیع.
  3. “بازاریابی و فروش”: تلاش‌ هایی که کسب‌ و کار برای آگاه کردن مصرف‌ کننده از محصول انجام می‌ دهد.
  4. “خدمات” : فعالیت هایی که ارزش محصول یا خدمات را پس از فروش به مشتری حفظ می کند.

علاوه بر پنج فعالیت اولیه، فعالیت های ثانویه نیز وجود دارد که از عملیات در برخی از فعالیت های اولیه پشتیبانی می کند. آنها عبارتند از:

  1. زیر ساخت های شرکتی
  2. مدیریت منابع انسانی
  3. توسعه فناوری
  4. تدارکات
  5. نحوه پیاده سازی زنجیره ارزش

استراتژی‌ های عمومی برای زنجیره ارزش می ‌تواند برای هر صنعتی در سراسر جهان استفاده شود.

فرآیند سه مرحله ای به شرح زیر است:

  1. فعالیت های ثانویه را برای هر فعالیت اولیه مشخص کنید:

هر فعالیت اولیه دارای فعالیت های ثانویه مرتبط با آن است. یک شرکت باید تصمیم بگیرد که کدام یک از این فعالیت ‌ها بیشترین ارزش را دارد. سه فعالیت فرعی عبارتند از:

  • “فعالیت های مستقیم”: فعالیت هایی که به صورت جداگانه به ایجاد ارزش کمک می کنند. برای مثال برای کسب و کاری که شکلات می فروشد، بازاریابی و تبلیغات و فروش آنلاین به ایجاد ارزش برای محصول کمک می کند.
  • “فعالیت‌های غیرمستقیم”: فعالیت‌ هایی که به فعالیت ‌های مستقیم کمک می‌کنند تا عملکرد روان‌ تری داشته باشند. آنها شامل مدیریت منابع انسانی و حسابداری است.
  • “تضمین کیفیت”:تضمین میکند که فعالیت های مستقیم و غیر مستقیم با استانداردهای مورد نیاز مطابقت دارند و از انطباق پیروی میکنند.
  1. فعالیت ثانویه را برای هر فعالیت حمایتی مشخص کنید:

فعالیت ‌های پشتیبانی مانند حسابداری و منابع انسانی، فعالیت ‌های فرعی را تعیین می‌کنند که ارزش فعالیت ‌های اولیه را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، حسابداری چگونه به یک فعالیت اولیه مانند عملیات یا تدارکات ارزش افزوده می کند؟

  1. ارتباط بین فعالیت ها را مشخص کنید:

مرحله بعدی و احتمالا چالش برانگیزترین مرحله، شناسایی پیوند های بین تمام فعالیت ها است. ارتباطات کلیدی برای به دست آوردن مزیت رقابتی در صنعت هستند. می تواند بین میزان سرمایه گذاری سرمایه انسانی در یک شرکت حسابداری و میزان بدهی های معوق ارتباط وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که داشتن گواهینامه های ایزو برای شرکت و کسب و کار شما اساس تمام موارد است که خواندید. با داشتن گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت و کسب و کار خود میتوانید تمامی این موارد را در شرکت خود پیاده سازی کنید و به رشد و اهداف خود برسید. تنها کافیست با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را در راستا اخذ گواهینامه ایزو راهنمایی کنند و شما هرگونه سوال و ابهامی که دارید را برطرف کنید. تیم سیستم کاران 24 ساعت آماده پاسخگویی به شما عزیزان و خدمات رسانی هستند با ما همراه باشید.

مزایای زنجیره ارزش

“زنجیره ‌های ارزش” به شکستن تمام فعالیت ‌هایی که برای تولید کالا یا خدمات انجام می ‌شوند و درک زمینه ‌های صرفه ‌جویی در هزینه و تمایز کمک می‌کنند. با یک زنجیره-ارزش، میتوانید تلاش ها را بهینه کنید، ضایعات را حذف کنید و سودآوری را بهبود بخشید. زنجیره های ارزش به ارائه بینش های مفیدی کمک می کند که می تواند ارزش بیشتری را برای مشتری نهایی به ارمغان بیاورد.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که یک محصول می تواند با هزینه کمتر توسط یک شرکت تابعه تولید شود. در چنین شرایطی، شرکت باید تولید محصول را به شرکت فرعی برون سپاری کند. سپس هزینه کمتر می تواند به عنوان قیمت های پایین تر به مصرف کننده منتقل شود که می تواند به متمایز شدن محصول در بازار و دستیابی به مزیت رقابتی کمک کند.

همراه با سیستم کاران باشید تا دریابید که چگونه تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به کسب و کارها کمک میکند تا فرآیند های خاص را مطالعه کنند تا آنها را کارآمدتر کنند.

به طور کلی تجزیه و تحلیل زنجیره ی ارزش ابزاری است که صاحبان مشاغل میتوانند از آن برای تجزیه هر فرآیندی که کسب و کارشان استفاده می کند استفاده کنند. یکی از اهداف تجزیه و تحلیل این زنجیره این است که اطمینان حاصل شود که محصول شرکت تا حد امکان یکپارچه در دستان مشتریان قرار می گیرد.

نتیجه نهایی تجزیه و تحلیل زنجیره ، کسب و کار رقابتی تر و کارآمدتر است. در واقع ما اینجا این مقاله را برای کار آفرینان و صاحبان مشاغل کوچک آماده کردیم که علاقه مند به درک و بهبود فرآیندهای کسب و کار خود هستند.

تجزیه و تحلیل زنجیره-ارزش ابزاری است که صاحبان کسب و کار برای تجزیه هر فرآیندی که کسب و کارشان استفاده میکند استفاده می کنند. این تحلیل می تواند برای بهبود فرآیندهای فردی کسب و کار، افزایش کارایی شرکت و ایجاد مزیت رقابتی مورد استفاده قرار گیرد این تجزیه و تحلیل توسط مشاغل در هر اندازه، از مالکان انفرادی گرفته تا شرکت های سطح سازمانی استفاده میشود. هر کسب و کاری از فرآیندهای مختلفی برای انجام کار خود استفاده می کند و همه آنها می توانند از تجزیه و تحلیل برای مطالعه و بهبود این فرآیندها استفاده کنند.

مزایای زنجیره ارزش

تحلیل زنجیره ارزش چیست؟

“زنجیره ارزش” مجموعه کاملی از فعالیت‌ها از جمله طراحی ، تولید ، بازاریابی و توزیع است که کسب‌ و کار ها برای رساندن یک محصول یا خدمات از زمان تصور تا تحویل انجام می‌ دهند. برای شرکت ‌هایی که کالا تولید می‌کنند، زنجیره ی ارزش از مواد خام برای تولید محصولات شروع می‌شود و شامل همه چیزهایی است که قبل از فروش محصول به مصرف‌ کنندگان اضافه می ‌شود. تجزیه و تحلیل زنجیره ی ارزش هرگونه کاستی را در این فرآیندها پیدا میکند و آنها را بهبود می بخشد، در هزینه ها صرفه جویی میکند، کیفیت را بهبود میبخشد و زمان ورود به بازار را تسریع میبخشد.

“تجزیه و تحلیل زنجیره های ارزش “میتواند تغییراتی را در یک کسب و کار ایجاد کند، محصولات و خدماتی را که ارائه میدهد بهبود بخشد و ارتباطات را با سایر شرکت ها و مشتریان یا مشتریان آنها گسترش دهد.

امیدواریم که این مقاله برای شما سودمند باشد و راهنماییهای لازم را به شما کرده باشد .مخاطبین عزیزی که متقاضی گواهینامه و استانداردهای ایزو هستید جهت “دریافت گواهینامه ایزو” ، اخذ استاندارد ایزو فوری، پیاده سازی الزامات و اخذ گواهینامه ایزو معتبر میتوانید با ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان تیم حرفه ای و مجرب ما در جهت انتخاب مرجع صدور معتبر بهره مند شوید. تیم سیستم کاران همواره همراه شماست .

مزایای اخذ گواهینامه ایزو و دریافت ایزو فوری با تیم سیستم کاران :
  • مشاوره رایگان
  • مشاوره تلفنی و حضوری
  • سرعت در کارسازی
  • پیاده سازی رایگان
  • استفاده از تجربیات متخصصین ایزو
  • هموار کردن مسیر دریافت گواهینامه ایزو
  • صدور گواهینامه ایزو فوری
  • پرداخت کمترین هزینه
  • پشتیبانی 24 ساعته
  • مرجع صدور معتبر
  • رفع ابهامات و تمامی سوالات
  • جذب مشتری و افزایش مشتری
  • رشد کسب و کار شما

همراه ما باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *