زنجیره ارزش چیست ؟

زنجیره ارزش

زنجیره ارزش چیست ؟

زنجیره ارزش تمام فعالیت ها و فرآیندهای درون یک شرکت است که به ارزش افزوده به محصول نهایی کمک میکند. در چشم ‌انداز کسب ‌و کار امروزی، شرکت ‌ها در تمام صنایع بیش از هر زمان دیگری رقابتی هستند. و این موضوع امروزه بسیار اهمیت پیدا کرده و جایگاه ویژه ای دارد.

پیشرفت فناوری باعث شده تا شرکت‌ ها بتوانند از صرفه‌ جویی در مقیاس استفاده کنند و به تغییر ترجیحات مصرف ‌کنندگان واکنش سریع نشان دهند. هدف اکثر شرکت ها کسب مزیت رقابتی در بازار از طریق افزایش ارزش و کاهش هزینه ها است. روش زنجیر ارزش راهی برای شناسایی بهترین مسیر برای افزایش ارزش برای مشتری است. که در همین مسیر شرکت و کسب و کار به اهداف خود نیز میرسد.

تحلیل و تاریخچه این زنجیره بسیار مهم

در دهه 1980، مایکل پورتر تکنیکی به نام “تحلیل زنجیره ارزش” را معرفی کرد که از آن زمان به ابزاری مفید برای شرکت ها برای کمک به کسب مزیت رقابتی تبدیل شده است. تجزیه و تحلیل این زنجیره تمرکز بر فعالیت های داخلی یک کسب و کار برای به دست آوردن درک درستی از هزینه های کسب و کار و اینکه چگونه فعالیت های مختلف میتوانند به محصول آن ارزش بیافزایند است.

این زنجیره که توسط “مایکل پورتر” توسعه یافته و به مدت نزدیک به 30 سال در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است، ابزار قدرتمندی برای تفکیک یک شرکت به فعالیت‌ های مرتبط استراتژیک آن به منظور تمرکز بر منابع مزیت رقابتی است، یعنی فعالیت ‌های خاصی که منجر به قیمت های بالاتر یا هزینه های کمتر می شوند.

آیا میدانستید که هر کسب و کاری، شرکتی و یا هر سازمانی باید برای رسیدن به اهداف خود و جلب رضایت مشتریان و رشد کسب و کارش باید گواهینامه های ایزو مرتبط با فعالیت کاری خود را دریافت کند؟ برای اطلاعات بیشتر میتوانید همین حالا با پشتیبان های تیم سیستم کاران تماس بگیرید.

اخذ فوری و دریافت گواهینامه ایزو ، گواهینامه ایزو فوری با سیستم کاران

ارائه خدمات شرکت سیستم کاران در زمینه دریافت ایزو معتبر و فوری،‌ مشاوره ایزو رایگان، اخذ ایزو برای شغلها و کسب و کارهای مختلف است که منجر به گرفتن ایزو و دریافت ایزو معتبر میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو می ‌توانید از طریق شماره ‌79165-021 با کارشناسان و پشتیبانهای ما در تماس باشید. کارشناسان حرفه ای و خبره ما آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند .

زنجیره ی ارزش یک شرکت معمولا بخشی از یک سیستم ارزش بزرگتر است که شامل شرکت های بالا دستی (تامین کنندگان) یا پایین دستی (کانال های توزیع) یا هر دو می شود. این دیدگاه در مورد چگونگی ایجاد ارزش، مدیران را وادار می کند تا هر فعالیت را نه تنها به عنوان یک هزینه، بلکه به عنوان مرحله ای که باید مقداری افزایش ارزش به محصول یا خدمات نهایی اضافه کند، در نظر بگیرند و ببینند.

به طور کلی این تحلیل، تجزیه و تحلیل بر روی کارکردهای اصلی یک کسب و کار بود، مانند:

“لجستیک ورودی” : دریافت، ذخیره و توزیع ورودی ها یا مواد خام در اینجا، رابطه شما با تامین کنندگان حیاتی است.

  1. “عملیات” : تمام فعالیت هایی که برای تبدیل ورودی ها به خروجی ها انجام میشود که سپس به مصرف کنندگان فروخته میشود. تغییرات در این مرحله می تواند به ارزش افزوده به محصول نهایی کمک کند.
  2. “تدارکات خروجی”: رساندن محصول شما به مصرف کننده نهایی، مرحله تحویل و توزیع.
  3. “بازاریابی و فروش”: تلاش‌ هایی که کسب‌ و کار برای آگاه کردن مصرف‌ کننده از محصول انجام می‌ دهد.
  4. “خدمات” : فعالیت هایی که ارزش محصول یا خدمات را پس از فروش به مشتری حفظ می کند.

علاوه بر پنج فعالیت اولیه، فعالیت های ثانویه نیز وجود دارد که از عملیات در برخی از فعالیت های اولیه پشتیبانی می کند. آنها عبارتند از:

  1. زیر ساخت های شرکتی
  2. مدیریت منابع انسانی
  3. توسعه فناوری
  4. تدارکات
  5. نحوه پیاده سازی زنجیره ارزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.